Gå till innehåll

Bengan's 250l ZEOkar


Bengan

Rekommenderade inlägg

  • Svar 556
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tackar!

Jag är glad för alla fiskarna jag har och det är en skön blandning. Goby fiskarna hittade jag i Lomma av alla ställen. Nu saknas det bara en fisk i mitt kar, sen är jag nöjd, en eld dvärg kejsare Centropyge loriculus. PVCn jag beställt trillade in genom brevlådan idag, så nu börjar det närma sig.:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min nyinköpta dvärg kejsare nafsar tyvärr på mina stenkorallers polyper. Jag har en del stenkoraller som nu vägrar sträcka ut sina polyper. Någon som har tips på vad man kan göra? Jag vill helst inte göra mig av med fisken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min nyinköpta dvärg kejsare nafsar tyvärr på mina stenkorallers polyper. Jag har en del stenkoraller som nu vägrar sträcka ut sina polyper. Någon som har tips på vad man kan göra? Jag vill helst inte göra mig av med fisken.

tror inte att du har nåra alternativ än att byta bort firren(prova en annan dvärg).. för korallerna vill du ju ha kvar.(med tanke på dina inköp) jag har ju varit inne på samma tanke men att få upp en dvärg ur mitt 600L är omöjligt anser jag om man inte tömmer..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska ge fisken en chans att bättra sig, så länge mina koraller inte lider för stor skada. Om jag ska göra mig av med fisken så är det bra att veta att det finns någon som kan ta hand om den. Jag ska komma ihåg det Jimmy. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är man äntligen färdig med tentor och annat skolarbete som hindrat mig från att göra karet färdigt. På fredag ska det beställas glsskivor till sumpen och sen ska det börja röra på sig. De sista delarna pvc är på ingång. Min förhoppning är att köra igång min zeovit reaktor nästa vecka.:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är fortfarande koraller som ska limmas på plats. Jag har inte riktigt bestämt mig för hur jag vill ha det. Det ser lite rörigt ut, men det hoppas jag ni kan ha överseeende med.:)

I sumpen ska det limmas en bubbelfälla och Pvcn ska limmas ihopa. Det ska bli färdigt och vara i drift, nästa vecka.

post-2976-14468915602786_thumb.jpg

post-2976-14468915602936_thumb.jpg

post-2976-14468915603115_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset Jimmy! Jag ska bara ha två fack i min sump som är avskilda med en bubbelfälla.

Jag satt och spanade i karet med ficklampa i natt och fick se en snäcka som sträckte på sig rakt upp, nästan som om den stod på tå. Den sprutade ut något som såg ut som ägg i karet. Det såg riktigt kul ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska hämta mina glasskivor till sumpen i eftermiddag, sen ska de silikonas på plats. Om allt går som det skall, så kanske sumpen är up and running imorgon.

Det har börjat växa i karet, vilket är hur roligt som helst. Ska bli intressant att se skillanden när jag kör igång med zeovit. Jag doserar varje dag med coral vitalizer, vilket börjar göra resultat på korallernas färger. Mina blå acropora börjar bli blå igen efter att ha varit rödbrun. :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag fick jag tag i silikon till sumpen. Jag har slikonat mellersta glasskivan i bubbelfällan nu och sitter och väntar på att det ska torka, innan jag silikonar dit de andra två glasskivorna. Jag anstränger mig inte för att det ska bli snyggt, det kommer ändå inte att synas. Avstånden mellan skivorna kommer bli ca 3cm. Jag återkommer med bild när jag är klar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allting ska vara igång denna veckan om inget allvarligt händer. Anders var här och hjälpte mig testköra sumpen. Den var inte hundra tät(i bubbelfällan), men det lilla har ingen större betydelse. Jag behöver bara skaffa en slang och en slangkoppling sen kan jag börja limma ihop pvcn. Som det ser ut nu så ska det kunna vara igång på lördag/söndag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har idag köpt en fisk som jag lnge velat ha, en eld dvärg kejsare. Bilder kommer när han kommit till ro i karet. Det blev även köpt lite till mitt nano kar som ska startas upp igen. Jag köpte Deltecs salt och ska prova det, hoppas det är bra. Återkommer med bilder....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...