Gå till innehåll

Framtidens Ljus är Här


thore kjellberg

Rekommenderade inlägg

  • Svar 578
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det har börjat komma LED rör som T5 också

Coolt vart har du hittat dessa. Får man nu glitter i karet med dessa så är jag villig att byta ut ett rör ;)

Detta röret är väll bra eller bättre än de som är visat?

LED T8 Ultra Bright SMD Tube 30W 4 feet

Cool White: 1600 Lumens (6500K)

2007L-BT-SMD-054-CW-250.jpg

http://www.ledwaves.com/product.php?productid=19593&cat=345&page=1

För vi vill väll ha mycket lummen i karet eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi skulle inte kunna gå samman och köpa ett parti från en grossist eller tillverkare? Ser ut att finnas en hel del tillverkare borta i Asien.

Är mest ute efter glittereffekten man kan skapa med lysdioder. Har tidigare byggt ihop en ramp med 259 st. lysdioder och det gav en mycket vacker effekt. Tyvärr råkade rampen ut för ett missöde och är nu inte längre funktionsduglig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Coolt vart har du hittat dessa. Får man nu glitter i karet med dessa så är jag villig att byta ut ett rör ;)

Detta röret är väll bra eller bättre än de som är visat?

LED T8 Ultra Bright SMD Tube 30W 4 feet

Cool White: 1600 Lumens (6500K)

2007L-BT-SMD-054-CW-250.jpg

http://www.ledwaves.com/product.php?productid=19593&cat=345&page=1

För vi vill väll ha mycket lummen i karet eller?

Christian. Jag har inte fått tag i några spec på T5 rören tyvärr. Det röret som du visar en bild på finns som 33w 2000 lumen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att detta låter rätt intressant,men tror ni att man klarar att lysa upp akvarie genom att byta ut sina vanliga lysrör mot LED-lysrör? Alltså att ha samma antal LED-lysrör som vanliga, eller det kan "bara" ses som ett komplement till sin vanliga belysning?

på ett akvarie med LED-belysning, tyvärr ej LED-lysrör.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag VET att led-lysrören lyser lika mycket som vanliga urladdnings-lysrör. Jag har tagit bort 550W HQI och 44W urladdnings-lysrör och ersatt dessa med 45W led-lysrör. Sänkningen av elkostnaden blir i paritet därefter. Nu står resten av huset på tur att få led -bulbs.

Angående youtube, det ser inte alls ut som led-belysning (det är ju en alldeles för stark/blå HQI-belysning tycker jag).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, perfekt! Bättre med någon som vet istället för tror, blir till att försöka hitta någon som säljer T5 led rör i Sverige. Undra varför det är lättare att få tag på T8 istället för T5.

Belysningen på filmen ska tydligen vara den här belysningen:

TMC Aquarium "Aquaray solid state lighting"

Det var en av de bättre varianterna hitillsdags - sedan är det bara frågan om pris

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Thore: Tack tipset!:smiley20: Det gör saken mycket lättare och förmodligen bättre.

Lasse: Vad är det som gör att belysningen från TMC är bättre än LED-lysrören? Fast det kanske är en lite dum fråga, den är ju endå byggd för akvarium vilket inte LED-lysrören som jag har hittat är. Några tips på vad jag ska kolla på när jag letar efter LED-lysrör eller LED-belysning rent allmänt? Ska nog börja med LED-belysningen som komplement till nuvarande T5-belysning i nanokaret.

Hittade en tråd på ett forum där någon pratade om ett pris på £199 för en singelmodul och £299 för en dubbelmodul. Borde väl bli runt 2400kr och 3600kr, med viss avrundning. Vilket hade ni valt som är mycket mer erfarna och kunniga än vad jag är, den här modulen eller LED-lysrör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns wallwashers också som är vattentäta i många olika utföranden men de är jäkligt dyra. De finns bla i 50 och 100cm längder från 18w till 96w. Jag funderade starkt på dem ett tag bild 1 & 2 men priset avgjorde till att jag valde rören istället

post-764-14468915390167_thumb.jpg

post-764-14468915390232_thumb.jpg

post-764-14468915390304_thumb.jpg

post-764-14468915390377_thumb.jpg

post-764-14468915390439_thumb.jpg

post-764-14468915390508_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse

Vad betyder RSM? Skall det inte vara rsm?

RSM = Red Sea Max , ett färdigt salt akvarie på 130 Inkl Allt, skummare, belysning pumpar , osv..

sitter 2*55w power compact rör i, hade varit läckert med LED istället om man kan få mer jucie ur dom samt värmen sjunker i akvariet som är en akilleshäl i detta fall antar jag.

(har ett sådant själv.)

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har gjort lite beräkningar ifall det är ekonomiskt bra att byta till LED-lysrören. Räknat på att man byter LED-lysrören efter 30 000 timmar, T5-lysrören efter 3650h dvs ett byte efter ett år. Armaturen är igång 10h varje dag. Kalkylen rör sig över 5år, där inköpet av T5:orna kostar 200kr stycket och LED-rören 425kr stycket.

Förbrukningen på T5:orna borde vara lite till eftersom armaturen i sig borde dra lite energi.

Armaturen i mitt fall innehåller T5-lysrör(3x24w) de är väl på 60cm och är till ett nanokar.

Har jag helt fel siffror, så säg gärna till så att jag kan få till en korrekt kalkyl!

LEDvs.T5.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varför byta efter 30000timmar? de håller ju dubbelt så länge eller t.o.m ännu längre. Effektförlusten är bara 3-7% Det tappar lysrör bara efter någon månad. Men du har helt rätt i att de betalar sig väldigt fort. man får inte bara stirra sig blind på priset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...