_Manne_ Postat 7 februari 2011 Författare Dela Postat 7 februari 2011 I detta fall har jag ingen mg i alls.. Så vilken mängd mg kan jag tillsätta i befintligt recept ? Eller är jag helt ute o reser....Mvh ManneSent from my iPhone using Tapatalk Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ouscazz Postat 7 februari 2011 Dela Postat 7 februari 2011 Om du vill balansera receptet gissar att du får mäta upp en veckoförbrukning och sedan ta fram räknestickan. Kör du samma volym ur alla dunkarna nu?Sent from my iPhone using Tapatalk Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 7 februari 2011 Författare Dela Postat 7 februari 2011 Om du vill balansera receptet gissar att du får mäta upp en veckoförbrukning och sedan ta fram räknestickan. Kör du samma volym ur alla dunkarna nu?Sent from my iPhone using TapatalkJapp samma volym från alla dunkarna.. Så tar dom slut samtidigt. Finns säkert någon som räknat på att om det förbrukas x gram av kalciumet så förbrukas y gram av bikarbonaten så receptet som sådant tror jag på. Funkat fint i kuben väldigt länge.. Dock så just mg belastningen verkar vara betydligt större variationer på från kar till kar.Mvh ManneSent from my iPhone using Tapatalk Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ouscazz Postat 7 februari 2011 Dela Postat 7 februari 2011 Jupps, det är dit jag också försöker sträva. Men, jag har en bit kvar att vandra. Det jag inte har fått klart för mig är förhållandet mellan det Natriumkloridfria saltet och de övriga ämnena. Vad är det som påverkar hur mycket salt man skall använda?Undrar varför det skiljer i förhållandena mellan Kalciumklorid och Natriumklorid i Stigs och datruckas recept, om det nu är så att förbrukningen av x-gram Natriumklorid motsvarar förbrukningen av y-gram Kalciumklorid..?.Jag tror att du får gå den långa vägen och mäta ditt kars förbrukning av Mg. Och eftersom du har fyra kanaler på doserpumpen är det väl kanske läge att använda den fjärde till Mg, om du har plats för ytterligare en 25'a i kabinettet vill säga. Om inte annat så under en begränsad tid, tills du har lärt dig karets Mg-förbrukning. Sedan kan du ju blanda Mg i NaCl-dunken. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Edward Postat 7 februari 2011 Dela Postat 7 februari 2011 jag har alltid kört efter detta receptet, Har fungerat utmärkt för min del i dom åren jag använt balling.5 liters dunkar Dunk 1 4 liter Osmosvatten 288g Calcium Chlorid Dihydrat (CalciumKlorid) ev. 20ml FM Ultra Trace B Strontium Barium komplex (Strontium, Barium) 20ml FM Ultra Trace B Heavy Metal Komplex (Tungmetaller) Dunk 2 4 liter Osmosvatten 328g Natrium Hydroxid Carbonat (NatriumVäteKarbonat) ev. 20ml FM Ultra Trace B Iodine Fluoric Komplex (Jod) Dunk34 liter Osmosvatten 220g Magnesium Hexa Hydrat (MagnesiumKlorid) 32g Magnesium Hepta Hydrat (MagnesiumSulfat) 96g Mineralsalt (NaCl fritt) Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ouscazz Postat 7 februari 2011 Dela Postat 7 februari 2011 Tar du samma volym/dygn ur varje dunk?Hur har du kommit fram till receptet?jag har alltid kört efter detta receptet, Har fungerat utmärkt för min del i dom åren jag använt balling. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Edward Postat 7 februari 2011 Dela Postat 7 februari 2011 Tar du samma volym/dygn ur varje dunk?Hur har du kommit fram till receptet?jag hittade det här på guiden, nej det skiljer sig lite imellan doseringarna, tänkt att justera dom lika men inte orkat. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maxan Postat 7 februari 2011 Dela Postat 7 februari 2011 jag hittade det här på guiden, nej det skiljer sig lite imellan doseringarna, tänkt att justera dom lika men inte orkat.kör också med samma lösningar utifrån diskussion här på tråden fast utan "dunk 3", dvs, ingen Mg och NaCL. Mg kör jag i vid jämna mellanrum. Har en liten "differens" i när jag tillsätter.. Kör i runt 135ml/dag Ca och 155ml/dag Kh.. De lärda säger att det skall vara balans men... Ca och Kh ligger stabilt. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Edward Postat 7 februari 2011 Dela Postat 7 februari 2011 det som diffar för min del, är mg dunken så en justering av pulvret där så kan man få det att dosera lika mkt av varje dunk utan bekymmer. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 8 februari 2011 Författare Dela Postat 8 februari 2011 Jag kör samma mängd från varje dunk..Dunk 1 och 2 har vi samma recept på , i dunk 3 kör jag bara mineral saltet..Sen när det gäller mg så har jag bara ett preparat , kommer från stig , så jag undrar varför två olika mg preparat ?Mvh ManneSent from my iPhone using Tapatalk Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 8 februari 2011 Dela Postat 8 februari 2011 Det tredje mg-preparatet innehåller också sulfat som det är tänkt att den skall balansera. Men om man blandar det med det natriumkloridfria saltet får man en utfällning på botten av dunken. Samma om du blandar det med kalciumklorid för då fäller kalciumsulfat ut.Blandar du det med bikarbonaten får du en utfällning av magnesiumkarbonat. Skall man använda magnesiumsulfat är det alltså en doserpump till som gäller. Nu är det så att saltvatten innehåller stora mängder sulfat som bara förbrukas marginellt så det finns ingen egentlig anledning att tillsätta det. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 8 februari 2011 Författare Dela Postat 8 februari 2011 På min mg påse står det magnesium klorid om jag mins rätt.Stig , har jag någon möjlighet att blanda i detta pulver i någon av dunkarna utan problem ?Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ouscazz Postat 8 februari 2011 Dela Postat 8 februari 2011 Manne, vi har Magnesiumklorid Hexahydrat, det kan du blanda i dunken med Kalciumklorid. I Stigs recept skippar man Magnesiumsulfat Heptahydrat. Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 26 februari 2011 Författare Dela Postat 26 februari 2011 senaste:dagen började med ett VB 100L nytt friskt saltvatten i baljan..sen en tur neråt som gav två anthias till karet.. , fanns inte fler så man får börja någonstans.!mina två största kirurger slåss nu på allvar.. , vet inte om det är så mycket jag kan göra åt saken.. båda har magrat en del på sista tiden , fast jag öser i all typ av foder jag har.. så verkar det inte hjälpa.. bilr iaf inga så stora fiskar i framtiden..mvh manne Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 27 februari 2011 Dela Postat 27 februari 2011 Dags o stoppa i en fälla snart då låter det som. Sen en tur till Universeum kanske? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 27 februari 2011 Författare Dela Postat 27 februari 2011 Dags o stoppa i en fälla snart då låter det som. Sen en tur till Universeum kanske? Just nu hade jag gärna gett bort båda firrarna men räknar tyvärr att minst en strycker med tyvärr.. Resa uppåt finns inte inplanerad i närheten o det går bitvis hett till i karet tyvärr .Mvh manneSent from my iPhone using Tapatalk Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 5 mars 2011 Författare Dela Postat 5 mars 2011 senaste:kom hem efter job igår.. satt lite vit slem i ena voretchen o fladrade i strömmen ifrån den. , vad är det nu då tänkte jag o kollade om min anemon satt kvar.. japp.. , letade vidare.. tillslut hittade jag den tråkiga nyheten..en helt renrakat musselskal..Mvh Manne Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
JohanP Postat 5 mars 2011 Dela Postat 5 mars 2011 ................suck...........så trist.Har du någon aning om hur det kan ha gått till? Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 5 mars 2011 Författare Dela Postat 5 mars 2011 ................suck...........så trist.Har du någon aning om hur det kan ha gått till?inte den blekaste faktiskt.. en av dom jag haft längst och växt jättebra här hemma..mvh manne Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ouscazz Postat 5 mars 2011 Dela Postat 5 mars 2011 Vad trist.. Vem är det som äter resterna?Sent from my iPhone using Tapatalk Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 5 mars 2011 Författare Dela Postat 5 mars 2011 Vad trist.. Vem är det som äter resterna?Sent from my iPhone using Tapatalknär väl musslan är död så kommer ju alla asätande djur fram.. borstmaskar osv.. så ren blir den..mvh manne Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ouscazz Postat 5 mars 2011 Dela Postat 5 mars 2011 Ok. Tråkigt värre att mista ett fint djur. Sent from my iPhone using Tapatalk Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 5 mars 2011 Författare Dela Postat 5 mars 2011 Ok. Tråkigt värre att mista ett fint djur. Sent from my iPhone using Tapatalklite trist , men inget o göra åt.. man får titta framåt istället.. fick i ett gäng fiskar igår men dom ligger o trycker allihopa just nu.. lyckas inte ens med en bild på dom nya ..mvh manne Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PBM: Postat 5 mars 2011 Dela Postat 5 mars 2011 senaste:kom hem efter job igår.. satt lite vit slem i ena voretchen o fladrade i strömmen ifrån den. , vad är det nu då tänkte jag o kollade om min anemon satt kvar.. japp.. , letade vidare.. tillslut hittade jag den tråkiga nyheten..en helt renrakat musselskal..[ATTACH]54468[/ATTACH]Mvh ManneAj då det var tråkigt Manne Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ouscazz Postat 5 mars 2011 Dela Postat 5 mars 2011 lite trist , men inget o göra åt.. man får titta framåt istället.. fick i ett gäng fiskar igår men dom ligger o trycker allihopa just nu.. lyckas inte ens med en bild på dom nya ..mvh manneDet är sant. Vad är det nu för fisk du har stoppat i? Jag har lagt märke till att en del saltvattenfiskar behöver längre tid för att aklimatisera dig än sötvattenfisk. Vår nya Mandarin ligger också och trycker i revet.Sent from my iPhone using Tapatalk Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg