Gå till innehåll

Hjälp mig med min akvarium. (Nybörjare)


alexandergre

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag är ny här. Jag heter Eskander och är 17 år samt läser NV programmet. fom. dagen som vi började Biologi tänkte jag skaffa mig en akvarium hemma. I våran biologi sal finns det två akvarier, och jag tittar på dem varje gng vi har biologi. Och nu har jag bestämt att skaffa en akvarium.

Jag har frågat min biologi lärare samt en AkvarieCenter i Stan för instruktioner osv. De sa till mig att en akvarium med saltvatten kan bli MYCKET dyrare än sötvatten. Att man behöver många olika verktyger(skummare, värmare, osv) för att kunna hålla balansen i saltvatten och det är mycket svårt att ha fiskar i den. Min biologi lärare rekomenderade mig Malawi aquarium. Han sa att Malawi akv. liknar mycket saltvatten akv.

va rekkomenderar ni då? söt eller saltvatten? är det sant att en akv. med 240L saltvatten kan bli upp till 40 tusen kr.

akvarium:

Jag ska köpa den här:

http://www.akvariecenter.com/Shop/Index.php?sArtId=Aq007 240L värt?

Jag ska ta bilder i varje steg och lägga dem här!

tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

På ett forum för saltvattensakvarister så finns bara ett svar.............Saltvatten såklart!

Däremot ska man naturligtvis vara realist och ha ekonomi och tidsåtgången i minnet, när man börjar planera.

Köp begagnade grejor , så kan du vara igång för 5000 till 10000kr. Sen beror det naturligtvis på vad du stoppar i karet.

Ungefärliga priser:

Akvarie 1250:-

T5 ramp(4x39watt) 2000:-(beg)

Salt 700:- (25kg)

Påhängsskummare 1000:-(beg)

Levande sten 25kg 1500:-(beg)

Värmare mm 500:-

Vattentester 500:-

TM Bio Calcium/Magnesium 500:-

2st Cirkuationspumpar 1200:-

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sötvatten vs salt. Du behöver själva akvariet. I båda fallen. Du behöver mer belysning för salt. Helt i klass med vad som behövs för ett växtakvarium. (Eller mer.) Till båda baljorna behöver du inredning. LS går på 50-150 kr kilot, sötvattenskaret behöver "vanlig jäkla sten" från 0-75kr kilot. Eventuell sand kostar till saltbaljan ca 150 spänn för 5 kilo till saltbaljan, till sötvattenbaljan får man en säck blästersand (25 kilo)från biltema för en 50 lapp.

Saltvattens baljan behöver ytterligare utrustning, så som sump och skummare, klart mer pumpkapacitet, och invånarna har en tendens till att kosta mer.

Är det dyrare att ha / starta saltvatten vs sötvatten? Ja, definitivt. Går det att komma billigare undan? Om man har tur, och gott om tid, tar lite här, och lite där, visst. Är Malawi och saltvatten nästan samma sak? Inte en chans. Liknar de varandra? Mja... Det är ju vatten i båda akvarierna... Och fisk. Möjligtvis skulle Malawi kunna likna ett "fish only" saltvatten men vem kör det.

Är det värt det? I mitt tycke... Visst. Men frågan är ju ställd på detta forumet, så det svaret var ju väntat som Pär sa.

(Jag är inte helt överens med Pär om vad som skulle vara ett lämpligt starter kitt, mitt innehåller en sump, returpump, och standard skummare i stället för skummare av påhängsmodell. prisskillnad, 500-1000kr ungefär?)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är tyvärr mycket dyrare med saltvatten än sötvatten. Ett sätt att hålla nere kostnaden är att köpa begnade grejor som beskrivits ovan. Ett kanske ändå bättre sätt är att köpa hela 'paket' från någon som ledsnat och vill sälja allt till en och samma köpare. Då kan man få allt teknik, djur, tester ja i princip allt för en relativt billig summa.

Eftersom din ekonomi verkar spela stor roll just nu så tycker jag inte att du skall satsa på ett stort akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lätt räknat så kan du nog tänka så här:

500:- sötvatten -> 5000:- saltvatten

1000:- sötvatten -> 10000:- saltvatten

osv. Skalar något helt ¤#% sjukt.

Som 17 åring tror jag knappt jag skulle rekommendera det minsta nano clown hotellet då du tittar på ca 5000:- i startkostnad och skulle du missköta det så ryker inte 500-1000:- i fisk utan betydligt mer.

Kör sötvatten :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gå oxå att börja i liten skala. själv började jag med ett 54l. nydligen startade jag mitt 54l mest för att se om man kunde ha i gång det med pumpar o skummare för runt 1000:- o det gick nästan. teknik i det karet är:

rio nano skummare

maxijet pump

t8 belysning ett blå rör o ett vitt

värmaren ingick i akvariumpaketet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte mitt begagnat och fick ge 2000kr för mitt 250liters akvarie och då ingick skummare, mh armatur 150w, t8 ramp med 2st rör samt ett par pumpar tyckte det var helt okey pris och är fortfarande grymt nöjd med mitt akvarie och att jag valde saltvatten istället för att fortsätta med söt!

(har iofs haft vissa stunder jag varit sugen på att lägga ned allt pga cyano invasioner men det är väl sånt man nästan får räkna med någon/några gånger under saltvattenstiden)

Skillnaden är för mig som dag och natt om man jämnför malawi/tangayika och salt, Så oerhört mycket intressantare med saltvatten, man sitter ju t.ex inte uppe på nätterna med ficklampa för att se ifall det finns några spännande djur i karet om man kör sötvatten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mkt svårt att råda dej..men det man kan säga är att det går att fixa till ett saltvattensakvarium med minimal teknik. Väldigt många av de saker vi pratar om här på forumet kan man vara utan. Egentligen behöver du bara tre saker, Levande sten, skummare och hyffsad belysning där T5 lysrör nog är enklast om du är nybörjare. Sen skall du nog inte köpa för stort akvarium, för då springer också kostnaden iväg. Vidare går allt som jag nämnt ovan köpa begagnat. Jag tror absolut du kan få under dessa förutsättningar ett enkelt systen för 4-6000. Kör sen igång LÅNGSAMT, med låg belastning...så är risken mindre för att misslyckas.

Kör på!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testa kanske ett litet sånt här 37-liters som är komplett, tror de går på runt en 1000-2000 för karet + teknik. På djurmagazinet här i Falun får man ett sånt med sten, sand och hela kittet för 2000 spänn.

Skummaren kan du strunta i om du har låg belastning i karet och ser till att byta vatten istället (vill inte starta nån skummardebatt, men jag har sett många rekommendationer på detta och jag själv kör det :)).

Kör med billiga lätta djur ifall nåt skulle skita sig.

Tyvärr mkt dyrare än sötvatten. Jag har ett 100-liters och vågar faktiskt inte tänka efter vad det kostat med utrustning, djur och liknande. Det beror ju helt på hur man prioriterar också, utan karet skulle jag bara köpt studioprylar och öl ;).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som det sagts ett par gånger vid det här laget, starta i liten skala, och kör långsamt. Det går att komma undan med mindre pengar, men då blir baljan mindre med. Det andra alternativet är att helt enkelt köra sötvatten "så länge" så får du lite akvarievana och kan lista ut om akvarie egentligen är något för dig.

Offtopic

Det beror ju helt på hur man prioriterar också, utan karet skulle jag bara köpt studioprylar och öl ;).

Jag känner dig. Nå, inte just dig, men ändån du. Har en fullständigt akvarie ointresserad vän som smäller pengarna på... Studioprylar och öl.

/Offtopic

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket för alla svar!

Jag är person som undersöker och jämför ganska mycket mellan olika möjliga alternativ innan action.

Det finns en sak som ingen nämnade här och det är varför ska man egentligen köpa saltvatten akvarium när den är så dyr och svårt samt det finns möjligheten att fiskarna/växter dör om man gör någonting fel plus att odling är svårare i saltvatten? man behöver till och med mer belysning i saltvatten akvarir enligt -=Mr_B=-. Vad är det egentligen för fördel med saltvatten akvarier?

Jag är här för att lära mig men just nu ser jag ingen fördel med saltvatten akvarier förutom att det finns fiskar som t.ex. clownfish i saltvatten men inte i söt vatten. Kan ni förklara för mig denna punkten.

"Är Malawi och saltvatten nästan samma sak? Inte en chans. Liknar de varandra? Mja... Det är ju vatten i båda akvarierna... Och fisk. Möjligtvis skulle Malawi kunna likna ett "fish only" saltvatten men vem kör det."

Jag själv tycket att malawi stilen är jätte snygg. kolla t.ex. den här bilden:

http://flickr.com/photos/oop/88294717/

http://flickr.com/photos/oop/sets/33342/

den här malawi stilen som oop har, är mycket snyggar än många saltvatten akvarier som jag har sett i detta forum och runt på internet.

Tack!

mvh,

Eskander.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är här för att lära mig men just nu ser jag ingen fördel med saltvatten akvarier förutom att det finns fiskar som t.ex. clownfish i saltvatten men inte i söt vatten. Kan ni förklara för mig denna punkten.

Många som skaffar saltvatten gör det inte för fiskarnas skull utan för korallerna och alla fantastiskt intressanta evertebrater (sjöstjärnor, sjöborrar, pistolräkor, stomatopoder, anemoner osv. )

Mångfalden i ett saltvattenskar utklassar sötvatten mångfalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är detta ett seriöst inlägg?

Menar du att vi skall sitta och övertyga dig att skaffa saltvatten?

Ja, det är ett seriöst inlägg Thomas. och du behöver inte sitta och övertyga mig om du inte vill det. Ingen som tvingar dig.

Många som skaffar saltvatten gör det inte för fiskarnas skull utan för korallerna och alla fantastiskt intressanta evertebrater (sjöstjärnor, sjöborrar, pistolräkor, stomatopoder, anemoner osv. )

Mångfalden i ett saltvattenskar utklassar sötvatten mångfalt.

ok nu vet jag! tack. Jag behöver mer info om fiskarna innan jag köper någonting. sju, åtta tusen kr är inte lite pengar. Så att jag måste vara försiktig.

Tack LarsS. :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det egentligen för fördel med saltvatten akvarier?
Um... Fördelar? Det är ett mer avancerat akvarieinnehav, med mycket större krav på innehavaren. Det ger upphov till ökade kostnader, och mycket större förpliktelser. För att inte nämna tidsåtgången för akvariets skötsel. Det är klart. En salt entusiast ser det som tid han får tillbringa med sitt akvarium istället för att fånstirra på dumburken när Zlat'han eller hans polare gör bort sig.
Jag är här för att lära mig men just nu ser jag ingen fördel med saltvatten akvarier förutom att det finns fiskar som t.ex. clownfish i saltvatten men inte i söt vatten. Kan ni förklara för mig denna punkten.
Om vi helt bortser från den mycket bredare artrikedomen för saltvattensfisk, med otaliga symbioser med koraller anemoner och kräftdjur, så är det även just koraller anemoner och kräftdjur som utgör en mycket stor skillnad.
Jag själv tycket att malawi stilen är jätte snygg.
Vackert, visst. Smaken är som baken.
den här malawi stilen som oop har, är mycket snyggar än många saltvatten akvarier som jag har sett i detta forum och runt på internet.
Just ditt exempel gillar inte jag något vidare, för mycket fisksoppa men det är väll det du tycker är charmen. Många färger. Stenigt och tråkigt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Eskander !!

Om det rör sig om pengar, så är saltvattens akvarier generellt dyrare.

Men om du skulle kunna och har möjlighet att fråga den där OOP vad han har lagt på sitt Malawie akvarium så skulle jag nog kunna misstänka mig att han ligger nog runt 10.000kr om inte mer beroende på vad han har för teknik och om tex. fisken är Vildfångad eller odlad!!

Om du tex. tar bakgrunden han har i sitt akvarium i den första länken så kostar den säker nånstans mellan 2000-4000 kr.

Som du säkert inser kan man göra en hobby hur dyr som helst om man vill !!

Så startar du ett mindre saltvattens akvarium så kan det bli billiggare än ett stort Malawie akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att inte nämna tidsåtgången för akvariets skötsel. Det är klart. En salt entusiast ser det som tid han får tillbringa med sitt akvarium istället för att fånstirra på dumburken när Zlat'han eller hans polare gör bort sig.

Helt rätt, som en konstig variant av en flickvän eller något ;) ! ^^

Saltvatten låter kanske rent logiskt skitdumt och tråkigt men det är verkligen tvärtom, när det inte krånglar. Jag tror det kan vara smart med ett sötvatten först om du inte känner dig genuint sugen på salt, utan snarare bara sugen på ett akvarium öht.

Kika in på reefcentral.com. Där finns en hel hög med snygga kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör sötvatten just nu men håller påatt sälja iväg alla mina sötvattenakvarium för att köpa ett salt..., jag blev fast efter jag varit på SVG och tittat. nu har jag skaffat Ett clownhotel och är i uppstarten av det, första fisken har precis åkt i. men nu planeras ett större 400 liters med stor sump den närmaste månaden. jag blev fast vid de otroliga färgrikedom, du kan inte3 jämföra det äns med malawi, alla färger är så otroligt klara och ser nästan data animerade ut..

så grymt coolt, sen är det bara fiskarna... i saltvatten är det intressant aktivitet på varje centimeter när det är inkört jag kan sitta flera timmar om dagen at bara stirra in i mitt 58 liters... och jag kan inte tänkte mig hur coolt det blir med ett ännustörre.

Köp begagnat, och starta långsamt. det behöver inte bli mycket svårare än sötvatten... mitt 58 liters står OBEVAKAT varannan vecka utan någon hemma. iof är jag hemma 1 gång i veckan och matar.... men annars så sköter det sig självt.. jag tömmer skummaren när jag kommer hem, då jag itne matat mycket blir det inte mycket skum.

Saltvatten är definitivt värt pengarna. jag har just nu ca 700 liter sötvatten hemma som allt ska bytas mot salt... om jag var du skulle jag sakta ner samla pengar till ett akvarium och alla delarna begagnade. på de sättet förlorar du inte heller lika mycket pengar ifall du nu skule vilja sälja det igen. liksom förstahandsvärde är på 10 000 andra hand kanske 6000 sen går det liksom inte ner mer...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Om du tycker om malawiakvarium så testa med det. Att starta upp ett sötvattenskar kostar inte så mycket och du får känna på om akvarium verkligen är något för dig. Visst är det kul med salt men man kan få mycket snygga söt också, och det är lättare! Mitt 200l kar (söt) kunde stå i flera månader utan att jag behövde göra något utöver att mata lite ibland, det är ganska lätt att få jämnvikt om du inte ska ha en himla massa fiskar. Om du sedan känner att du vill gå över till salt så kan du använda samma kar och starta lite lätt genom att skaffa en skummare. Till skillnad mot många andra här har jag "hederliga" t-8 rör. 4 st på 200l och det har fungerat bra. Inte perfekt men korallerna trivs och växer. om du sedan känner att du vill ha mer krävande arter så kan du skaffa bättre utrustning.

Mitt råd är med andra ord, testa söt innan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

väldigt bra förslag chabo, att börja med söt och sen kanske gå över till salt, Dock får du komma ihåg att söt och saltvatten är lite olika saker, så om du inte gillar söt betyder inte det att du inte kommer ÄLSKA salt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...