Gå till innehåll

VARNING för nivåvakt från Biltema


Putsarräkan

Rekommenderade inlägg

Hej alla!

Jag vill varna alla akvarister för nivåvakten från Biltema som visas på bifogad bild.

För det första visade det sig att den innehåller flytande kvicksilver i en glasampulll inuti plasthöljet. Detta är väl ingen större katastrof mer än för miljön för Biltema upplyser nämligen inte om att aktuell nivåvakt innehåller kvicksilver. Vid närmare kontroll på Kemikalieinspektionens hemsida verkar det till och med vara olagligt att sälja utrustning som innehåller kvicksilver och än mer olagligt att inte upplysa om det. Undrar hur många sådana här nivåvakter som kastats med vanliga sopor...

Men det värsta med nivåvakten var att den efter några månader tog in vatten, vilket gjorde att vattnet blev strömledande. Nu var det ingen fara i mitt fall för jag använde bara 12 volt och akvariet har inte tagit någon skada av detta. Det verkar inte heller vara så att något kvicksilver läckt ut, men jag vet inte. Händer det något den närmaste tiden kommer Biltema att få en ordentligt stämning från min sida. Det är riktigt bedrövligt att de inte upplyser om sådan här viktig information. För vem slaktar sin nyinköpta nivåvakt för att veta vad den innehåller.

post-3483-14468915563969_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag utgår från att du har tagit upp saken med Biltema direkt och hört deras förklaring. Vad säger de till dig?

Jag har sökt kemikalieinspektionen för att höra med dem först om vilka regler som gäller. Tyvärr har de ingen större service där. Ingen har ringt tillbaka och nu är de på tjänsteresa till nästa vecka. Jag kommer inte att ge upp. När jag vet vad som gäller kommer jag att kontakta Biltema för att höra hur de ser på saken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sveriges regering vill ha ett totalt förbud mot kvicksilver i Sverige, och detta innefattar användningen i tandlagningsamalgam. Den 6 november 2003 beslutade de således att ge Kemikalieinspektionen i uppdrag att utreda hur förbudet ska utformas.

År 2008 kommer en ny lag om hur kvicksilver får användas att träda i kraft. Detta kommer att minska begagnandet av tungmetallen inom tandvården.

Källa: Wikipedia

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Användning idag

Vad har då metallen kvicksilver för betydelse i dag? Det enskilda användningsområde, som förbrukar mest kvicksilver är en kemiteknisk process som kallas klor-alkali-elektrolys. Den går ut på att med hjälp av elektricitet sönderdela vanligt koksalt, natriumklorid i klorgas och natrium. En "pöl" av kvicksilver får fungera som den ena elektriska polen och fångar upp den natriummetall som bildas i ett mellansteg.

Slutprodukterna är natronlut, klorgas och vätgas. Det är ämnen som både används i sig själva och som utgör råmaterial för en mängd andra kemitekniska processer. Kvicksilvret förbrukas inte utan kan återanvändas. De egenskaper som gör det så väl lämpat för den här metoden är dels den höga elektriska ledningsförmågan, dels förmågan till amalgamering.

Det andra stora användningsområdet är elektriska batterier, där det är den fasta kvicksilveroxiden (HgO) som används. Fördelen med kvicksilverbatterier är att innehåller mycket energi i förhållande till sin volym. De används därför där det är viktigt med lång livslängd trots små batterier, t.ex. i hörapparater och kommunikationsradio men också i vapenmissiler.

Kvicksilverbåglampor är en typ av mycket kompakta och effektiva lampor. De används inom industrin och för vägbelysning men också som lampor i filmprojektorer. Kvicksilver används även i elektriska komponenter som strömbrytare, likriktare och reläer.

Och till slut: även om du vid det här laget vet känner till att kvicksilver har många andra användningsområdet, så fyller det givetvis fortfarande en viktig funktion i både barometrar, manometrar och termometrar.

Källa: http://susning.nu/Kvicksilver

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man skulle kunna säga att Susning har inte en susning.

Kvicksilverfuktade brytare är förbjudna sedan många år. Kvicksilverbatterier är nästan borta i dag. En kvicksilverlampa innehåller i sämsta fall 30mg men det tillverkas även med 8mg.

De vanliga lysrörstyperna innehåller i dag 1,7 mg och på grund av detta skall de källsorteras efter bruk.

Kommer jag i håg rätt är det ungefär 30 år sedan man slutade använda kvicksilver i kloralkali elektrolysen. 1972 byggde EKA en ny fabrik som jag tror var kvicksilverfri. Men någon annan kanske vet mer. Lasse bor ju granne med fabriken.

Kvicksilvertermometrar är förbjudna till konsument sedan ungefär lika länge.

Kvicksilvermanometer kanske kan finnas på något museum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur vet du att det är kvicksilver i glasampullen?

Jag har naturligtvis inte analyserat innehållet i ampullen men det förefaller uppenbart att det är kvicksilver. Se bilden.

Det ser ut att vara cirka en halv ml ren kvicksilver. Per ampull!!! Det blir en hel del kvicksilver i naturen eftersom dessa brytare sitter i många fritidsbåtar m m.

Jag ska naturligtvis prata med Biltema men det känns som om detta är ett lagbrott och kanske till och med ett allvarligt lagbrott. Kvicksilver är förbaskat giftigt och det är åt helsike att Biltema säljer detta. Därför vill jag först ha kontakt med tillsynsmyndigheten innan jag går vidare.

post-3483-14468915579634_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har haft kontakt med Kemikalieinspektionen och de såg allvarligt på uppgifterna. Det rör sig om ett direkt lagbrott och de skulle omgående sätta en inspektör på ärendet.

För min del är saken avslutad och jag utgår från att Biltema kommer att bli ålagda att ta bort nivåvakten ur sitt sortiment.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...