landin Postat 18 mars 2008 Postat 18 mars 2008 Är de bra att ha eller ska den bort? Hur fångar man en sådan isåfall för den är en hejare på att försvinna in i stenen eller in under gruset...Mvh / Camilla Citera
a.nilson Postat 18 mars 2008 Postat 18 mars 2008 jag har själv haft en "fireworm- rensning" i mitt kar eftersom dom dödat 3 musslor för mig. Citera
a.nilson Postat 18 mars 2008 Postat 18 mars 2008 själv har jag fått lyfta ut stenen o plocka dom med pincett. o i vissa fall spruta med inj.spruta på den synliga delen med kokande vatten. Citera
Clownen Postat 18 mars 2008 Postat 18 mars 2008 Det är ypperligare renhållare som effektivt tar hand om döda djur/matrester, bajs, håller rent inne i din levande sten och rör runt sanden, dessutom producerar de mycket levande i karet som blir till föda för koraller och andra invånare. Jag tycker man gör en jättetabbe om man försöker hålla nere antalet eller utrotar de här djuren i våra kar. Jag anser också att det är en myt att stora fireworms överrumplar friska fiskar som ett slags havets kobror. Det är min åsikt att det är högst osannolikt att Anders musslor blev dödade av fireworms, möjligen har de hjälpt till att ta hand om döende eller döda musslor (det kan gå väldigt snabbt med musslor). Hur många skulle annars kunna ha musslor i sina kar? Nu pratar jag om den/de arter som i praktik alla saltisar har i Sverige.Återigen dags för lite debatt kring det här ämnet verkar det som .Mvh Peter Citera
Ted Camenius Postat 18 mars 2008 Postat 18 mars 2008 Jag har haft två crocea musslor på 10-15cm och jag har ganska mycket fireworms(den röda sorten) och de rörde aldrig musslorna. Citera
Matt_HiHat Postat 18 mars 2008 Postat 18 mars 2008 Håller med Clownen!Dock så kan maskarna vara riktigt vidriga när de blir större. Har sett vad jag tror var en fight mellan en fireworm/borstmask (olika arter, vet ej vilken) på ca 20cm och en eremitkräfta. Masken försökte liksom slingra sig runt eremiten men förlorade rätt hårt. Eremitkräftan behövde bara klämma till masken i planeten så att den fegade ur. Citera
landin Postat 18 mars 2008 Författare Postat 18 mars 2008 Ok, jag tror jag bara har 2 st på några cm. De är röda iaf..Jag låter dom vara kvar tills de blir stora monster Super tack för alla svar!!! Citera
a.nilson Postat 18 mars 2008 Postat 18 mars 2008 plockade en fireworm förra veckan i mitt kar som var mellan 30-35cm. har sett när en tog sig an min ena lilla crocea. nästa morgon så fanns det bara ett tomt skal kvar. efter min lilla rensning så har ingen rört mina musslor. Citera
zeke66 Postat 4 november 2008 Postat 4 november 2008 jag bytte ju akvarium i helgen. Jag tog bort 5 st fireworms den största var typ 25cm lång..Urk vad vidriga mina var helt rosa. och värsta taggarna som fastna i diskhandskarna bara man nudda dom.. Citera
stoffe Postat 4 november 2008 Postat 4 november 2008 Har ingen stor erfarenhet av fireworms, men är det inte mer så att de är förbaskat otrevliga när man rotar i sanden?Har själv haft andra maskar som inte gjort någon skada.Du kan säkert fånga dem, med hjälp av en liten flaska/burk som du gör ett liter hål i korken på, lite mat i flaskan/burken och sedan vänta en natt.Borde kunda fånga dig en eller annan, men ofta har man nog fler en bara en och om de är skadliga eller nyttiga är frågan.Har läst om vissan som hämtat upp ett 20-tal innan det verkade vara maskfritt i burken.Finns det inte en rackans massa masksorten...? Tänker bara på krabbskräcken som ibland härskar, skulle tro att det är svårt att veta vilka som är bra och vilka som är dåliga.Skulle nog i ditt ställe vänta och se om den gör någon skada innan du oskadliggör honom/henne./Stoffe Citera
greger Postat 4 november 2008 Postat 4 november 2008 De flesta fireworms är mycket nyttiga renhållare för karet.Håller med Clownen att det sannolkt handlar om döende musslor, t.ex sådana som är angripna av pyramidsniglar.Men det finns elaka varianter också, dock inte så vanliga t.ex H. carunculata och O.fulgida Citera
mediabrus Postat 4 november 2008 Postat 4 november 2008 Jag tycker maskarna är ganska så trevliga och intressanta faktiskt. Det verkar jag vara ganska ensam om att tycka, konstigt nog. Citera
stigigemla Postat 4 november 2008 Postat 4 november 2008 Jag har några kar med Banggaiyngel. När jag sätter i yngel i ett nyrengjort kar lägger jag också i ett par små fireworms som äter upp artemiaskal och annat som hamnar i karet. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.