Gå till innehåll

Fredrik´s Aqua Medic Percula 120


nike83

Rekommenderade inlägg

  • Svar 195
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Finns ju en tråd där du kan kolla på lite bilder från gammla möten.

Sollentuna..hehe står under namnet ;)

snubben från förra mötet hade ett GRYMT akvarium!

hehe jo jag såg de, men sollentuna är typ hela norrort :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu håller jag på att fylla mitt kar med osmos-vatten! de går sakta men säkert framåt!

1. Ska jag lägga ner min LS (kanske död) i karet när jag har lagt i saltet? Jag ser att vissa bitar har lite alger på sig! Det är ungefär 4kg LS.

2. Hur mycket vatten ska man lägga i? hur mycket plats tar 40 kg LS av 440 L ? (dencitet)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu håller jag på att fylla mitt kar med osmos-vatten! de går sakta men säkert framåt!

1. Ska jag lägga ner min LS (kanske död) i karet när jag har lagt i saltet? Jag ser att vissa bitar har lite alger på sig! Det är ungefär 4kg LS.

2. Hur mycket vatten ska man lägga i? hur mycket plats tar 40 kg LS av 440 L ? (dencitet)

3. jag undrar om "levandesand", de på Triton rekomenderade mig det, är det värt att köra med det? är det bättre? någon som är objektiv kan väl förklara vad de är?

1:

Visst kan du göra det, så länge du har salt i vattnet så är det bara att köra på.

2:

Del1:

Fyll upp så att vattnet inner över kammen och genom sumpen och ut i karet igen utan att du får en massa bubblor i returen. Kolla instuktionsmanualen om det finns någon rekommenderad mängd.

Del2:

Svår fråga, då det avgörs lite hur pass ihålig stenen är. En massiv rund kula tar ju upp mindre plats en en sten med mycket håligheter och gångar. Uppskatta volymen om du lyfter upp dem från sin spann eller var du har dem nu, det är det lättaste.

3:

Levande sand är enligt många ett utmärkt hjälpmedel att få in bakterier som hjälper till att bryta ned dåliga ämnen så skummaren kan ta hand om dem sen.

Vill du ha sand i karet så kan du köra med levande sand.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1:

Visst kan du göra det, så länge du har salt i vattnet så är det bara att köra på.

2:

Del1:

Fyll upp så att vattnet inner över kammen och genom sumpen och ut i karet igen utan att du får en massa bubblor i returen. Kolla instuktionsmanualen om det finns någon rekommenderad mängd.

Del2:

Svår fråga, då det avgörs lite hur pass ihålig stenen är. En massiv rund kula tar ju upp mindre plats en en sten med mycket håligheter och gångar. Uppskatta volymen om du lyfter upp dem från sin spann eller var du har dem nu, det är det lättaste.

3:

Levande sand är enligt många ett utmärkt hjälpmedel att få in bakterier som hjälper till att bryta ned dåliga ämnen så skummaren kan ta hand om dem sen.

Vill du ha sand i karet så kan du köra med levande sand.

Lycka till!

1. jo jag la i salt igår... men hur vet jag om stenen lever eller är död?

2. men om jag ska lägga i en massa LS i veckan nu, så måste jag juh ta ur vatten om de ska få plats om jag fyller karet! jag sparade 100 L tills när jag har lagt i levande sand och sten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4-5 kilo tror jag inte gör så mycket för den mängden vatten, men du kan alltid tömma ut lite vatten ifall det skulle vara på gränsen.

oj sorry, var lite otydligt, menade när jag lägger i mina 40kg som jag tänkte köpa på onsdag... de kommer väl mest troligen ta upp en del plats.. fast efter lite eftertanke, så borde de inte ta upp mer än 40 L :P så jag kan nog fylla på med lite mer vatten :)

då lägger jag ner mina gamla LS som jag fick med karet ikväll!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenen vet jag inte om den tar upp en liter per kilo, men det kan kanske stämma. Har ingen direkt koll på hur mycket jag har själv längre då jag lagt till och dragit ifrån en hel del genom åren, så kan tyvärr inte säga något med säkerhet. :)

Men gör så att du skippar 50 liter så länge, lägger ner stenen och sen kan du blanda det sista saltvattnet i omgångar och fylla på i efterhand.

Sen kommer nästa långa väntan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenen vet jag inte om den tar upp en liter per kilo, men det kan kanske stämma. Har ingen direkt koll på hur mycket jag har själv längre då jag lagt till och dragit ifrån en hel del genom åren, så kan tyvärr inte säga något med säkerhet. :)

Men gör så att du skippar 50 liter så länge, lägger ner stenen och sen kan du blanda det sista saltvattnet i omgångar och fylla på i efterhand.

Sen kommer nästa långa väntan...

jo, fast dess dencitet borde vara högre än vatten, annars så flyter det :smiley9: så den kanske ligger runt 1.2 = typ 35L vatten som som höjs. sen lägger jag i typ 20kg levande sten också, så de blir kanske 50-60 L vatten som jag kan lämna för det!

japp, ska lägga upp foton sen när jag har lagt i LS och LSa... de är lite tråkgit nu med bara vatten -bok

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

i med allt.. ta lite kort o visa istället.. så går det att ta upp stenen och skrubba den om man nu inte tycker att man ska ha med innehållet i akvariet..

mvh manne

sådär!

d863558efea815e8533ca8c6319e9138_640_480.jpg

626e97c852bd23c6e799b31732c6ad35_640_480.jpg

8ce4d869362d63c12d44cf38f985ab28_640_480.jpg

färgen blev konstig på 2 av bilderna (ingen fotograf).... hur ser man om de lever?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär ja! nu har jag varit och köpt 40kg levande sten och 40 kg levande sand. jag har nu totalt 50kg LS..

Jag fick riktigt mycket krabbor med i olika storlekar, men en var "jätte" stor, ca 4-5 cm i diameter. jag fick också med 2 st röda krabbor och 1 eremitkräfta eller liknande...

det fanns också lite koraller på vissa stenar som jag har placerat så de blir synliga.

jag lägger upp foton i morgon när "dammet" har lagt sig! jag försökte hälla från så låg höjd som möjligt, men de lyckades inte helt ändå :S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips är att lägga ner påsen och skära ett långt jack i den ch sedan låta sanden rinna ur långsamt.

Sen är det bara att ta upp påsen och sprida ut sanden med handen eller något lämpligt verktyg.

Til nästa gång kanske. :)

jag lovar, jag försökte verkligen med de!!! meeeen när man sen drog upp påsen så ville man ha ut den sista sanden osv... :P vill juh inte slänga dyyyr sand! man ser fortfarande inte så jätte bra, men fixar bildern är jag kommer hem! fick lite korallerpå köpet också på några stenar!

i morse så hade jag en snigel på glasrutan och igår så såg jag en konstig jätte vit inseckt som var påväg ur akvariet, den liknade en "tvestjärt", fast vit och verkar vara i både vatten och land, då den var uppe på min ytavrinning, men när petade nära den så flydde den ner i vattnet igen!

brukar man få med så här mycket krabbor som jag fick? typ 20 st på ½-2 cm och en större på kanske 4 cm...

han på Triton visade mig vad man inte vill ha med i stenen, några äckliga svarta maskar (eller liknande)....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...