Gå till innehåll

Snygg svensk burk på Reefcentral


Clownen

Rekommenderade inlägg

  • Svar 76
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 1 år senare...
  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

Nu var det ett tag sedan! Akvariet tuffar på, den här bilden är en vecka gammal.

post-4015-14468920792931_thumb.jpg

Har gjort mig av med flera koraller som blev för stora för akvariet och tog över helt.

I juni gick jag över från rowaphos och svavelnitratreaktor till biopellets. Den övergången knäckte nästan karet men efter en månad hade det återhämtat sig. Nu tycker jag allmäntillståndet i akvariet är riktigt bra, men PO4 ligger för högt så det får jag göra ngt åt. Kämpar också med att hålla upp KH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är grymt imponerad över detta akvarium. Väldigt inspirerande.

Intressant om din erfarenhet av Biopellets. Finns ett ordspråk som säger.. don't fix it if it is not broken. typ. funkar det.. så ändra inte..

Intressant att följa dina erfarenheter av biopellets. Dela gärna med dig av lite fler erfarenheter.

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, ZEO har jag aldrig använt däremot försöker jag ständigt anpassa näringsexporten efter behovet. Så var det när jag satte in en svavelnitratreaktor för ca 5 år sedan och samma sak nu. Jag skaffade även större skummare 2007. Akvariet är ju inte statiskt utan förändras över tiden. Fiskarna blir större osv. Jag var nyfiken på biopellets och ville prova för akvariet såg allmänt övergött ut i somras. Nu ser det klart bättre ut även om mätt PO4 inte förändrats nämnvärt. Kommer antagligen sätta in ngn typ av fosfatremover igen.

Extremt viktigt att utflödet från biopelletsen går direkt till skummaren. I början hade jag problem med att det kläggade igen pga för mycket bakterieväxt men sedan någon månad har inte fluidiseringen av pelletsen varit ngt problem.

Jag skulle rekommendera att man tar det väääldigt lungt om man kör in pellets, särskilt i ett gammalt akvarium. Men nu är jag klart nöjd med resultatet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är grymt imponerad över detta akvarium. Väldigt inspirerande.

Intressant om din erfarenhet av Biopellets. Finns ett ordspråk som säger.. don't fix it if it is not broken. typ. funkar det.. så ändra inte..

Intressant att följa dina erfarenheter av biopellets. Dela gärna med dig av lite fler erfarenheter.

Peter

Kanonsnygg burk och koraller!
Sjukt snyggt akvarium då har där :)!
Nice!

/ F

Tackar och bockar för komplimangerna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Tiden går och akvariet hänger med. Bytte ljus till ATI Powermodule 10x24w för ca 1,5 år sedan. Ger betydligt mycket mer ljus än min gamla 250w MH. SPS korallerna reagerade märkbart positivt. Har gjort mig av med många koraller, framförallt montiporor som växte sig för stora. Acroporan i mitten är nu drygt 50cm i diameter.

Här är en bild ifrån ikväll med kvällsbelysning på - enbart 2st ATI Coral Plus.

post-4015-14468926164557_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tiden går och akvariet hänger med. Bytte ljus till ATI Powermodule 10x24w för ca 1,5 år sedan. Ger betydligt mycket mer ljus än min gamla 250w MH. SPS korallerna reagerade märkbart positivt. Har gjort mig av med många koraller, framförallt montiporor som växte sig för stora. Acroporan i mitten är nu drygt 50cm i diameter.

Här är en bild ifrån ikväll med kvällsbelysning på - enbart 2st ATI Coral Plus.

[ATTACH=CONFIG]80104[/ATTACH]

Verkligen mycket snyggt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...