Gå till innehåll

Zeovit + Uvc


Spooky

Rekommenderade inlägg

UVC används inte i zeovitmetoden.

Det var inte riktigt så jag menade. Många använder uvc för fiskarnas skull, prick osv.

Som Manne säger så vill man ju även fiskarnas bästa, men det går kanske inte att kombinera i detta fallet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dum fråga. Korallerna tar väll bakterierna även om de är dödade, så länge de inte hinner brytas ned i vattenpelaren? Om så är fallet torde UVC ha en ganska liten effekt på själva tillsättandet, däremot den eventuella förökning som sker i baljan minskar / uteblir.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dum fråga. Korallerna tar väll bakterierna även om de är dödade, så länge de inte hinner brytas ned i vattenpelaren? Om så är fallet torde UVC ha en ganska liten effekt på själva tillsättandet, däremot den eventuella förökning som sker i baljan minskar / uteblir.

B!

mkt bra fråga tycker jag i alla fall...de där med död bakterie är inte självklart vad det är nämligen. det kan vara en bakterie som inte längre kan dela sej, men kanske fortfarande bedriva celladning kanske...o en helt död bakterie som slutat cellandas, växa, dela sej mm, borde fortfarande kunna vara mat för korallerna.

Finns nån marinbiolog som kan hjälpa oss lite här att reda ut denna mkt kloka fråga?

Mvh

JOnas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Jag har nyligen börjat med Zeolith systemet och kör just nu UVC,n dygnet runt pga av vita prick på min Hepatus. Innebär det att UVC'n dödar och hindrar alla bakterier från att föröka sig och att det förstör själva iden med Zeolithen?

Är det inte så att större andelen bakterier sätter sig på LS och på själva zeoliten och att UVC'n bara tar de bakterier som flyter runt i vattnet? Då borde det ju räcka med att stänga av UVC'n några timmar efter att man tillfört bakteriekultur, eller?

Vet inte hur mina fiskar skulle klara sig om jag stängde av UVC'n periodvis men det kan ju vara värt ett försök.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UV-C't påverkar självfallet bara de livsformer som finns i vattenmassan som passerar ljuskällan. Som Jonas är inne på, så är UV-C i den form vi använder sällan, eller aldrig så pass kraftfulla att de steriliserar vattnet med våra flöden. UV-C'ts funktion begränsar sig till att försämra bakteriernas (och en del lägre livsformers) livskraft, och inte helt sällan genom minskad, eller helt förstörd förmåga till reproduktion. Jag är inte speciellt insatt i Zeo teorierna, men alla tillsatser som är bakterier kommer motverkas av ett UV-C som är i drift, medan "mat" till sagda bakterier inte torde påverkas i nämnvärd utsträckning.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UV-C't behöver absolut inte vara igång hela tiden, om man ser till den bakteriedödande funktionen. Ju kraftfullare UV-C och ju högre flöde man kan köra med bibehållen effektivitet, desto mindre behöver det vara igång. Jag har i någon tråd berört en teori jag har dock, som berör skötsel av UV-C som inte är tända 24/7. Jag har ingen egentlig referensram och kan inte uttala mig med säkerhet, men jag inbillar mig att ett UV-C som inte är igång kontinuerligt kräver mer regelbundna rengöringar pga att det byggs upp en bakteriefilm som begränsar ljusgenomsläppet till vattnet på röret av kvartsglas. Det bästa torde alltså vara att skaffa UV-C dimensionerat för det behov man har, och ha det igång kontinuerligt. Eventuellt stänga pumpen till UV-C't när man tillsätter bakterier men låta själva UV-C't vara igång. Samtidigt bör man tänka på att UV-C't använder vattnet i filtret för sin kylning, så pumpen bör inte vara avstängd hur länge som helst.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan är det väl praxis (vad jag läst) att ett UV-C är näst intill "verkningslöst" under dygnets ljusa timmar då prickbakterierna ändå inte är frisimmande. Lite grann också att man bör ha insuget till UV-C nära botten för att fånga bakterierna på natten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man motiverar insuget nere vid botten med att bakterierna är dåliga "simmare" men med den cirkulationen vi har vore det underligt om de inte spreds ganska jämt i hela karet så fort de lämnat den zon med reativt låg cirkulation som eventuellt uppstår mitt i LS högarna. I dessa eventuella lågcirkulations zoner är det natt dygnet runt, så jag tror inte belysningstimmarna spelar in så mycket. Och det är så mycket mer än prick som bekämpas med UV-C. På gott och ont.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mycket sällan man får prick (förutom stressprick) i ett väl inkört zeokar, det är väl en anledning

till att UV inte rekomenderas i metoden, många tror att det bara handlar om snygga koraller i zeo-

vitmetoden, men även fiskarna blir vackrare, och vad jag tycker friskare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren.

Jag ska nog försöka stänga av uvc'n på dagtid men låta vattnet strömma igenom den ändå. Få se hur det går. Min Hepatus har lite prick igen och har blivit återinfekterad trots att UVC'n är igång 24/7 så det verkar inte spela någon roll att den är igång så mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...