Gå till innehåll

Patrik´s 5000lit kar


Patrik

Rekommenderade inlägg

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

den gör det vid vattenbyte/planktonpåfyllning vet inte riktigt vilken av de som gör det

eller båda kanske?

jag fyller alltid på med plankton vid vattenbyten

salt 1025

ph 8.2-8.5

redox 356

jag gör 1-2 vattenbyte i veckan så jag kollar inte så mycket på övriga värden

ska ta lite bilder på tekniken imorrn.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skummaren orkar...den är t.o.m lite för stor, sitter 4 st Eheim 1260

planktonreaktorn har aldrig varit igång

behöver ett filter mellan karet och reaktorn vet inte riktigt vad för filter jag behöver

men det går ej utan

så tyvärr uteblir tipsen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

planktonreaktorn har aldrig varit igång

behöver ett filter mellan karet och reaktorn vet inte riktigt vad för filter jag behöver

Antar att du pratar om filter innan vattnet kommer till reaktorn, snarare än efter det lämnat reaktorn? I så fall inbillar jag mig att ett ordentligt UV-C är vad du behöver, för att hålla glupska ovänner borta. Eventuellt även ett partikelfilter för att undvika att man får sedimentering av döda organismer. (utöver de man odlar i reaktorn då) Det senare ser jag absolut inte som nödvändigt dock.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är ett ordentligt överdimmensionerat UV-C vad du söker. Optimalt är vattnet som kommer ut sterilt. Näringsrikt, men sterilt. Eventuellt skulle man kunna köra ozon efter det bara för att vara extra kreativ, men det känns som onödigt arbete, eftersom det måste vädras ur innan det hamnar i reaktorn.

Vad pratar vi om för flöde till reaktorn? Lågt, kontinuerligt, eller korta pulser, högre flöde?

Det första kan bli svårt att dimmensionera för, då får man helt enkelt använda ett överdimmensionerat och bara återcirkulera överskottsflödet, så att man fortfarande kyler UV-C't så det räcker. (och inte vattnet man matar reaktorn är hur jäkla varmt som helst)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

reaktorn ska ha 1.5lit om dagen cirka

den ska ha detta en gång om dygnet

den ska bara fyllas upp när man har skördat plankton

En peristaltisk pump, och ett 25w skit UV-C kopplat efter en elektroniskt manövrerad PVC-kran är antagligen lösningen då. En timer, ett fördröjt tillslag, och ett fördröjt frånslag, som ser till att UV-C't är igång en stund innan kranen börjar öppnas, och fortsätter lysa en stund efter att den stängs, är väll vad som behövs om man vill automatisera det.

Det viktiga är att låta UV-C't komma igång, öppna för ett överdrivet lågt flöde så att vad som än kommer in hinner bli ordentligt bestrålat, och när man stänger kranen låta UV-C't gå så länge så att vad som än precis hunnit in i kammaren inte överlever, och simmar in i reaktorn på egen hand. Ju kortare väg det är mellan kranen och UV-C't desto bättre. (eftersom den sträckan kommer man inte åt att decificera) och ett alternativ kan vara att se till så att hela UV-C't får fullgod kylning (montera det under vatten i sumpen) och låta det vara kontinuerligt tänt. (Då spelar inte längre avståndet mellan kran och UV-C någon roll, och risken för att något ska simma igenom på egen hand utan att bestrålas blir obefintlig.)

En enklare lösning är att göra det hela manuellt, men det är ju inte lika kul...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...