Gå till innehåll

Fredrik´s Aqua Medic Percula 120


nike83

Rekommenderade inlägg

  • Svar 195
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har lådan varit stängd och temperaturen som sagt varit hyffsat varm, så kan det finns en del liv i den fortfarande. Men se till att stenen kommer i blöt så fort som möjligt för att rädda vad som räddas kan. I med den i en tunna med lite saltvatten och en cirkulationspump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stop ett tag nu, har du inget akvariesalt så är det nog bäst att du låter den ligga med tätslutande lock, inget matsalt i din LS!

Har du bara fyllt på med "sötvatten" så är det inte vidare bra det heller, de levande organismerna behöver salt vatten för att överleva, endast sötvatten kommer med all säkerhet att ta död på dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey, nu har jag lagt de i en 25L hink med en pump, hur mycket salt ska jag lägga i (har endast havssalt för matlagning) ? de luktade typ "akvarium" :)

fel ordning o fel salt..

du bör först köra igång vatten + rätt mängd salt för akvariebruk och cirkulation. det är steg ett..

dagen efter i med sten..

tur nu att det inte var "mer" sten än vad det var.. Läs på noga den boken du hade på bordet så ska du nog lyckas.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, du kan lika gärna låta stenarna ligga kvar nu, men "havssalt" innehåller en del ämnen som man nog inte vill ha i karet, läs på innehållsförteckningen på burken/förpackningen.

Annars kan du ta upp den, lägga tillbaks den i frigolitlådan, tejpa igen den och åk till din närmaste butik i morgon, köp akvariesalt, finns små förpackningar också, och blanda til i spannen, och lägg sedan ner stenen i den tills du fått igång karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, du kan lika gärna låta stenarna ligga kvar nu, men "havssalt" innehåller en del ämnen som man nog inte vill ha i karet, läs på innehållsförteckningen på burken/förpackningen.

Annars kan du ta upp den, lägga tillbaks den i frigolitlådan, tejpa igen den och åk till din närmaste butik i morgon, köp akvariesalt, finns små förpackningar också, och blanda til i spannen, och lägg sedan ner stenen i den tills du fått igång karet.

"JOZO havssalt är en naturlig produkt helt utan tillsatser" "naturligt havssalt" "JOZ havssalt smarkar friskt och innehåller minerarer och spårämenn som finns i natrligt havssalt".

det finns ingen innehållsförteckning!!

http://www.jozosalt.se/sortiment/havssalt/Medelgrovt-Havssalt-500gr

Det känns sådär, att åka och fixa en massa saker för sten som _kanske_ lever fortfarande! 4kg sten =200kr = 2timmars arbete efter skatt osv ... :) *trött nu*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade iaf inte använt det. Men som du säger så kan det kanske kvitta, du kan ju använda stenen ändå fast det kommer kanske ta lite tid innan det döda i den försvinner, så det är ju upp till dig.

jag kan juh chansa :) hur mycket akvariesalt skulle man ha använt för 25L vatten? jag hade tänkt ha den här levandestenen för ett litet 64L kar som jag har, fast de var långt in i framtiden... så får se! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nästa gång du är hos nån av våra handlare så tycker jag du skall köpa på dig ett ordentligt salt. Köp en hink på en gång för du kommer behöva det med din storlek på karet. En hink brukar räcka till drygt 600 liter färdigt vatten om jag inte missminner mig.

Här har du lite olika

http://www.tritonakvarium.se/group.asp?group=28

Instant ocean är väl mer för Fish-Only kar. Jag kör med Reef crystals nu, men är jävligt sugen på att testa D&D salten som är nytt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nästa gång du är hos nån av våra handlare så tycker jag du skall köpa på dig ett ordentligt salt. Köp en hink på en gång för du kommer behöva det med din storlek på karet. En hink brukar räcka till drygt 600 liter färdigt vatten om jag inte missminner mig.

Här har du lite olika

http://www.tritonakvarium.se/group.asp?group=28

Instant ocean är väl mer för Fish-Only kar. Jag kör med Reef crystals nu, men är jävligt sugen på att testa D&D salten som är nytt.

jag håller på att förhandla just nu med ett antal akvariebutiker om ett paket till mig! sitter och ringer runt i stockohlm!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu var jag faktiskt och handlade på Triton i täby (tror jag de hette) riktigt bra priser hade de o en trevligt kille! så nu har jag osmos och salt.. ska börja i morgon att fylla karet med salt och vatten. jag lägger ner lite salt i till mina levandestenar som jag har i hinken också!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du nu inte har något att mäta salthalten med så kan det vara ett litet riktmärke att ta 36-37g/L vatten för att få lagom salthalt.

När du sen fyller karet så fyll det med osmos vatten först och sedan saltet och sätt sedan igång en någon eller några pumpar så löser det sig rätt fort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du nu inte har något att mäta salthalten med så kan det vara ett litet riktmärke att ta 36-37g/L vatten för att få lagom salthalt.

När du sen fyller karet så fyll det med osmos vatten först och sedan saltet och sätt sedan igång en någon eller några pumpar så löser det sig rätt fort.

jag köpte faktiskt en saltmätare, en sådan man tittar i mot ljuset (vet inte vad de heter) !!

japp ska börja laga osmos vatten i morgon! de konstiga var att om man köpte AN:s filter, så blev de 250kr billigare om man tog silikatfiltret separat!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var det dig man såg på triton. Måste handlat upp en stor del av lönen!

Ja Fredrik är riktigt trevlig

jasså, vem var du då? hehe japp heeeela lönen, jag blir juh lurad hela tiden Banana man nää men de verkar jätte bra där! jätte bra priser också!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var inne med min ohängda yngre bror. Vi smög mest i kulisserna medan ni plockade på er osmos och diverse annat. Vi överföll Fredrik efter du gått.

Bättre hittar du inte i Stockholm, priserna är minst sagt fördelaktiga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var inne med min ohängda yngre bror. Vi smög mest i kulisserna medan ni plockade på er osmos och diverse annat. Vi överföll Fredrik efter du gått.

Bättre hittar du inte i Stockholm, priserna är minst sagt fördelaktiga.

aha, ni var de yngre killarna som var där ( iofs i min ålder) jag trodde de skulle vara urplockat där nu när de är sommar osv... men de var tydligen inte så lågsäsongsbetonat som jag trodde!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, det var en fin komplimang, man gör sitt bästa.

Precis det jag också undrade, men det verkar bero på hur sommaren blev. De sa att de hade haft rätt bra med folk förra sommaren.

Vart i Sthlm bor du? Är kul med fler aktiva Sthlmare här. Håll utkik i Sthlmstråden efter möte, dock inte så troligt nu under sommarn iofs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, det var en fin komplimang, man gör sitt bästa.

Precis det jag också undrade, men det verkar bero på hur sommaren blev. De sa att de hade haft rätt bra med folk förra sommaren.

Vart i Sthlm bor du? Är kul med fler aktiva Sthlmare här. Håll utkik i Sthlmstråden efter möte, dock inte så troligt nu under sommarn iofs.

aha, men förra sommaren var det El-ninjo ! = helt vrickat väder, då förstod jag att de hade många kunder!

jag bor i fruängen! du då? ja jo absolut, jag kommer absolut på möte om jag kan! hehe näää nu äre väl lågsäsong !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...