Gå till innehåll

HUr länge överlever LS utan vatten?!


ExCeed

Rekommenderade inlägg

Har en akutfråga!

Kom precis hem och hittade en mindre swimmingpool på vardagsrumsgolvet. Halva akvaret var tömt och ett par stenar låg över vatten nivån. har varit borta ica 4 timmar och katastrofen måste enööligt lite huvudräkning ha hänt ca 1-1,5 timmar innan jag kom hem. Nu är min fråga, hur länge kan stenen överleva utan vatten!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenen klarar sig med all säkerhet. TRåkigt när det händer sånthär, karet spruckit?

Nej, det var helt och hållet mit egna fel. Hade sagt retur pumpsslangen under vattenytan, ca halvvägs ner i karet; sen så hade slangen låssnat från pumpen, vilket gjorde att ett baksug uppstog, så halva karet hamnade i sumpen/golvet... tja, tänker man inte innan man gör nått, får man skylla sig själv. lite surt bara, eftersom jag håller på att köra in karet :(

Hade haft det i gång en vecka nu, alla vattenvärden var mer eller mindre på topp. men men, det är bara att köra i gång igen, har dragit åt slangen runt pumpen med metal"buntband", så det ska inte kunna hönda igen, och om, så kommer jag att ha returslängen ÖVER vattenytan :)

Som tur så var så har jag inte sett så fruktansvärt mycket liv på de stenarna som hamnade över vattenytan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenen är det inga problem med men hur gick det med golvet? hoppas att det var plast matta och inte parkettgolv

Nope, parkett, självklart... så jag fick skrubba skrubba och skrubba, och har satt igång värmefläcktar i källaren, och väntar på en katastrof :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, har gjort det. de sade åt mig att akuttorka med värme och sen ringa min hyresvärd i morgon och så kommer en besiktningsman och kollar på det. de trodde i´nte det ska vara nån fara, det rörde sig "bara" om ca 50 liter vatten, vardagsrumsmattan sög upp det mästa, pluss att vi hade en stor hög med stryktvätt på golvet som nu tvättas om. Tur i oturen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Surt i dubbel bemärkelse. Hoppas följderna inte blir för stora.

Nu kan du säga till gumman att man inte ska stryka omgående-.. Det är bör inte alltid vara brått med tvätt.

Tur i oturen!

/M

Jepp, man ska inte hasta med nånting, speciellt inte med stryktvätten :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo precis.. tur i oturen.... vad var det för akvarium?

Ett 375 liter saltvatten. Som tur är, har jag inga djur i det, håller på att köra in det just nu. Ännu mer tur va ju att sumpen ligger på nästan 100 liter, så den svalde ju rätt mycket av returvattnet. Men jag har haft lampan släckt ett tag nu och det rör sig rätt flitigt i karet. några krabbor, några sniglar och andra kräftdjur. så stenarna verkar ha klarat sig rätt bra.

Nu återstår bara att se vad som händer med golvet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt att höra... var i stockholm bor du?

Bor i Hägersten. blev rätt lugnad nu i morse. är bara på ett ställe som parketten "bubblat sig" lite, knappt märkbart. Men sen så ligger det ju ett lager salt över golvet, så det blir till att skura idag igen :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

....har dragit åt slangen runt pumpen med metal"buntband", så det ska inte kunna hönda igen, och om, så kommer jag att ha returslängen ÖVER vattenytan :)

Hoppas det ordnar sig!

Reagerade dock på åtgärden vid pumpen. Har du använt ett buntband av metall?

Om pumpen är dränkbar och buntbandet hamnat under vatten bör du nog byta det. Metaller kan om du ha otur förgifta vattnet.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas det ordnar sig!

Reagerade dock på åtgärden vid pumpen. Har du använt ett buntband av metall?

Om pumpen är dränkbar och buntbandet hamnat under vatten bör du nog byta det. Metaller kan om du ha otur förgifta vattnet.

/Robban

Jo, jag kom att tänka på det i morse, har inte dragit åt den än, men ska göra det, fast med buntband i plats!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en akutfråga!

Kom precis hem och hittade en mindre swimmingpool på vardagsrumsgolvet. Halva akvaret var tömt och ett par stenar låg över vatten nivån. har varit borta ica 4 timmar och katastrofen måste enööligt lite huvudräkning ha hänt ca 1-1,5 timmar innan jag kom hem. Nu är min fråga, hur länge kan stenen överleva utan vatten!?

de beror lite på vad du menar med överleva...om du menar att stenen dör helt eller mkt stora delar av stenen dör så tar de säkert flera veckor!

Sten som fraktas i lådor när man köper helt försk sten direktimporterad, har ofta legat utan vatten, endast inlindade i fuktiga tidningspapper, i 1-2 veckor..de är inga problem att få igång den stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...