Patrik Postat 21 oktober 2009 Författare Dela Postat 21 oktober 2009 lite lagom......25cm cirka Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
saltbjörkan Postat 21 oktober 2009 Dela Postat 21 oktober 2009 hadde gjort sej fin i mitt kar ju =) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Patrik Postat 21 oktober 2009 Författare Dela Postat 21 oktober 2009 vill du ha den så är den dinför en liten peng eller byte förstås Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
saltbjörkan Postat 21 oktober 2009 Dela Postat 21 oktober 2009 låter fint de...ska bara fundera ut vad du kan vara intresserad av i mitt kar =)..kanske bäst att kolla på den först eller är den stor som en tallrik eller som ett tefat typ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Yodelking Postat 21 oktober 2009 Dela Postat 21 oktober 2009 Jag kommer och tar med mig fru och dotter. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Patrik Postat 23 oktober 2009 Författare Dela Postat 23 oktober 2009 en nykomling i karet eller rättare sagt två men det är bara en som har kommit fram Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
HyperBamse Postat 23 oktober 2009 Dela Postat 23 oktober 2009 Bra jobbat med galexean... Vad har den för förhållanden för att sända ut så många Vad kör du med för vatten värden?Imponerande akvarium... Finns det mer bilder på tekniken som driver denna bit havet? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Patrik Postat 23 oktober 2009 Författare Dela Postat 23 oktober 2009 den gör det vid vattenbyte/planktonpåfyllning vet inte riktigt vilken av de som gör deteller båda kanske?jag fyller alltid på med plankton vid vattenbytensalt 1025ph 8.2-8.5redox 356jag gör 1-2 vattenbyte i veckan så jag kollar inte så mycket på övriga värdenska ta lite bilder på tekniken imorrn..... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
HyperBamse Postat 23 oktober 2009 Dela Postat 23 oktober 2009 Okej hur till sätter du extra plankton då?...Byter du mycket vatten vid varje byte?Bra... bilder är alltid lika intressant..Tackar för infon Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Patrik Postat 24 oktober 2009 Författare Dela Postat 24 oktober 2009 phytonplankton i burk pulverbyter cirka 200lit varje gånglite bilder på tekniken Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jonas Am Postat 24 oktober 2009 Dela Postat 24 oktober 2009 Tjusigt!!!Du har ju lagt ut lite slantar på den om man säger så. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Patrik Postat 24 oktober 2009 Författare Dela Postat 24 oktober 2009 ett par slantar har det blivit Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
amatören Postat 24 oktober 2009 Dela Postat 24 oktober 2009 Häftigt bygge. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
HyperBamse Postat 24 oktober 2009 Dela Postat 24 oktober 2009 Ser bra ut... hur funkar deltec skummaren för dig, typ betyg? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Patrik Postat 24 oktober 2009 Författare Dela Postat 24 oktober 2009 den skummar......har inget att jämföra med Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
HyperBamse Postat 24 oktober 2009 Dela Postat 24 oktober 2009 hehe okej... men det verkar som den orkar med och så? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Veijo S Postat 24 oktober 2009 Dela Postat 24 oktober 2009 Grymma bilder grymt kar fungarar det bra med plangton reaktor?Har haft fundering på att skaffa en sådan men har hört att den inte gör så mycket för sps och lps några tipps?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Patrik Postat 24 oktober 2009 Författare Dela Postat 24 oktober 2009 skummaren orkar...den är t.o.m lite för stor, sitter 4 st Eheim 1260planktonreaktorn har aldrig varit igångbehöver ett filter mellan karet och reaktorn vet inte riktigt vad för filter jag behövermen det går ej utanså tyvärr uteblir tipsen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Veijo S Postat 24 oktober 2009 Dela Postat 24 oktober 2009 Ok det va ju synd men ´men kör på grymt kar har du. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-=Mr_B=- Postat 24 oktober 2009 Dela Postat 24 oktober 2009 planktonreaktorn har aldrig varit igångbehöver ett filter mellan karet och reaktorn vet inte riktigt vad för filter jag behöverAntar att du pratar om filter innan vattnet kommer till reaktorn, snarare än efter det lämnat reaktorn? I så fall inbillar jag mig att ett ordentligt UV-C är vad du behöver, för att hålla glupska ovänner borta. Eventuellt även ett partikelfilter för att undvika att man får sedimentering av döda organismer. (utöver de man odlar i reaktorn då) Det senare ser jag absolut inte som nödvändigt dock.B! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 24 oktober 2009 Dela Postat 24 oktober 2009 Är det ett fluidiserande sandfilter på bild DSC_0003? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Patrik Postat 24 oktober 2009 Författare Dela Postat 24 oktober 2009 yes det är det petnymMr Bdet är filtert innan reaktorn.... vattnet från karet till reaktornså det inte kommer in några glupska vänner Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-=Mr_B=- Postat 24 oktober 2009 Dela Postat 24 oktober 2009 Då är ett ordentligt överdimmensionerat UV-C vad du söker. Optimalt är vattnet som kommer ut sterilt. Näringsrikt, men sterilt. Eventuellt skulle man kunna köra ozon efter det bara för att vara extra kreativ, men det känns som onödigt arbete, eftersom det måste vädras ur innan det hamnar i reaktorn.Vad pratar vi om för flöde till reaktorn? Lågt, kontinuerligt, eller korta pulser, högre flöde?Det första kan bli svårt att dimmensionera för, då får man helt enkelt använda ett överdimmensionerat och bara återcirkulera överskottsflödet, så att man fortfarande kyler UV-C't så det räcker. (och inte vattnet man matar reaktorn är hur jäkla varmt som helst)B! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Patrik Postat 26 oktober 2009 Författare Dela Postat 26 oktober 2009 (ändrat) reaktorn ska ha 1.5lit om dagen cirkaden ska ha detta en gång om dygnetden ska bara fyllas upp när man har skördat planktonclownerna har lekt lite....trevligt Ändrat 26 oktober 2009 av Patrik Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-=Mr_B=- Postat 26 oktober 2009 Dela Postat 26 oktober 2009 reaktorn ska ha 1.5lit om dagen cirkaden ska ha detta en gång om dygnetden ska bara fyllas upp när man har skördat planktonEn peristaltisk pump, och ett 25w skit UV-C kopplat efter en elektroniskt manövrerad PVC-kran är antagligen lösningen då. En timer, ett fördröjt tillslag, och ett fördröjt frånslag, som ser till att UV-C't är igång en stund innan kranen börjar öppnas, och fortsätter lysa en stund efter att den stängs, är väll vad som behövs om man vill automatisera det.Det viktiga är att låta UV-C't komma igång, öppna för ett överdrivet lågt flöde så att vad som än kommer in hinner bli ordentligt bestrålat, och när man stänger kranen låta UV-C't gå så länge så att vad som än precis hunnit in i kammaren inte överlever, och simmar in i reaktorn på egen hand. Ju kortare väg det är mellan kranen och UV-C't desto bättre. (eftersom den sträckan kommer man inte åt att decificera) och ett alternativ kan vara att se till så att hela UV-C't får fullgod kylning (montera det under vatten i sumpen) och låta det vara kontinuerligt tänt. (Då spelar inte längre avståndet mellan kran och UV-C någon roll, och risken för att något ska simma igenom på egen hand utan att bestrålas blir obefintlig.)En enklare lösning är att göra det hela manuellt, men det är ju inte lika kul...B! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.