Gå till innehåll

Fredrik´s Aqua Medic Percula 120


nike83

Rekommenderade inlägg

  • Svar 195
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Skulle behöva ge min mantis en krabba nu igen så om du vill bli av med en är det bara att hojta till.

Mvh Thomas

det går väl att ordna!! vet inte riktigt vad krabborna gör och om de gör någon nytta? vad lever de av?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De äter allt möjligt, beror ju på art också. En som är grön och heter mithrax äter valonia. De flesta är väl omnivores, med förkärlek för kött. Jag hade en rackare som minskade ned mitt snäckbestånd. Han fick i sig ett par turbosnäckor innan jag fick tag i han så de kan vara en riktig plåga. Sen har jag haft andra som inte gjort någon skada.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De äter allt möjligt, beror ju på art också. En som är grön och heter mithrax äter valonia. De flesta är väl omnivores, med förkärlek för kött. Jag hade en rackare som minskade ned mitt snäckbestånd. Han fick i sig ett par turbosnäckor innan jag fick tag i han så de kan vara en riktig plåga. Sen har jag haft andra som inte gjort någon skada.

intressant! ska ta och fota så fort jag ser lite olika krabbor! vad är de röda för något? och är de någon som vet vad min vita "tvestjärt" är för något?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svart är läckert. :)

Ser bra ut tycker jag, nu ska det bara cyklas och sen proppas fullt med levande. :ler:;)

tack ska du ha :) tyvärr så är de inte svart, utan de är det svart/bruna, lite träfärg! men de passar bra till min parkett!

som ni alla säger, nu är de bara att vänta! jag tänkte vänta 2-3 veckor tills jag tillsätter lite "nyttodjur"

förutom mina krabbor, vad rekonmenderas de att jag stoppar ner? vad hade ni lagt ner om ni startade upp ett nytt kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

snäckor.. dvs turbo's o ta ett gäng när du är igång.. dom betar av kiselalgerna när dom kommer.

mvh manne

han på triton sa också turbosnäckr och eremitkräftor, men de kanske gör samma jobb som mina krabbor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

satt igår kväll/nat och försökte se något liv, men icke... vad gör krabborna? jag har sett i bakgrunden att en är död iaf, den har bara legat där i några dagar... men de andra har jag inte sett skymten till! när är de som mest aktiva? jag såg iaf att en eremitkräfta hade flyttat sig under natten (tror de är en eremit iaf, strutskal)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eremiterna är aktiva både dag och natt, iaf de jag har, så om du har en sådan så bör du se att den går runt på stenen även på dagen. Krabborna kan jag inte svara på, har inte haft någon själv mer än en Sally Lightfoot Crab som blev fiskmat en vacker dag. Den vandrade runt på dagen och även en del på natten, men lyser man på dem så kan de så klart bli irriterade och flytta på sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

satt igår kväll/nat och försökte se något liv, men icke... vad gör krabborna? jag har sett i bakgrunden att en är död iaf, den har bara legat där i några dagar... men de andra har jag inte sett skymten till! när är de som mest aktiva? jag såg iaf att en eremitkräfta hade flyttat sig under natten (tror de är en eremit iaf, strutskal)

krabban behöver inte vara död, de ömsar skal också..skalen liknar den riktiga krabban MYCKET och jag har blivit lurad en massa gånger ;P

du har ju sett lite Rörmaskar och sådant? vänta så kommer det ploppa upp nya grejor. jag har haft min Levandesten i runt 2 månader nu och jag ser nya saker ganska ofta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eremiterna är aktiva både dag och natt, iaf de jag har, så om du har en sådan så bör du se att den går runt på stenen även på dagen. Krabborna kan jag inte svara på, har inte haft någon själv mer än en Sally Lightfoot Crab som blev fiskmat en vacker dag. Den vandrade runt på dagen och även en del på natten, men lyser man på dem så kan de så klart bli irriterade och flytta på sig.

japp ja ghar en som knallar runt nu faktiskt! jag såg faktiskt inne mellan stenarna att en krabba käkade på en växt nyss, mend eär inte direkt jätte aktiva och är framme och knallar :S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

krabban behöver inte vara död, de ömsar skal också..skalen liknar den riktiga krabban MYCKET och jag har blivit lurad en massa gånger ;P

du har ju sett lite Rörmaskar och sådant? vänta så kommer det ploppa upp nya grejor. jag har haft min Levandesten i runt 2 månader nu och jag ser nya saker ganska ofta.

jaha, nä jag ser inte heller ordentligt där inne! de kan vara skal!

joo jag har en rörmask tror jag ( en liten svart "dammvippa" som drar ihop sig om man kommer nära) sen har jag sett några maskar som "kramades" och rullade med varandra! idag såg jag också en lite större mask, typ 3-4 cm lång och 2 mm tock kanske!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag flyttade iag på lite sand som hade flyttats av pumpar och snyggade till det lite! då hittade jag totalt 5 st döda krabbor! 4 jätte små och en på 2 cm.... hur komemr de sig att de har dött? samliga låg i sanden! klarar de inte att gräva sig ur sand?

jag ser också att de har blivit en del vitt "möggel" på stenar! de är som en beläggning på en hel del stenar! vad är detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan idag se, efter 3 dagars frånvarande från lägenheten, att de har skett en del förändraring i mitt akvarium! jag ser att min svarta rörmask är borta! kanske har flyttat eller blivit uppäten av mina krabbor?

jag ser också att jag har fått någon växt på en del stenar! jag tänkte fotoa den, men när det blev ljust i akvarumet, så "drog den i hop sig" den var ca 3-4 cm lång och jag har ingen aning om vad de är för något! såhär ser den ut när den är i "ihopdraget" läge: vad är det för något?

5bbf54ff5de4694cd51e50187b8d49a1_456_300.jpg

jag har sedan början också haft något som växer på en av mina levande stenar. det ser ut som "blåbär" :) fast är något annat! de ser ut som om att de blir som "blommor" och "väcklar" ut sig! de är, till skillnad från bilden ovan, i utväcklat läge när ljuset är tänt! vad är deta?

629b6228f22026de593ccb9ea9394698_640_480.jpg

man kan också skymta en "pinne" som växer på toppen av stenen, den är lite halvmjuk när jag petade på den! vad är detta?

jag har också på en annan sten som små svarta "buskar" med små pinnar som växer! vad är detta? de syns nästan på nästa foto :) de ska vara klockan 5 från mitten, om man kan se dem -boxing

08230725a3f4530de788d3f1f70d949a_640_480.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

trodde jag hade kollat fel, men "blomman" eller vad de nu är, har flyttat på sig flera cm under 2 nätter! jag ser också att en har satt sig mitt på sanden i karet! de är ca 2-3 cm långa men drar ihop sig när de blir ljust. (det övre fotot)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...