Jaken Postat 4 mars 2008 Postat 4 mars 2008 Detta behöver du:Ett IKEA Ätran låsbart skåp 149:- (35*15*45 cm)En osmos Aquatic Nature AntarcticaMontera skåpet på önskad plats. Kapa plastskivan osmosen är monterad på cirka två centimeter på en långsidan och ena kortsidan för att få in allt i skåpet. Rulla ihop slangarna och stäng skåpet. Se till att dina slangar räcker till vattenuttaget innan du montera alltihop, det gjorde inte jag... Stort tack till Jupiter som hjälpte mig med extra slang.Tada!!!Nu är alla glada och nöjda. Osmosen praktiskt monterad i lagom arbetshöjd lätt att komma åt och att gömma undan när den inte används. Citera
daniel_i_malmö Postat 4 mars 2008 Postat 4 mars 2008 Smart och snyggt! Jag har helt enkelt lagt osmosen under badkaret, bakom den löstagbara fronten. In-slangarna sitter permanent och någorlunda snyggt inkopplade på blandaren. Osmosvattenslangen och skräpvattenslangen ligger gömda under badkaret när de inte används. Inget syns av osmosanläggningen men det är inte så praktiskt när det är dags att städa under badkaret... Är inte så sugen på att borra i kaklet, annars hade jag nog bytt till din fina idé. Citera
Kajan Postat 19 mars 2008 Postat 19 mars 2008 Men vart har ni placerat mojängen på vattenledningen i badkaret? min passar inte riktigt nånstans, bilder pls! Citera
Jaken Postat 19 mars 2008 Författare Postat 19 mars 2008 Men vart har ni placerat mojängen på vattenledningen i badkaret? min passar inte riktigt nånstans, bilder pls!Jag hade tur det satt ett T-kors på mitt rör, antagligen tänkt för tvättmaskin.Sedan införskaffades en kran och några andra anslutningsbitar på K-Rauta för att få osmosanslutningen att passa.Svårt att ge ett generellt svar hur du ska montera din.Har du inget t-kors får du be en röris komma och fixa ett eller montera din osmos direkt på blandaren vilket ofta inte brukar rekommenderas då man tydligen kan trycka in kallvatten i varmvattensledningen, men jag vet många som kör så. Citera
wrang Postat 19 mars 2008 Postat 19 mars 2008 Så här har jag kopplat in min osmos inne i badrummet.På kallvatten röret upp tillhandfatet köpte jag ett 12mm T-korse och satte på den igen med en balofixkran i andra ändan sedan så satte jag en slanganslutning på kranen och kunde då koppla in Osmosen på detta viset Citera
Sillen Postat 20 mars 2008 Postat 20 mars 2008 Tackar för tipset! Det där skulle säkert funka här hemma hos mig också! Slangen du fick tag på via Jupiter var det samma som du har vid utloppet från osmosen? Undrar då jag har planer på att dra osmospåfyllning via vinden! Citera
Jaken Postat 21 mars 2008 Författare Postat 21 mars 2008 Tackar för tipset! Det där skulle säkert funka här hemma hos mig också! Slangen du fick tag på via Jupiter var det samma som du har vid utloppet från osmosen? Undrar då jag har planer på att dra osmospåfyllning via vinden!Ja, dimensionen ser ut att vara samma även på utloppet. Däremot så är ytan på slangen mycket glattare på slangen jag fick av Jupiter än originalslangen, det känns som att den inte sitter fast lika bra i anslutningarna till osmosen pga detta, men det kanske bara är inbillning. Citera
Sillen Postat 21 mars 2008 Postat 21 mars 2008 Inbildning eller nervositet, fast det är ju i badrummet dety är installerat hos dig.Får tacka för informationen, blir det aktuellt tar jag kontakt med Jupiter! Citera
Janne68 Postat 22 mars 2008 Postat 22 mars 2008 Jag tyckte detta var en jättebra idé så jag åkte ut till IKEA idag och köpte ett sådant skåp.Lite förvånad blev jag då jag packat upp det och öppnade det.Det sitter ju 2 st fasta hyllor i det som verkar vara väldigt besvärliga att få bort. De verkar typ punktsvetsade eller något, svårt att se då det är lack över det hela.Hur lyckades du får ur dem Jaken?/Janne Citera
Jaken Postat 22 mars 2008 Författare Postat 22 mars 2008 Mina hyllor var lösa, bara att lyfta ur. Skumt att det skiljer sig, jag köpte i och för sig mitt skåp för ett år sedan, kanske har de ändra hyllfästena sedan dess... Citera
havre Postat 18 mars 2009 Postat 18 mars 2009 För att öka populariteten hos akvariet här hemma valde jag att följa Jakens exempel.Mvh Thomas Citera
aerie Postat 18 mars 2009 Postat 18 mars 2009 Själv löste jag det genom att sparka under den under badkaret. Dock hade jag velat ha tag på ett sånt fäste som du har satt i dörren Thomas, var hittar man sådana? Citera
nike83 Postat 18 mars 2009 Postat 18 mars 2009 smart idé, dock har jag som Daniel i malmö, inte någon lust att borra i kaklet eller vägen... hmm Citera
havre Postat 18 mars 2009 Postat 18 mars 2009 Helt vanliga kabelgömmor för el sladdar i taket. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.