Gå till innehåll

Planering, uppbyggnad och uppstart


barneth

Rekommenderade inlägg

Hej Micke!

Denna räknare gör det busenkelt att räkna ut hur mycket TM Biocalcium du behöver hälla i. http://reef.diesyst.com/chemcalc/chemcalc.html

Salifert Coral calcium är i mitt tycke bättre att höja enbart Ca med då TM biocalsium höjer både KH och Ca och är bättre att använda tillsammans med TM magnesium för att tillsätta det som förbrukas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 359
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

När jag körde med TM BioCalcium (pulver, 1.8kg)så doserade jag direkt i karet vid en pump med mycket flöde, eller direkt ner i sumpen.

En skopa ska höja Ca med 28ppm/36 liter akvarie vatten.

Och ja, den höjer Kh rejält om man ska använda den för att justera värdet uppåt, den funkar kanon om man bara vill bibehålla balansen.

Hej och tack för ditt svar. Jag var ju till butiken i V-ås, Royalzoo och frågade efter Salifert Coral calcium och han i kassan sa att detta BioCalcium fungerade lika bra att höja värdet med, och dummare är man ju inte att man köper en produkt som innehållare större mängd. Men tji fick jag. Har öppnat ögonen och insett att jag borde köpt Salifert Coral calcium, som jag från början tänkt. Så jag ställer BioCalcium åt sidan tills jag har inhandlar Salifert Coral calcium och höjt med det och sedan håller jag nivån med Biotjafset.

På min burk står det en skopa höjer 28ppm/18L vatten. I vilka mängder bör/ska man sätta i i akvariet av det här pulvret när jag har nått en bra nivå?

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Micke!

Gud vad jag blir avensjuk på dig asså!

Jag önskar jag hade dina pengar och kunskap!

Hoppas mitt kar kan bli nåt i den stilen asså om några år (problemet är det att mitt har bara fyra kanter), hihi!

Jag säger Grattis!

Hej Ted, Vilka pengar och vilken kunskap?

Lycka till med dina planer och jag kan säga att det är ingen lek med 6-kantigt, jag kanske till och med ångrar mig lite idag, att jag inte valde ett fyrsidigt kar. Lite halvjobbigt med att få cirkulationen att fungera samt att man tillslut rengör tre sidor för att få en "rakare" baksida. Sedan kanske jag inte idag skulle välja ett kar med ett djup på 80-90 cm, eller vad jag har. Och det pga. att man kanske inte för ner ljuset riktigt och man kan inte sträcka sig ner i karet och nå botten. Men man lär sig med tiden. Haré bra.

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Ted och tack för senast. Du har väl antagligen kikat på bilderna och sett att dina ympar/fraggar börjar ta sig. De verkar trivas i mitt kar, eller?

Jag har kikat på den där sidan som du talar om och fått fram att jag skulle behöva tillsätta 56 skedar med pulvret. Det verkar då ta 56 dagar då man bara fick ha i en sked om dagen? Dock har jag nu insett att jag borde köpt den produkten jag tänkte köpa när jag var till V-ås i fredags " Salifert Coral calcium". Men jag vart "bortdribblad", villl jag påstå.

/Micke

Hej Micke!

Denna räknare gör det busenkelt att räkna ut hur mycket TM Biocalcium du behöver hälla i. http://reef.diesyst.com/chemcalc/chemcalc.html

Salifert Coral calcium är i mitt tycke bättre att höja enbart Ca med då TM biocalsium höjer både KH och Ca och är bättre att använda tillsammans med TM magnesium för att tillsätta det som förbrukas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt mitt nya försök till uppmätning av kalcium så vart det samma resultat 360 ppm. Så jag utgår från att det stämmer. Jag tillsätter 5 ml av Biocalcium och kollar i kväll om det gjorde någon skillnad. som sagt, enligt kalkulatorn så skulle jag ha i 283 ml och det ser jag som omöjligt då pulvret oxå höjer hk. Men vi kikar och ser vad som händer. I praktiken skulle det göra en skillnad på 1 ppm dvs. 361 ppm, så det är väl antagligen inte mätbart? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Minsta skillnad jag brukar mäta något sånär säkert är 10ppm.

Och jag är ju ganska van Kalciumtestare...

Jag försökte kolla vad du har för salt och salthalt men såg inget.

Ligger du på 1.023 i salthalt är 360 ppm kalcium idealiskt.

Magnesiumhalten är lika viktig. Vad har du där?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Minsta skillnad jag brukar mäta något sånär säkert är 10ppm.

Och jag är ju ganska van Kalciumtestare...

Jag försökte kolla vad du har för salt och salthalt men såg inget.

Ligger du på 1.023 i salthalt är 360 ppm kalcium idealiskt.

Magnesiumhalten är lika viktig. Vad har du där?

hej och tack för ditt svar. Jag har 1.022 i salthalt.

Saltet är H2Ocean PRO +. Det var något nytt salt som de rekomenderade starkt.'

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej nu har jag bestämt mig. Det bliir ett nytt bygge av kar. Jag kommer att bygga på ett av mina sötvattenskar som står i garaget. Ni undrar varför denna förhastade idé? Jo, det är vissa delar som jag är missnöjd med i mitt befintliga kar samt vissa saker som jag är osäker på med mitt nuvarande kar. Dessa "nackdelar" redovisar jag så här:

Karet är ett sexkantigt kar med ett djup på ca 90 cm och en diameter på ca 90 cm. Det har en botten av trä som är behandlat för att bära vatten och sedan har jag siliconat in back to nature över hela botten samt bottenborrat det.

1. Man når inte ner till botten (knappt)

2. Träbotten gör att jag inte sover riktigt gott på nätterna

3. Min Ls räcker upp ca 50-60 cm från botten och det gör att jag har mycket "tak" över revet. Kanske det kan handla om ca 40 cm med "bara" vatten.

4. Jag har gjort luckan till sumpen för liten, så när jag ska in med kroppen e jag tvungen att köra in armarna först och sedan vinka in kroppen för att nå längst in.

5. Fläkten ut ur rummet sitter på fel vägg, skulle vilja koppla den direkt på skåp.

6. Jobbigt att skrapa rutorna då de är så djupt. Plus att armaturer inte gå att höja, flytta påverkar.

7. Har använta vit silicon. Detta gör att jag inte litar på förmågan att inte djur mossar sig inunder.

Sedan är det viktigt med förnyelse, det gör ju att man still going strong. ;)

Karet i garaget är 120X60X60 dvs ca 400 L.

För att jag ska få igenom detta med familjen har jag lovat att göra mig av med ett sötvattenskar i vardagsrummet. Det karet är 110X50X50.

Är jag på fel spår eller vad tycker ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Stig och tack för ditt svar.

Det tog ett tag för mig att fatta beslutet, men bättre sent än "för sent" eller ibland kanske aldrig. Som jag ser det så är detta den bästa lösningen på mina problem just nu, eller problem är det kanske inte. det finns folk som har det värre. Men det är den bästa lösningen på mina kymmer..

Jag tycker du gör helt rätt. Med det längre karet har du också större frihet när det gäller att välja fisk.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

riktigt snyggt kar du har!!

Hej och tack!

Så här ser jag det; Karet är på gång. Men jag har ju bestämt mig för att skippa det här med sexkantigt och köra igång ett vanligt kar i stället. Så planering är åter igång. Måste kanske tas ner en vägg också för att ffå gumma nöjd. ;) Haré

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Planeringen är nästan roligare än själva ägandet....men bara nästan

Du har så rätt. Man bara längtar till att sätta igång med förberedelserna och sedan bygga (dock r jag ingen snickare, men jag räknar ändock att det är jag som bygger. ;))

Jag räknar med att den na burken ska vara igång någon gång runt jul, eller tidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

låter skoj....både att renovera och att planera ett nytt kar.........

själv jagar man en glasmästare som kan hjälpa en med mitt kar så man kan få klart allt och börja få i fisk!!

Har du några planer än på teknik och hur karet skall vara?

Sha igen!

Jag har den mesta tekniken som jag behöver. Det är ju i min burk just nu. Jag tar förgivet att jag kommer att "bara" flytta över. Hävert med vatten och pö om pö sten och grejs.

Jag kommer att använda ett av mina två andra kar dvs. 120X50X50 eller 110X60X60 och det lutar mot det sistnämnda, eller om jag rentutav använder bägge och gör någon koppling mellan dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Har en liten fråga som kanske någon har ett bra svar på:

Vad är detta för något?

Information:

Det är en starkt ljusgrön "slemig" gegga med ett rör eller två i. Den växer sig större och den släpper ibland iväg en liten "rund boll" som oxå är grön. Som i sin tur placerar sig någon annanstans och börjar växa.

Ursäkta för den dåliga bilden!

post-3792-14468915851355_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag hade "rätt" lågt kalcium så har jag nu oxå mätt upp Ammonia och Mg. Fick ett rätt lågt värde på Mg (1000 ppm). Ammonia (nh3 + nh4) var lägre än 0.25.

SÅ nu när jag har ett relativt lågt kalciumvärde "360" och lågt Mg, kan jag bearbeta det med Coralsnow eller Seliferts Coral calcium? Om jag tillsätter kalcium sjunker Mg mer då?

Jag gör ett delvattenbyte ikväll för att få i mer spårämnen via saltet "h2Ocean".

Ska även ta ett nytt Mg-test ikväll för att säkerställa "felmätning".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...