Gå till innehåll

Framtidens Ljus är Här


thore kjellberg

Rekommenderade inlägg

Hej Lasse,Mig och Björn. Det värmde.

Tillväxten och färgerna på halimedaalgerna (det tog 30 år för mej att lyckas med dessa storbladiga kalkalger ),gorgonia ,favia, kalkalger, mjukkoraller, acropora är jag mycket nöjd med.

VAD betyder TOWL(snälla ni på saltvattensguiden och sluta med förkortningar)?

Jag vill inte kunna ändra på mina dioder. Jag vet inte om det går att specifiera våglängder överhuvudtaget(kan man det till T5/HQI)? Mina dioders våglängder ligger enligt den amerikanska tillverkaren mellan 400-700nm. Det kan ju inte bli bättre för djuren i akvariet. Eller hur??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 578
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Appropå lux (lumen per kvadratmeter).

Överhuvudtaget (vilket underbart svenskt ord) så är mina erfarenheter att vi har alldeles för starkt och onaturligt vitt ljus i våra akvarium. "Alla" tror att det alltid är ett kristallklart vatten i havet. Så är det inte :regn,stormar,uppvällningar och turister gör att det blir lite disigt även vid zenit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker detta ämne är jätte intressant, fortsätt denna tråd Thore....

Har själv ett fragg kar som jag jätte gärna skulle vilja prova dessa led lysrör, Thore vilka rör skulle du rekomendera till ett fraggkar på L: 90 D: 50 H:45 ?

Vill att fraggarna skall växa, färgerna på stenkorallerna är inte det viktigaste i fraggkaret.

MVH Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker detta är superintressant och ämnet borde väcka nyfikenhet samt att vilja lära sig mer för LED är framtidens ljuskällor. thore visar att man kan redan idag hänga LED över akvariet då dessa lysrör är mycket passande för just akvarier. Dyra i inköp men de håller ju en evighet så i längden är de otroligt billiga. Det är ju en engångskostnad och dessutom kanske man klarar sig på några watt mindre eftersom de ger 100% av ljuset ner i karet, inga dyra armaturer eller reflektorer behövs. Om ett par år så kanske priserna har gått ner lite samt att det kanske kommer högre kelvintalsrör. Thores 6500k rör tycker jag ser ut som BLV 10000k Mh eller coralvue 14000k som han hade innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dum ihela huvet säkert,Jag alltså. Vad är man ute efter kanske efterlikna solljuset på de platser på klotet där min korall har blivit hämtad ifrån (orginal) Hur kan man åstakomma det .

Svaren måste bero på plats,världsdel,djup mm inte vet j bara en tanke man testar alla tips råd man kan finna om det lirar så ok. Teknik intresserad eller? Som man är så varför inte led?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...