Gå till innehåll

Fireworm i mittkar....


landin

Rekommenderade inlägg

Det är ypperligare renhållare som effektivt tar hand om döda djur/matrester, bajs, håller rent inne i din levande sten och rör runt sanden, dessutom producerar de mycket levande i karet som blir till föda för koraller och andra invånare. Jag tycker man gör en jättetabbe om man försöker hålla nere antalet eller utrotar de här djuren i våra kar. Jag anser också att det är en myt att stora fireworms överrumplar friska fiskar som ett slags havets kobror.

Det är min åsikt att det är högst osannolikt att Anders musslor blev dödade av fireworms, möjligen har de hjälpt till att ta hand om döende eller döda musslor (det kan gå väldigt snabbt med musslor). Hur många skulle annars kunna ha musslor i sina kar? Nu pratar jag om den/de arter som i praktik alla saltisar har i Sverige.

Återigen dags för lite debatt kring det här ämnet verkar det som :) .

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Clownen!

Dock så kan maskarna vara riktigt vidriga när de blir större.

Har sett vad jag tror var en fight mellan en fireworm/borstmask (olika arter, vet ej vilken) på ca 20cm och en eremitkräfta. Masken försökte liksom slingra sig runt eremiten men förlorade rätt hårt. Eremitkräftan behövde bara klämma till masken i planeten så att den fegade ur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Har ingen stor erfarenhet av fireworms, men är det inte mer så att de är förbaskat otrevliga när man rotar i sanden?

Har själv haft andra maskar som inte gjort någon skada.

Du kan säkert fånga dem, med hjälp av en liten flaska/burk som du gör ett liter hål i korken på, lite mat i flaskan/burken och sedan vänta en natt.

Borde kunda fånga dig en eller annan, men ofta har man nog fler en bara en och om de är skadliga eller nyttiga är frågan.

Har läst om vissan som hämtat upp ett 20-tal innan det verkade vara maskfritt i burken.

Finns det inte en rackans massa masksorten...? Tänker bara på krabbskräcken som ibland härskar, skulle tro att det är svårt att veta vilka som är bra och vilka som är dåliga.

Skulle nog i ditt ställe vänta och se om den gör någon skada innan du oskadliggör honom/henne.

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta fireworms är mycket nyttiga renhållare för karet.

Håller med Clownen att det sannolkt handlar om döende musslor, t.ex sådana som är angripna av pyramidsniglar.

Men det finns elaka varianter också, dock inte så vanliga t.ex H. carunculata och

O.fulgida

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...