Gå till innehåll

Mannes Projekt 600L Salt


_Manne_

Rekommenderade inlägg

För mig som canon nisse så finns det 2 st det väger mellan. ett ef-s 60 och ett ef 100. Skulle haft nytta av bägge egentligen då jag försöker fota en hel del ute i det fria. Men ska det bli till akvarie så får det nog bli en blixt också.

Får haka på någon träff när jag får tid över. Just nu har jag semester. Om man kan kalla det för semester när man har 1000 saker att göra vid huset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

För mig som canon nisse så finns det 2 st det väger mellan. ett ef-s 60 och ett ef 100. Skulle haft nytta av bägge egentligen då jag försöker fota en hel del ute i det fria. Men ska det bli till akvarie så får det nog bli en blixt också.

Får haka på någon träff när jag får tid över. Just nu har jag semester. Om man kan kalla det för semester när man har 1000 saker att göra vid huset.

aaa.. velar också mellan ungefär samma typ av objektiv. 70 resp 105 har jag sett till min..

har också semester nu , det är gött..

ang träffarna så får man priotera in det.. jäkligt kul o träffas o snacka lite salt o massa annat för

den delen..

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

100mm är långt till vanligt akvariefoto. Skall man ta ett 15 cm brett foto (= 10 cm fisk hamnar man minst 80 cm från karet. Låter ok men vill man ta en helbild av 375 litern blir det 8 m.

Jag har ett 100 mm Canon. Blixtsnabbt drömobjektiv men för lång brännvidd. Mina flesta akvariefoton har jag tagit med zoomen på 55mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

100mm är långt till vanligt akvariefoto. Skall man ta ett 15 cm brett foto (= 10 cm fisk hamnar man minst 80 cm från karet. Låter ok men vill man ta en helbild av 375 litern blir det 8 m.

Jag har ett 100 mm Canon. Blixtsnabbt drömobjektiv men för lång brännvidd. Mina flesta akvariefoton har jag tagit med zoomen på 55mm.

vilket typ objektiv skulle du ha som första val för akvarie foton ? oavsett canon/nikon

några andra tips ?

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett kort typ 60 till akvarie och 100 eller större till det fria(utomhus). Man kan alltid använda mellanringar om man köper ett 60 macro. I mitt fall så vill jag använda det ute också, därav velandet på 100 objektivet ev ett 150.

Vi har en del djurliv här i rydebäck. Räv, säl och gott om rovfåglar.

Men jag är en glad amatör. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett kort typ 60 till akvarie och 100 eller större till det fria(utomhus). Man kan alltid använda mellanringar om man köper ett 60 macro. I mitt fall så vill jag använda det ute också, därav velandet på 100 objektivet ev ett 150.

Vi har en del djurliv här i rydebäck. Räv, säl och gott om rovfåglar.

Men jag är en glad amatör. :)

då kan man vela mellan tex ?.

Sigma EX 50/2,8 DG Macro 1:1 för Nikon

Sigma EX 70/2,8 DG Macro 1:1 för Nikon AF

alt nikons egna.

Nikon AF 60/2,8 D Micro

Nikon AF-S 60/2,8 G ED

som några exempel , givetvis olika i pris 2700-5000 ca, men vill välja rätt...

alla verkar ha en närgräns på ca 20cm.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På photozone.de har du tester av de flesta objektiv. Och på fotosidan.se finns en del omdömen om användarvänlighet och mekaniskt utförande.

är inne på fotosidan och kollar en del.. men resultatet när man kollar omdömen om

diverse objektiv är att dom flesta är "bästa" som finns.. vilket jag har svårt att tro på riktigt.

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste:

blivit en liten om möblering på lite sten och koraller.. inte riktigt nöjd ännu.. men man ska ju ta

det i små steg.. vill få lite mer yta på botten samtidigt som man vill ha mer plats att limma

koraller på, inte en lätt kombination.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj då ! Det blev tydligen ett fel i uppladdningen. Så här skrev jag.

Optiska kvalitén ser du hundra gånger bättre på Photozone.

har snurrat där någon timme idag.. o tittat lite.. ett budget alternativ sigma 50/2,8 macro är

lite intressant.. fick bra betyg.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar också på något sådant. Mitt 100mm Canon är ju ett drömobjektiv men oftast för långt. Och kit- zoomen har ju bara 5,6 vid 55mm så skärpeinställningen blir så känslig.

låter ju bra.. då är man på rätt väg åtminstone.. så man inte är helt ute och cyklar..

tack för hjälpen stig.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste:

blivit en liten om möblering på lite sten och koraller.. inte riktigt nöjd ännu.. men man ska ju ta

det i små steg.. vill få lite mer yta på botten samtidigt som man vill ha mer plats att limma

koraller på, inte en lätt kombination.

mvh manne

När kommer det bilder på ommöbleringen? :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När kommer det bilder på ommöbleringen? :ler:

det får vi se.. men det kommer bilder, det gör det alltid numera.. (kul med ny leksak) men på

själva om möbleringen syns nog inte direkt.. kruxet nu är att det bränns till höger o vänster..

har blivit tajt mellan vissa koraller.. man kör ju inte bara fraggar a' sps, dom går ju att

hålla isär.. hehe..

det ända som inte hände denna gången när jag var i o meckade var att jag inte fick fler

fraggar av någon andledning. :) dock har jag insett att jag har en del att byta med faktiskt..

stjärnpolyer par olika, grön montipora flak/rör, några olika skivor, xeina osv.. blev nästan lite

förvånad när jag insåg det, att nu finns det lite att plocka/byta med, inte bara sätta i.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har haft trevligt besök idag av några goda vänner.. som vanligt blir det en del akvarie tittande

direkt.. som det alltid blir.. men har nu insett det tråkiga att den största svart vita clownen

verkar vara borta.. fanns bara tre kvar.. den fjärde var inte framme vid matning.. kruxet

är att det var den största av dom fyra.. vet att det pågick lite mobbing på den största ??.

är det vanligt att dom som är mindre hackar på den störrsta ? , alla fyra köptes samtidigt

och gick i samma kar i butiken.. trodde alltid det var minstingen som skulle få lite stryk..

den största höll på att färga ut helt till svartvit.. dom andra har fortfarande lite orange

vid munnen. kan en sådan grej göra att den blir lite utstött.. om man tänker revir så borde

2m akvarie kunna orka med 2 clown revir.. så det var därför vi gick på fyra clowner från

början..

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...