Gå till innehåll

Mannes Projekt 600L Salt


_Manne_

Rekommenderade inlägg

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tjo.!

Har nu fått en blixt bild på mitt senaste fiskinköp. , bilden blev himmlans bra i färgen så jag kunde

låta bli att lägga ut den i tråden. , den simmar nu runt i hela akvariet o smakar på det mesta,

dock verkar ingen korall ännu berörd av denna fisk så jag hoppas på det bästa.

post-3404-14468915967566_thumb.jpg

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Senaste nytt:

Akvariet rullar på med vettiga värden vad jag kan mäta fram , dock så har jag nu en acropora

som börjat tappa lite hud på sig. 2 toppar samt en del hud på foten är borta.. vet ej varför,

då resten av korallerna inte uppvisar några sådana symtom alls..

Hoppas att få iordning på den med hjäp av lite tillsatser och ett större vattenbyte då jag inte

kan få fram vad som 'saknas'.

Mitt senaste fisk inköp Eld Dvärgkejsare'n verkar trivas i akvariet , den har inte sabbat något

vad jag kan se på musslan eller några koraller för den delen, den kan få för sig o noppa till

lite här o där , men ingen korall verkar negativt påverkad av den.

Sen har man ju fått hem lite nytt i prylväg, Tackar freddi för den snabba leveransen.

En Tunze streamer 6055a (bara sladden är värd sin vikt i guld.), så nu är kontrollern fylld, och

lite nytt media till min kalkreaktor och sen mitt favorit korall lim från grotech. Sen fick jag

med en broschyr om zeovit o KZ, förstår inte alls vad Ted menar med det. Hehe..

post-3404-14468916031959_thumb.jpg

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Update:

Har gjort lite mediabyte i reaktorerna idag.! Fosfatreaktorn har fått någon dl med ROWAphos media, och min kalkreaktor är nu nyladdad med KZ-ZEOmag och KZ-Korallkross. Så nu får man ha lite koll på värdena igen.. men får hoppas Korallerna gillar den nya tillsatsen med ZEOmag i reaktorn, körde bara Korall kross innan.

Acropora korallen som tappar hud verkar inte ha försämrats nämnvärt senaste dagarna så

jag hoppas att den är på väg tillbaka, hade varit rikitgt kul o om man fick bukt på korallen's

besvär. Ena sorten av mina Ricordea Florrida har delat sig igen. :). Bara kul o se.!

Nya 6055'an Funkar kanon, inget burr från den inte..

Annars ser det mesta bra ut i akvariet , Fiskarna ser välmående ut o verkar trivas.

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som man borde göra ett nytt besök hos dig snart, många ändringar som man har läst om.

Gillade ju karet innan, så kan ju inte blivit sämre så säga...

det växer på lite i akvariet, fraggat bort någon korall o införskaffat någon..

annars rullar det på bra. har inte fotat dom sista inköpen ännu, men det kommer.!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja.

Fått hem några nya småsaker i baljan nu.!

En hystrix fragg, så får vi se om den växer till sig.

post-3404-14468916085128_thumb.jpg

En gul/grön Ricordea Florrida som håller på att aklimatisera sig , riktigt Neon färg när man

ser den Live. grymt svårt o få till bra bilder för en nybörjare som jag.

post-3404-14468916085351_thumb.jpg

En grå/blå Ricordea Florrida som även den håller på att aklimatisera sig , dock har jag insett

ett problem men denna, den var bara blå i butiken..

post-3404-14468916085553_thumb.jpg

o sen en blid på min mussla som fortfarande lever men fått en annan plats i akvariet där

den öppnar sig bättre än på förra positionen. tog nog 20 bildeer på den , ingen blev skarp. :)

post-3404-14468916085744_thumb.jpg

Annars rullar karet sin lilla gång och jag har börjat tillsätta lite KZ prylar nu, Vet inte om jag ska

dra igång en Zeo reaktor men det lutar åt det hållet som det är nu för att få till färgerna på

korallerna , har tillsatt något preparat och upplever nu efter 4 dagar att vattnet är grymt 'klart'

dock är det kanske en frågan om inbildning , vad vet jag.

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det med ditt macro du försöker fånga musslan?

Gör som jag, fota och ändra en inställning i taget, använd blixt och ändra i vitbalansen.

Dock så har jag dratt ett 100 tal bilder på vad jag tror är en ricordea utan att bli nöjd :(

Men en dag då dj****r ska jag få till det, blir väl till att låna blixtar till förbannelse. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det med ditt macro du försöker fånga musslan?

Gör som jag, fota och ändra en inställning i taget, använd blixt och ändra i vitbalansen.

Dock så har jag dratt ett 100 tal bilder på vad jag tror är en ricordea utan att bli nöjd :(

Men en dag då dj****r ska jag få till det, blir väl till att låna blixtar till förbannelse. :)

Det är med Macrot som jag fotar akvariebilder med, det där med blixt o sen mecka med

vitbalansen det har jag ännu inte en anning om hur man ska gå till väga.. dock körde jag

igenom dom förinstälda programmen utan något bra resultat. just musslor verkar inte gå att

fota alls bra. upplever att focusen ballar ur i princip hela tiden. eller så är det användarfel :):):)

gissar på det sistnämda, själv.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testa och sätt den kameran på stativ och kör med manuell fokus och avtryckaren på timer.

Skulle du inte lugna dig nu med burken och bara låta det växa till sig? :)

Jag är ju hemmablind för tillväxten så jag hjälpte den på traven med lite nytt istället :)

fraggade ju av lite innan så jag fick någon ny plats för nyheterna.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Laggemans förslag är bra ang fotograferingen, själv är jag för lat för stativ då mitt gamla stativ väger m,ycket och så får jag skruva ut benen. Men att köpa nytt? nja, har börjat räkna pengar i koraller och LS till nästa projekt.

En sak du kan prova är manuell fokus och när du ska ta fotot så andas in djupt och andas ut samtidigt som du trycker ner avtryckaren. Har märkt att det hjälper mig iaf.

Och lek dig fram med inställningarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tja,!

En del har hänt nu dom senaste veckan, Var på besök hos ted på hans 1 års jubileum, fick lite

prylar med hem då, samt ett snabbt besök till helgen efter då jag hjälpte micke att få hem sin

sump, samt att jag plockade på mig Ted's Zeo-Vit kit och någon korall samt en underbar mussla.

Själva akvariet tickar på ganska bra med ok värden, med det nya mediat i kalkreaktorn, har ökat

flödet något igenom den nu, då man har lite mer sps koraller nu.

Har provat o tillsätta några Kz-preparat med klar positiv rekation från mina koraller faktiskt.

Nu i dagarna har jag byggt om Zeo reaktorn , jag har satt på en 16mm extra loop på inflödet

men en fördelning i toppen så lite av flödet styrs ut där med hjälp av en liten slangbit. Denna

lösning gör att när reaktorpumpen stängs av, av någon anledning så stannar 80% av vattnet

kvar i reaktorn, så att mina zeovit stenar inte blir torrlagda. Denna lösning funkar alldeles

utmärkt nu efter några tester. har även kopplat på en bit rör på inblåset för att enklare

kunna dosera zeo-bak rakt in i pumpen.

Sist nu så kommer en dröse med bilder.

post-3404-14468916138421_thumb.jpg

post-3404-14468916138949_thumb.jpg

post-3404-14468916139407_thumb.jpg

Kommer fler bilder.

post-3404-1446891613819_thumb.jpg

post-3404-14468916138689_thumb.jpg

post-3404-14468916139195_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snygg mussla Manne! Ser ju nästan ut som den Anders köpte inne i Malmö för ett bra tag sedan.

Hoppas bara du kan hålla igång ditt nya droppande, med tanke på vad som komma skall. ;)

Den där stenen med knappar du fick ser ju fantastiskt bra ut numera, blir lika förundrad varje gång jag ser den! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

WOW!

Vilken acropora! Jag är kär! Vet du vad det är för sort?

attachment.php?attachmentid=26715&d=1223406732

Fanns mer som var vackert men denna var grym!

Det är en Acropora Tricolor som verkar trivas klockrent i akvariet sen jag körde i lite aminoacid

och coral vitalizer från Kz, så har den kanonfina toppar som växer. kanonfin färg på den.

http://se.reeflex.net/tiere/1562_Acropora_tricolor.htm

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snygg mussla Manne! Ser ju nästan ut som den Anders köpte inne i Malmö för ett bra tag sedan.

Hoppas bara du kan hålla igång ditt nya droppande, med tanke på vad som komma skall. ;)

Den där stenen med knappar du fick ser ju fantastiskt bra ut numera, blir lika förundrad varje gång jag ser den! :)

tja Lagge.

jo det har du rätt i, anders mussla har samma stuk , det såg jag nu på träffen, så det bör ju vara

samma art.. den ska kunna blir runt 45-50cm stor så jag hoppas just nu att den först o främst

ska överleva o sen börja växa.

Knapparna ser ut o tatt sig rejält jämnfört mot när jag fick dom, dom är dödscoola när man lyckas

ta en riktigt go närbild på dom. Du får väl komma på besök sen o fragga lite sen, betalningen kan

vi diskutera då :)

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...