Gå till innehåll

alla fiskar dog...


jontebgood22

Rekommenderade inlägg

Idag när jag skulle flytta alla fiskar... så gick edt fin fint... två av dem råkade åka över med LS och de såg ut att må prima i det nya karet. Efter att ha koppat in resten under 3 timmar såg allt frid och fröjd ut. det enda som var kvar att stoppa in i akvariet var en stor annemon som vi köpte när vi köpte det gamla akvariet. Han har alltid suttit högst upp på LS ocd haft två pumpar som sprutat vatten på honom och det varkar han ha gillat. Han käkade räkor som en hel trålare.... så jag hade byggt en speciell liten kulle för honom att sitta på så han skulle få nära till ytan och samtidigt få lite cirkulerande vatten omkring sig.... när jag koppat honom så skälpte jag i honom.. och försökte hjälpa honom att hitta sin nya sten... men han gled ner så jag viftade upp honom igen .. och sen gick jag och skulle plocka undan hinken jag an´vänt..... min fru skriker och när jag tittar har annemonen åkt in i Cirkulationspumpen... slafs slofs och även om jag han dra ur sladden och annemonen ganska snabbt ha n det ju komma ut en del i akvariet. Jag hämtar hinken igen och får på ngt vis upp annemonen eftersom jag läst att de sprutar gift om de blir skadade... och detta kan jag bekräfta att de gör... alla fiskarna.. är på väg att dö... har aktivt kol i mitt ytterfilter.. och hoppades på att det skulle fixa det hela innan fiskarna fick skador... den enda som inte verkar ha skadats och är på väg att dö .. eller är död är clownfisken... han simmar runt och letar eftersom annemon kompis... som också är död det är två andra fiskar som verkar ok med..fan.. känns för jävligt... det lär bli dyrt att få igång detta igen..antar jag måste slänga sten och sand... rengöra pumpar välldigt noga.. köra igenom dem och rengöra igen.. sen köpa salt och LS och köra igång ett nytt igen.. utan att ens ha en fragg..för det verkar som resten av allt levande åker med nu.. fan vet.. de ser inte ut att må bra.. de såg helt ok innan annemonen åkte in i pumpen.. undrar vad det där giftet gör med de små liven.. känner mig för jävlig och kass.. man lär av misstag ... men men .. just nu är det svårt att känna ngt annat än sorg över alla vacka djuren... snyft... fan vet om jag vill göra om detta igen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du säker ? hur skall jag göra rent det? med sötvatten? eller måste jag spola det med osmosvatten? och nej jag kommer aldrig köpa en anemon igen.. iaf ingen stor.. och om jag skulle köpa en .. så skall jag sätta den lååååååång från pumparna.. och ...nej aldrig mer en anemon.. men hur gör man med clownfisken? måste de inte ha en anemon? .. suck... stackars mina vackra fiskar..

får ont i magen.. men samtidigt är det svårt att sörja för mkt med tanke på allt elända i världen.. och hur gör man ren korallsand? flyter inte allt bort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta en spann. Blanda saltvatten. Doppa din Levande sten häftigt i spannen så du sköljer av dem.

Clownfisken klarar sej utan anemon.

Med sanden gör du likadant. I spann med saltvatten o rör runt.

Töm spannen på lite vatten o häll i lite ny blandat vatten rör runt häll ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ge inte upp Jontebegood!!! Alla gör vi tyvärr misstag.... Du kommer att vara mer försiktig nästa gång och det kommer att hända andra saker, men du blir bättre för varje misstag. Synd med fiskarna men jag slår vad om att vi alla har förlorat fiskar någon gång.

Mvh Lottac oxå i Gbg:W:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lider med dig Johan..var med om en liknanade händelse med en anemon för ett halvår sedan. alla fiskar strök med utom clownerna.

Var beredd att lägga ner hela skiten men lugnade ner mig lite och efter ett tag så kom suget till baka, så kasta inte in handuken ..

Mvh/Niklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för de orden. Nej jag skall inte ge upp. Men det lär ta ett tag att komma igång igen. Det kostar ju en del också att ersätta detta. Men det är ju också ett skäl till att inte lägga ner... då är ju all teknik och det nya karet helt bortkastade pengar.. Nej man får se detta som ett olycksfall i arbetet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

LÄste lite om giftet och det stod att det är samma gift som maneter har... och om man blir stungen av en sån skall man spola i SALTvatten om det var ett saltvattendjus som stang. Sötvatten, Alkohol, ammoniak, urin ökar giftets verkan. här kommer resten på engelska

Beyond initial first aid, antihistamines such as diphenhydramine (Benadryl) may be used to control skin irritation (pruritus).[10] To remove the venom in the skin, apply a paste of baking soda and water and apply a cloth covering on the sting. If possible, reapply paste every 15-20 minutes. Ice can be applied to stop the spread of venom until either of these is available.

Ja antar att detta inte händer oss hemma i vardagsrummet men det var rätt intreesant läsning,,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antihistaminer.....är inte det samma som i olika typer av allergimediciner typ Clarityn?

För övrigt mycket tråkigt att höra, om din "olycka". Jag har själv råkat ut för några mindre incidenter under åren som gått.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jopp det är det nog!! Ja det är nog inte så konstigt att olyckor händer. men man blir ju så ledsen.. det är ju lixom så att man lägger en förmögenhet på att ha djur för att man tycker de är vackra och rogivande.. sen när man haft dem ett tag så får man ju en personlig knytning till dem.. de är ju personligheter de flesta av dem.. med egenheter och roligheter.. som gör att man sörjer dem.. iaf gör jag det ..

Tack för stödet :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du säker ? hur skall jag göra rent det? med sötvatten? eller måste jag spola det med osmosvatten? och nej jag kommer aldrig köpa en anemon igen.. iaf ingen stor.. och om jag skulle köpa en .. så skall jag sätta den lååååååång från pumparna.. och ...nej aldrig mer en anemon.. men hur gör man med clownfisken? måste de inte ha en anemon? .. suck... stackars mina vackra fiskar..

får ont i magen.. men samtidigt är det svårt att sörja för mkt med tanke på allt elända i världen.. och hur gör man ren korallsand? flyter inte allt bort?

Hej

Tråkigt att läsa. Ville bara klargöra en grej främst för andra som kanske läser det här. Det spelar ingen roll hur långt från pumparna du sätter anemonen,tiden det tar för anemonen att flyta med strömmen är försumbar. Och även om man köper en liten så växer den ju om trivs och det vill vi ju att den ska göra. Så att så länge akvariet inte är säkrat för anenomer så får man nog räkna med denna risken tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan sätta en nät bur runt cirkulationspumparna och andra utsug/insug. En anemon är väldigt skör och om den sätter sig någonstans där det "suger" så kommer den att slitas sönder. Buren ger vattenet utrymme att sugas in och minskar risken för att anemonen sugs med.

Det blev mycket sug nu märkte jag :snurrig:

MVH /Tobias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan sätta en nät bur runt cirkulationspumparna och andra utsug/insug. En anemon är väldigt skör och om den sätter sig någonstans där det "suger" så kommer den att slitas sönder. Buren ger vattenet utrymme att sugas in och minskar risken för att anemonen sugs med.

Det blev mycket sug nu märkte jag :snurrig:

MVH /Tobias

ok så det går inte lika bra me tex en nylonstrumpa rund streamern då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan se det framför mig... Silad Anemon.

Får jag rekomendera blå filterskummgumi från vilken akvariehandel som helst? Ju grövre desto bättre.

B!

så dom är så pass känsliga altså hehe illa!!

filtervadd runt streamer ser ju grymt fult ut, då skippar jag helre hela grejen, inte för att jag hade planer på en anemon ändå, tänkte mer på hur man skulle kunna göra en enkel och inte så ful lösning om man ville ha en men tack ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...