Gå till innehåll

Bilder från Newbe - 450liter


Newbe

Rekommenderade inlägg

Provar att klippa in lite bilder på min 450 liters burk. Får återkomma när jag har fyllt den med mera koraller. Först måste jag bara rätta till nitrat, och CA värderna innan känsliga saker stoppas i.

Karet ären Deltec burk, 130*65 med Panorama.

//Joel

3.jpg

1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får passa på att tacka Richard för all hjälp jag har fått, det är inte helt lätt att gå över från sötvatten.

Niclas: Gieselman 2*250+2*34, tror det är Kevin på 14.000, Aqua Care 1000 skummare, Deltec 20W UVC, QuietOne returpump, Tunze pump 12.000 l/h med intervall styrning.

Sohalen har varit förvånadsvärt snäll mot de andra, småstångas lite med den andra kirurgen (utan skador för någon) samt jagar bleniden som då gömmer sig. När jag köpte den så fanns det 2 st Sohals i affären, min såg ganska harmlös ut, den andra hade precis ihjäl en blenid framför ögonen på oss. Jagantar att det är ganska individberoendehur deleker medsina kompisar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tänke fråga om lite råd nu. Lyckas inte få ner mitt Nitrit värde under 0.1 och Nitraten till mindre än 10-20. Om man jämför med vad andra har i sina kar tycker jag inte det verkar vara överbelastat. Vill helst slippa använda nitrat removers eftersom det inte löser grundproblemet.

Har ca 55 kg levande sten och bra cirkulaton (typ 15.000 l/h) och följande fiskar:

En gul kirurg och en Sohal.

En liten imperator och en eld dvärgkejsare.

4 st små clowner och en mandarin.

Samt en liten lila konstig fisk (flickvännens val)

Dvs, 3 större fiskar, 1 mellan 6 st mindre.

Byter ca 10% vatten var tredje vecka.

Tacksam för hjälp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Matar 1-3 ggr per dag, 2 vanligast, med flingor, artemia, mysis, nori och räkmix.

Skummare Aqua Care 1000v

Tester: Salifers och Hagen, under 1 år.

Min överrinningskammare är ganska full under gång för att det inte skall plaska, kan det göra att skiten stannar kvar på ytan där och inte följer med ner till skummaren?

//

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja det låter lite långsökt men.

Vet faktiskt inte vad det skulle kunna vara mer än att du kanske matar litei överkant. Det beror förstås på hur mycket du matar per gång men 3 gånger är relativt mycket tycker jag.

Själv matar jag endast 1 gång om dagen.

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

QuietOne pumpen är modell 5000, den är i blåplast och dränkbar, jag tror att det är nya modellen.

Jag köpte en av de mindre först men den lät som ett tröskverk. Tydligen var det något fel på vissa modeller och jag fick byta.

Denna är tyst, jag har kopplat den direkt till ett PVC rör och har lite vibrationer som fortplantas. Jag antar att den går att få ännu tystare om man använder en bit silikonslang först.

//

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Den eviga frågan om vilken sand man skall ha.

Stoppade i 1-3mm för 6 mån sedan, fick massor avskit snabbt i det gruset, trots att jag slamsög ofta. I kombination med fördålig cirkulation så steg fosfat, nitrit, nitrat värdena snabbt och jag slängde ut sanden. (Kul jobb)

Nu har jag två 12.000l/h streamers, så cirkulationen är ju inget problem längre. Frågan är om det blir snöstorm om jag stoppar in fin sand. Hade tänkt mig 0.5-1mm korn pga, sandvändande djur trivs bättre och skiten fasnar inte på samma sätt.

Vilka sandstorlek kräver minst underhåll och passar bäst för sandvändande fiskar och sjöstjärnor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med calsialit sand storlek 0-1mm och har 2st streampumpar.

Trotts att de sitter nästan uppe vid ytan så flyttar sig sanden.

Har testat nu med en 45graders PVC vinkel 50mm och sågat av den i vinkeln så den blir ca 22grader så nu pekar flödet lite mer uppåt å sanden ligger kvar på botten snyggt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, tror det får bli fin sand. Tar nog och minskar lite på farten på pumparna och riktar dem mot stenar.

Vad är det för skillnad på Calsialith sand och den vanliga korallsanden?

Vilka djur kan man ha som sandvändare, vill slippa att själv rafsa runt i den för ofta. Finns det några som äter ditrius?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lite nya bilder på en slaktad mjukkorall som blev 5 istället för 1, innan och efter. Följde Wrangs beskrivning för 4 veckor sedan och alla delar verkar ha överlevt.

Vattenvärdena är på bättringsvägen, har fixat genomströmning i döda zoner och ställt in skummmaren bättre. CA är höjt från 240 till runt 400. Det börjar bli dax för sand och stenkoraller snart.

Tänkte lägga ett tunt lager fin sand och lär bli tvugen att dra ner på cirkulationen som nu är över 20.000 l/h.

4.jpg

5.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...