Gå till innehåll

Mannes Projekt 600L Salt


_Manne_

Rekommenderade inlägg

tja,

Har kollat lite värden och fixat upp Mg som var lågt..

HK't ligger stabilt på 8 nu efter att man pelat rätt på min reaktor nu under en längre tid..

känns som jag inet behöver ha superkoll på det nu..

har fixat om lite med returen, den gick lite slött med lång returslang så nu har jag flyttat

utloppet till samma ände som sumpen är i. blir betydligt bättre ös då..

Min Favorit Ricordea Florrida har nu delat på sig , så nu har man två.. rosa/lila med grön mun.

Har nu skaffat mig en ny Digital Systemkamera. Nikon D80 , dock med ett standard Objektiv..

då det ingick i "Kittet". blev grymt sugen på ett Macro direkt, men har ingen anning om vilket man

ska satsa på.. får ha lite hjälp med det, när det väl händer..

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tja !

Har nu börjat min semester o det är så skönt. Som jag skrev tidigare så har jag fixat mig en

ny digital kamera som jag testat lite med idag här på morgonen.. ett vassare Obektiv ska inköpas

när budgeten är mindre ansträngd.. någon typ av macro antar jag att det behövs för att få

till dom riktigt close up bilderna.. tycker att det vanliga som kom med kan vara lite långsamt

när man zoomar max med det.. så vi får se vad som händer..

man får ju lära sig lite också så det inte bara är skit bakom kameran..

här kommer ett axplock av bilder som jag har fått till lite hyfsat tycker jag åtminstone.

post-3404-14468915757495_thumb.jpg

post-3404-14468915757848_thumb.jpg

post-3404-14468915758205_thumb.jpg

är det något ni undrar över så bara fråga.. man får skriva i min tråd också :kram:

(ger full frihet att använda bilderna i artregistret)

Kommer någon bildserie till.

post-3404-14468915757322_thumb.jpg

post-3404-14468915757666_thumb.jpg

post-3404-14468915758018_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer nästa bildserie. Tog ju en massa bilder och tror att det går att öva

in sig en del på att få vettiga korall foton , men när det gäller fisken så är det

betydligt svårare att lyckas få bra fokus på fisken så den inte blir suddig på bilden.

men man ger ju sig inte i första taget.

post-3404-14468915758572_thumb.jpg

post-3404-14468915758922_thumb.jpg

post-3404-14468915759295_thumb.jpg

Återigen , undrar ni över något så fråga.

(ger full frihet att använda bilderna i artregistret)

Mvh Manne

post-3404-14468915758382_thumb.jpg

post-3404-14468915758751_thumb.jpg

post-3404-144689157591_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser nice ut Magnus!! En helbild med nya kameran väntar jag på :)

vad är det oranga mitt bland knapparna på sista bilden? ser ut som någon skivis eller liknande, snygg var den iallafall.

det är en väldigt cool skiv anemon, där är ett par stycken på den platsen. dom slåss lite

om utrymme så ibland syns en och nästa dag sitter där 3-4 st..

jag har fraggat av 2 st till en fragg sten så dom får lite bättre plats och att man kan

få lite möjlighet till utbyte av fraggar. alltid kul o kunna ha ett litet utbyte av fräsiga

anemoner.

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, blev jäkligt sugen på en sån nu bara för det.. Du är inte intresserad av sinularia dura fragg eller mackroalger av olika slag hehe?

Om du kommer ner på något SVG-SYD möte eller råkar vara i närheten så kan vi säkert lösa

något.. Just sinularia har jag fått sälja av hela korallen då dom växer ur akvariet.. kör dock gärna

något smått istället, som kan få en chans att växa ett tag i akvariet..

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helbilden vill jag se, säkert fler ;)

Ska se om jag inte kan ta mej till något möte senare fram.

tog faktiskt ingen helbild.. det brukar inte bli någon bra bild just när allt ska med..

sen med förminskningen här på forumet så blir det inte bättre..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fina bilder på fina fiskar och koraller

Tackar Rickard !

Snyggt Manne! Ser att du börjar få koll på kameran!

:)

Jag jobbar på det. Ganska kul o sitta o testa lite olika.. men man är ju direkt sugen

på nästa Objektiv.. annat vore en lögn..

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

systemare?

isf känner jag igen det där objektivbehovet :)

japp.. dock enbart sen några dagar tillbaka.. en Nikon D80 blev det.. sen har jag ingen

anning vilket Objektiv man ska sikta på , fattar inte allt förmycket när man läser "specarna"

på alla dom olika som finns o köpa..

mvh manne

Snygga bilder Manne !!

Övning ger färdighet !!:ler:

kan vi inte banka fast ditt sony objektiv på min kamera så man kan prova lite "små" bilder:)..

(saknar fortfarande bilderna på ditt)

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag fick ett bra tips när jag köpte min.

Gör inga impulsköp av objektiv!!

Känns som att säljaren kände mig :)

www.fotosidan.se kan fråga på och handla begagnat, vilket jag kommer att göra.

Canon har en bra sida som förklarar en del om olika inställningar och tips+tricks http://web.canon.jp/imaging/enjoydslr/part1/1B.html

Hoppas inte dessa länkar räknas som reklam eller nåt. Det är ju informativt syfte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag fick ett bra tips när jag köpte min.

Gör inga impulsköp av objektiv!!

Känns som att säljaren kände mig :)

www.fotosidan.se kan fråga på och handla begagnat, vilket jag kommer att göra.

Canon har en bra sida som förklarar en del om olika inställningar och tips+tricks http://web.canon.jp/imaging/enjoydslr/part1/1B.html

Hoppas inte dessa länkar räknas som reklam eller nåt. Det är ju informativt syfte.

har snurrat lite på fotosidan , läst trådarna om macro o lite sånt.. så man får lite hum om vad man ska titta på och om vissa objektiv fått bra kritik från medlemarna som verkar passa..

sen är det ju en prisfråga också..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjo,

satt o tittade på lite gamla bilder och såg ett vrak till calustrea..

då hade den varit ett tag i Mitt Red Sea Max och trivdes inte som definitivt syns på bilden.

post-3404-14468915785598_thumb.jpg

Och nu ett par månader efter flytten på vinst och förlust till mitt större saltkar.

post-3404-14468915785401_thumb.jpg

Man blir lätt blind för vad som händer på lång sikt.. kommer inte ihåg att den var så

risig innan förns jag såg bilden.. men den ser ut att blomma upp numera på sin nya plats.

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min växer som tusan i mitt RSM, fast min har färgerna tvärtom gentemot din. :)

Delat sig på ett par ställen nu och verkar fortsätta med det.

gött att din trivs.. blir en halvboll på lite sikt skulle jag tro.. trevligt tillskott i akvariet.

ska försöka skaffa mig en "candy coral" sen.. fluocerande helgrön typ..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Schysst bild, ligger själv i planeringen att beställa ett macro. Men tja, pengarna. Måste ta någonstans för att handla och isf lär det bli akvariet som blir lidande. Eller hur man nu ser det.

Jag kanske kommer att få en bit candy över till dig, det är en del som delar sig. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Schysst bild, ligger själv i planeringen att beställa ett macro. Men tja, pengarna. Måste ta någonstans för att handla och isf lär det bli akvariet som blir lidande. Eller hur man nu ser det.

Jag kanske kommer att få en bit candy över till dig, det är en del som delar sig. :)

när det gäller Macro så Vilket ska man köpa, är första frågan.

kul om du får en fragg över till mig.. finns säkert något här som fraggen kan bytas emot, när

det väl händer..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...