Gå till innehåll

Framtidens Ljus är Här


thore kjellberg

Rekommenderade inlägg

Vad är det för vitbalans på bilderna? Fast eller automatisk?

defdac, är detta menat som ett påstående eller som en fråga?

"Degraderas dom lika fort så är det inte riktigt läge för LED-armaturer ännu".

Om T5:or är 4 ggr billigare än motsvarande LED-rör och båda har samma effektivitet och dessutom har samma livslängd så tror jag få skulle välja LED-alternativet.

Frågan däremot skulle kunna vara vad det är för typ av vita LED:s vi pratar om?

Så är det med alla urladdningslampor också. Dom är "trimmade" för att ge en extra (onaturlig) mängd blått ljus, eftersom akvaristerna tror att det är så blått ner i havsdjupet. Havet är djuuupt.

.. vilket naturligtvis är ekonomiskt eftersom blått triggar fotosyntesen hårt och dessutom inte attenueras lika mycket som rött ljus. Attenuationen i akvarier är dock försumbar, vilket är lätt att se i min kalkylator.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 578
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vad är det för vitbalans på bilderna? Fast eller automatisk?

Fast, och bilderna är inte efterbehandlade alls bortsett från nerminskning av formatet. Jag ville ha bilder som visar hur det verkligen ser ut. De flesta undervattensbilder (och film) visar helt fel färg då man använder blixt, ändrar vitbalans eller manipulerar i efterhand (för att få fram så mkt färger så möjlig).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nästa gång du dyker ta med dej ett vitt lakarn. Detta för att det är omöjligt att fotografera vattnets färg utan att använda en neutralfärgad bakgrund. Detta visste/gjorde Cousteu redan i början av 1960-talet. Har kollat runt på Internet men inte hittat något om detta.

Kan någon hjälpa mej med det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så gör man ju när man kollar hur lång sikt det är i vattnet. Man sänker en vit skiva på en lina med metermarkeringar och där den "försvinner" är den blå. Man tittar ifrån en båt. På västkusten har jag sett detta för gissningsvis 35 år sedan och där var den brungrön när den försvann men det var i augusti = mycket alger och plankton.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast, och bilderna är inte efterbehandlade alls bortsett från nerminskning av formatet. Jag ville ha bilder som visar hur det verkligen ser ut. De flesta undervattensbilder (och film) visar helt fel färg då man använder blixt, ändrar vitbalans eller manipulerar i efterhand (för att få fram så mkt färger så möjlig).

Jag håller inte riktigt med dig om att de visar fel färg. De visar den färg vi ser eftersom de röda och gula komponenterna absorberas vid små djup. Personligen tycker jag det är rätt trist att inte se korallerers/fiskars riktiga färger.

När man dyker i Röda havet på cirka 30-40 meter är de mest underbara röda gorgonier blågrå. Lyser man på dem med ficklampan så blir upplevelsen så mycket större. Men det är bara som jag tycker.

Vilken färg har då vatten : http://www.dartmouth.edu/~etrnsfer/water.htm#blue

Blått??

Sorry OT.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De visar den färg vi ser eftersom de röda och gula komponenterna absorberas vid små djup.

Det är det jag menar, jag ville återskapa upplevelsen man har vid själva dyket. Vid det djupet när jag dök såg det verkligen så blått ut, var bara det jag ville få fram. (Eftersom det ofta ifrågasätts att man använder blått ljus i karen.)

Men givetvis tar jag själv bilder med blixt också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Off topic! tillbaka till LED.

Beklagar.

Jag har en relaterad fråga dock som jag slänger in här:

Hur stark ledbelysning krävs för att få "shimmereffekt" vid komplement till T8, T5. Svår fråga kanske men jag hade evt tänkt lägga till en punktkälla i akvariet med led. Kan ta ett 100 liters kar med 100watt t5 som exempel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så gör man ju när man kollar hur lång sikt det är i vattnet. Man sänker en vit skiva på en lina med metermarkeringar och där den "försvinner" är den blå. Man tittar ifrån en båt. På västkusten har jag sett detta för gissningsvis 35 år sedan och där var den brungrön när den försvann men det var i augusti = mycket alger och plankton.

Skillnaden är att att Cousteu hade en kamrarman som följde ljusförändringen ner i djupet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag placerade en liten sten med 4 blå skivanemonbäbisar under 3-4w röret och den skiva som står ljusast har enbart regerat positivt och pumpar upp sig kanonfint, den har aldrig varit finare faktiskt. stenen ligger på ca 40cm djup. Jag hyser stora förhoppningar till mina kommande speciallrör som är beställda. Jag har också fått lite information av en saltvattensakvarist som enbart har positiva erfarenheter med LED när det gäller tillväxt och välmående stenkoraller under löjligt lite Watt. LED är inte framtiden, LED är nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag placerade en liten sten med 4 blå skivanemonbäbisar under 3-4w röret och den skiva som står ljusast har enbart regerat positivt och pumpar upp sig kanonfint, den har aldrig varit finare faktiskt. stenen ligger på ca 40cm djup. Jag hyser stora förhoppningar till mina kommande speciallrör som är beställda. Jag har också fått lite information av en saltvattensakvarist som enbart har positiva erfarenheter med LED när det gäller tillväxt och välmående stenkoraller under löjligt lite Watt. LED är inte framtiden, LED är nu.

Låter ju kanon att det funkar med så lite w, skulle mycket väl kunna ersätta min 2*55w compakt i mitt RSM med så mycket LED istället , som får plats i rsmet.. funkar det så är det ju bara fördelar utom just inköpet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter ju lovande. Det stämmer med min erfarenhet av de blå. Men är det för stark cirkulation sträcker de inte på sig. Men då blåser de inte heller upp sig så mycket. Vad har du för PAR- värde vid skivorna? I mina odlingskar har jag 20 - 22 och det räcker inte riktigt för blå skivor. Ricordea indosinensis klara sig litet bättre i dunklet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en suddig bild på skivisarna som står under 3-4w LED röret. De blir bara bättre och bättre.

Stäng av autofocus och focusera manuellt om det går :)

Sjukt sugen på att bygga in en miniramp i främre locket på mitt RSM som komplement till standardbelysningen.

Man verkar dock inte få så mycket skimmer när de sitter så nära vattnet (vetenskapligt test utfört med LED ficklampa från Clas Ohlsson á 129:- :))

Inte hittat någon säljare i Sverige som säljer än så det blir nog Elfa, lite europa board och massa smältlim...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en suddig bild på skivisarna som står under 3-4w LED röret. De blir bara bättre och bättre.

[ATTACH]23116[/ATTACH]

jörgen, inte för att gnälla, men jag har skivor i sumpen som står under

ett t8 24w, kelvin vet jag ej, typ diskbänksbelysning, dom växer som

tusan, fast jag har helt olika ljustider ibland inget ljus på två dagar!

skulle vara intressant med lite mer ljuskrävande djur, för exprimentets

skull:) ,men det kommer väl om jag känner dig rätt:) jag tror oxå på

led,helt klart framtiden, och roligare el-räkningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...