Gå till innehåll

Framtidens Ljus är Här


thore kjellberg

Rekommenderade inlägg

Edit: Lysröret som valts för jämförelsen är bland de sämre och reflektorernas verkningsgrad är alldeles för låg. Vinklingen är lite väl kraftig för att uppnå någon slags trovärdighet.

rött(600-700) består även av orange(580-600).

grönt(510-530) består även av gröngult(530-570) och gult(570-580).

blått(430-490)består även av blågrönt(490-510)

Dessa sammanslagna färger kallas för RGB-färgerna har jag lärt mej.

Dessa uppgifter kan jag tulla lite på. De är teoretiska uppgifter från skolboken.

Lysröret är Arcadia T8 Marin White 1200mm

Däremot vidhåller jag att verkningsgraden under dess livslängd ligger på max 50%. De är praktiska uppgifter från en tillverkare.De 20% bjuder jag på.

Vinklingen får stå för dej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 578
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

rött(600-700) består även av orange(580-600).

grönt(510-530) består även av gröngult(530-570) och gult(570-580).

blått(430-490)består även av blågrönt(490-510)

Dessa sammanslagna färger kallas för RGB-färgerna har jag lärt mej.

Dessa uppgifter kan jag tulla lite på. De är teoretiska uppgifter från skolboken.

Däremot vidhåller jag att verkningsgraden under dess livslängd ligger på max 50%. De är praktiska uppgifter från en tillverkare.De 20% bjuder jag på.

Enligt mätningar jag har medverkat vid låg inte verkningsgraden på varken 50 eller 70 % utan bra mycket högre med reflektorer. Vi fick ut betydligt mer lumen per watt än du beräknat med T8-rör.

Ska du göra en jämförelse med vanligt lysrör bör du ju också välja något av de bättre och inte ett medelmåttigt som nu är fallet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt mätningar jag har medverkat vid låg inte verkningsgraden på varken 50 eller 70 % utan bra mycket högre med reflektorer. Vi fick ut betydligt mer lumen per watt än du beräknat med T8-rör.

Ska du göra en jämförelse med vanligt lysrör bör du ju också välja något av de bättre och inte ett medelmåttigt som nu är fallet.

Vilket lysrör använde du vid mätningen? Framför allt är jag nyfiken var du har fått reda på lumenvärdena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi använde aquarelle & ett TLD-rör som jag inte riktigt mins specen på. Lumenvärdena stod specificerat i ett dokument vi fick mailat från Philips.

Vill du ha tag på Lumenvärden för lite olika rör finns ju denna lista: http://www.defblog.se/permalink/1402.html

Vi verkar inte prata samma språk här....De T5 rör som används mest idag är ju som sagt ATI, Fauna Marine, Korallen-zucht, Aqua Medic, Deltec. Hur många Lumen ger t.e.x

ett ATI blue spezial 54w? TLD rör och aquarelle är ganska ointressanta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi verkar inte prata samma språk här....De T5 rör som används mest idag är ju som sagt ATI, Fauna Marine, Korallen-zucht, Aqua Medic, Deltec. Hur många Lumen ger t.e.x

ett ATI blue spezial 54w? TLD rör och aquarelle är ganska ointressanta.

Inte om man är intresserad av höga PAR-värden till ett lågt pris.

Dock var poängen enbart att visa att det var en ofördelaktig jämförelse och fel information angående reflektorernas verkningsgrad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer det en kort mätserie från LED-city(av dr LED Jörgen Svärd):

PAR

under lysröret 600 (33W)

vid vattenytan 200 (5000l/h)

300mmvp 56 (Acropora mår bra)

400mmvp 64 (Gorgonia mår bra)

600mmv 44 (bare bottom)

mjukkoraller,skivisar,inga trådalger,svampar,prickar,kalkalger,halimeda ser helt ok ut.

Inte så dåligt pinkat av lysrrör som är avsett som rumsbelysning.

Lx(lux)lm/m2=12.300 motsvarar ljuset vid c:a 8 meters vattendjup enl.USNavy.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Ganska säker på att du har Jörgen. Ni verkar lite kompis, så åk o ta ett par bilder om inget annat så får att jag är nyfiken och vill se om jag kan leva med ljusbilden. Se det som att du gör mig en tjänst. Jag kan göra dig en någon annan dag. Oftast säger folk "Ska du gå nu? Vi ska göra dig en tjänst en annan dag." så jag kan väll gå om du och jag hamnar på samma ställe eller nått? ;- )

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...