Gå till innehåll

Specialburk i källaren=långtidsprojekt=sant!


Rekommenderade inlägg

Nu har jag velat fram å tillbaka på att starta en ny burk i källaren. Har ju haft min "stora" burk totalt 400L i systemet, ett litet Aquael (54L) och startat upp å sålt ett nano.

För ungefär 2mån sedan frågade tjejen mig varför jag hade en lysramp i vårt gästrum. Hade helt klömt bort köpet av den. Tanken var att jag skulle ha den till blårör till 320L akvariumet. Men armaturen gick inte riktigt in utan att skugga MH lampan. Så det var bara att erkänna att man gjort ett lite förhastat köp. Dock blev svaret ett helt annat än förväntat:

-Varför startar du inte upp ett till kar nere i källaren? Städa upp där nere så kan du ju ha ett där nere å grejja med.

Svaret blev: -JA, varför gör jag inte det!?! Det här med saltvatten är ju uppenbarligen inget intresse som dör helt plötsligt.

Så nu har jag i ca8v skissat och tänkt på ett specialsystem som ska klara sig självt under längre tider utan uppsikt. Lösningarna har sett ut på många sett, men det lutar starkt åt ett akvarium på 120Lx60Dx50H (360L).

I karet har jag inte riktigt bestämt arten/arterna som ska leva där, men det ska vara små fiskar (0-10cm) och de ska vara par eller grupper (hona & hane eller harem). Fiskarna ska även ha potential till uppfödning. Det kommer alltså att vara en låååg belastning av firrar i systemet.

Systemet kommer förmodligen ha en rejäl sump (100-300L) med täckglas över så att jag minskar avdunstningen. Sumpen kommer till största delen (2/3-4/5delar) bestå av ett gigantiskt refugium där jag hoppas räkdjur ska stortrivas och föda det större karet med extra mat.

Totalt blir det alltså förmodligen ett system på mellan 400-700L som kommer stå i källaren och puttra.

Jag ska försöka hålla nere kostnaden av bygget genom endel begagnat.

Det första "problemet" som dykt upp är, finns det akvarieställningar som är höga ca90-100cm och som har möjligheten att placera in sumpen på en hylla under akvariumet? Golvet i källaren är otroligt ojämnt så smidigast vore om man kunde få tag på en ställning med skruvfötter. Någon som har tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket plats har du i källaren? Om du ska föda upp djur i refugiet är det ju kanske ännu bättre om refugiet placeras något högre än själva huvudkaret så att djuren får "rinna ned" till huvudkaret utan att bli mosade av en returpump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket plats har du i källaren? Om du ska föda upp djur i refugiet är det ju kanske ännu bättre om refugiet placeras något högre än själva huvudkaret så att djuren får "rinna ned" till huvudkaret utan att bli mosade av en returpump.

Hmm... har inte tänkt på det som en lösning. Problemet med det är bara att taket inte är så himla högt. Jag föredrar att placera huvudkaret högt då jag själv är 190cm lång, karet kommer alltså att stå 90-100cm högt upp (90-100cm ställning+50cm akvarium+40cm belysningsutrymme=ca190cm).

Bygg en bänk själv i trä!

Billigt o enkelt.

Självklart är det ett alternativ, och det är mycket möjligt att det blir så i slutändan. Jag har redan gjort det en gång och det var inte så superskoj.attachment.php?attachmentid=23238&d=1211225332

Affärerna har ju ställningar som är rätt höga och som man kan ställa in flera akvarier i, vart får man tag i en sådan ställning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

man beställer dem hos en plåtslagare..eller kanske svetsar en själv om man är händig på sånt eller köper begagnad... på blocket eller likande..

BINGO!

Hittade en ställning som passar rätt bra, får nog modda den så jag får den som jag själv vill ha. Lite lustigt att de va Aquawarehouse som sålde den =-) Nu återstår det att se om dom kan tänka sig att skicka ställningen.

Känns skoj att komma igång!

post-2577-14468915606426_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Coolt!! Lycka till och snyggt hörn akvarium!!

Ta inte illa upp men jagmåste berätta vad min fru sa när jag visade bilden på ditt vackra hörnkar. Hon sa att det var mäkta tjusigt och att din fru troligen håller på att bli galen på dig som har så vackra akvarium men tittar man lite längre in ser det ut som ni inte har säng.. hehe.. just så lustigt att jag ser ditt kar och sitter och kikar på det länge och väl utan att se mycket mer än karet på bilden men min fru på 3 sekuner ser att det är en madrass på golvet i ett rum långt in på bilden.. kvinnor... Iaf så menar jag inte ngt illa... utan bara delar med mig av det komiska i det hela!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Coolt!! Lycka till och snyggt hörn akvarium!!

Ta inte illa upp men jagmåste berätta vad min fru sa när jag visade bilden på ditt vackra hörnkar. Hon sa att det var mäkta tjusigt och att din fru troligen håller på att bli galen på dig som har så vackra akvarium men tittar man lite längre in ser det ut som ni inte har säng.. hehe.. just så lustigt att jag ser ditt kar och sitter och kikar på det länge och väl utan att se mycket mer än karet på bilden men min fru på 3 sekuner ser att det är en madrass på golvet i ett rum långt in på bilden.. kvinnor... Iaf så menar jag inte ngt illa... utan bara delar med mig av det komiska i det hela!

Ha ha ha ha... fan hon har ju rätt! Det ser precis ut som om vi sover på en madrass. Sanningen är att sovrummet ligger tre trappsteg ner och att det blir en form av synvilla. Får ta en bild på hur sovrummet ser ut när jag kommer hem =-) Kan ju inte låta folk gå omkring och tro man sover på madrass heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sån där ställning tar Triton hem utan problem. Du kan tom få överdimenstionerat så att du slipper en del mittstag. Det är den lösningen jag tänkte köra på mitt kommande kar. Är ju bara å slå in i MDF eller liknande.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bauhaus säljer rör och knutar i lösvikt.

Swedimport säljer knutar med och utan stålkärna och de har även ställbara fötter. Bör lösa alla dina problem.

Swedimport var ju ett guldställe, då är det ju bara att köpa hörn, fötter, skarvar osv från dem. Sedan köper man aluminiumrör från något lokalt ställe. Tack så jä...a mycket!:ler: Detta öppnade dörrarna till lite nya ideér. Ska titta lite mer noggrant på sidan och fundera lite till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ställskruvarna/fötterna av stål ska hålla för 400-600kg st!! Om de håller för ett eller två 300-400L (totalt ca600-800L) är nog inga problemas. Har svårt att tänka mig att de skulle bygga fötter som pallar mer än hörnen och skarvningarna. Tänker bara att, varför göra fötter som håller för massor om resten av bygget går sönder som tändstickor.

Fyra fötter och grejer till 30x30x2mm lär ju hålla för en hel del akvarier så länge man inte överskrider längder över 150cm mellan benen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tä'nkte mer på de där sakerna som man skarvar med. Menar du att de skall hålla för typ 600 kg?

Nja, om man skarvar ett rör på långsidan så kanske det inte åller, de kan jag hålla med om. Men hörndelarna och delar som håller ihop rören borde inte vara några problemas antar jag, rent logiskt borde de hålla tycker jag. Det är ju stålkärna i dem så jäkligt hållbara bör de vara.

post-2577-14468915608068_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag tagit bilder på sovrummet, kunde inte låta bli att visa det senaste bygget (20kvm takterass). Jäkligt skönt nu när de varit soligt å gött!!

Bifogar även en bild på ett rum nere i källaren som fungerar som förråd. Det är jäkligt rörigt och där ska det städas upp så fort det är dåligt väder en helg. Jag räknar med att ha förråd på ena sidan och eventuellt ett kar på andra sidan. Väggen som rymmer då ett 320cm långt kar från dörr till rören på vänster sida i bilden vilket självfallet vore ett annorlunda kar. En till fördel är fönster.

Det andra alternativet blir att bygga akvariumet i pannrummet/snickarboden. Fördelarna där är golvbrunn, vattenledningar och i framtiden nära till verktyg osv. Nackdelarna blir då att snickeri, slipning och annat kommer ske i samma rum vilken inte är någon höjdare och medför att akvariet och systemet måste byggas in. Så fördelarna med förrådsrummet väger över, trotts lite mer jobb med vattenbyten.

post-2577-14468915608225_thumb.jpg

post-2577-14468915608377_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mattias:

Jag tycker utan tevkan att du skall köra med OpthiWhite. Tycker det är en grym skillnad på mitt kar då man kollar på samma korall genom baksida (floatglas) och framruta(OpthiWhite)

Visseligen är mitt kar special byggt men

med vanligt tråk glas ;) 6500:-

med grymmeglas 8400:--kung

Så för min framruta med 12mm OpthiWhite ökade priset med 1900:-

Framrutan är 12mm 1100x700mm = 0,77m2

Kolla vad vanligt 12mm kostar så skiljer det ej så mycket per m2

Kör i förrådet finns slang eller rör att göra vid vattenbyten å påfyllning av vatten

Plocka bort en glasskiva i fönstret i förrådet och sätt in en pax fläkt så får du ut fukten i rummet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Handlade just ett akvarie med Optiwhite i frontrutan.

Skiljde 500kr i totalpris, 3700kr mot 4200kr.

Och den rutan är 120*50.

Kändes dumt att snåla på en 500lapp där, även om många säger att det gör skitsamma då jag bara har 8mm glas.

Verkar dock trevligt att Wrang säger att skillnaden är stor på 12mmglas, ska ta ett kik sen när belysningen är klar å se om jag också ser nån skillnad.

Är 12mm glas flera skikt förresten? är väll då som Optiwhite verkligen gör skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...