Gå till innehåll

DreamMasters Deltec Microreef


DreamMaster

Rekommenderade inlägg

  • Svar 119
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

bara en lite rikt linje, 200liter = 20000kr med koraller skummare lysrör levande sten och lite fisk..

sedan kan man ju alltid köpa begagnat med, då blir det billigare..

Det håller jagg inte alls med om!

det beror ju på, du kan få en bil för ett vist pris, men vill man ha allt extra lull-lull, kostar det mer.

Jag har fått min hårdvara för under 15000 och har ett 375 liter

Karet = gratis

LS = ca 45-50 kilo (5 ca i sumpen) = ca 6000

Sand = 500

Skummare = 1500

cirkulationspumpar och returpump = ca 1700

salt 25 kilo = 500

Ljusramp = 3200

Diverse småprylar som rör och slangar och plexiglas 500

om jag inte räknadae helt fel, ligger jag på under 15000

jag har inte skaffat UV än iof, och Osmos anser jag är onödig, men det är min uppfattning, och folk får läsa sig till det och bilda sin egna mening om det.

Så jag tycker att man kan hamna på flera tusenlappar mindre än riktlinjen 100 kr per liter, bara man överväger vad man verligen behöver och specielt var man köper det. såg att mina Koralia kostar ca 150 till 200 kr mer på en stor zoomarknad i Stockholm än på en mindre i samma område.

så mitt råd är att läs, kolla vad du behöver och leta både i butik och online innan du köper

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet = gratis gör några slantar...

Har du köpt allt nytt, eller är något begagnat?

Att hitta saker beg = billigare, och absolut värt för oss nya...

Jo, iof. karet hamnar på ca 3 papp men allt annat är orginal.

Jag letade begagnat i början, men föredrog att skaffa allt nytt. Många påstår att saltvatten är en oerhört dyr hobby, vilket den är, men man kan spara många kronor om man letar och sparar på rätt ställen.

//ExCeed

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä det behöver inte vara dyrt jag har startat upp mitt kar på 1000liter och sump på 280 liter jag har byggt mycket men jag ligger kanske på 30000:- nu med allt och det är ju igång men man köper mera att fylla upp med men det hör inte hit:D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska göra som Lasse har bett mig att göra för att få ett prisvärt akvarium. :)

Jag har/ska skaffa följande:

Har ett Juwel akvarium Rio 240 köpt på hornbach för cirka 5000kr nytt med en pump med stor filteryta och med en pump som pumpar 1000l/h.

Har en Fluval plus4 pump. cirka 500kr på hornbach.

Har två marinlysrör. cirka 229kr st.

Har köpt 8kg salt på BL diskus för 420kr.

Har köpt ca 20kg kalkgrus för 190kr på Zooteamet.

Har en termometer. Fick den för 20kr nånstans?

En skummare från Aqua Medic för 450kr av BL diskus.

En luftpump till skummaren som pumpar 240l/h. Cirka 200kr.

Slang till luftpumpen. Cirka 8 meter för 50kr.

Ska åka till hässleholm och skaffa några kilo faxesten som jag bygger ett rev av. cirka 0kr. :)

Anledningen till att jag ska skaffa faxesten är för att den är porös sten så det ger hem för massa djur och nyttiga bakterier.

Ska köpa typ 10kg levande sten (inte samtidigt p.g.a att jag har två fiskar i karet). cirka 1500kr.

Fiskar:

Har en sammetsclownfisk som jag fick för 110kr

Har en frökenfisk. fick för 130kr hos BL diskus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du komma billigt undan så skit i sump å kör en påhängsskummare. En begagnad Deltec MCE600 vore perfekt då du kan ha kvar samma skummare även om du får för dig att uppgradera till runt 600L i framtiden. Borde gå att få för en bit under 2000kr begagnad, och det är en mycket bra skummare som inte behöver sump! Då slipper du även kostnaden för returpumpen. Sen köper du någon korallia eller tunze nanostream så har du cirkulation så det räcker. Gissar att det är runt 90cm långt? Då borde 4x39W T5 vara perfekt. Borde inte heller vara så extremt dyrt begagnat. Kanske 1500kr med lite tur.

Skulle du skaffa ett liknande paket skulle det nog funka kanon, och du kommer inte behöva investera så mycket extra den dagen du vill gå upp i storlek på kar.

Sen det viktigaste av allt...oavsett vad vissa säger så skaffa osmos!!! Vissa tycker inte att det behövs, och vissa kan ha tur å få det att funka utan, men det er en billig och beprövad metod att undvika problem i karet. Visst kan man rätta till de problem som kranvatten kan ge i efterhand, men det är ofantligt mycket enklare att se till att undvika problemen från start istället. Du kan få en helt okej osmos för 800kr och en med silikatfilter för runt 1400kr. Det kan låta mycket, men rowaphos och liknande som kan behövas för att få bort brunalger mm i efterhand är inte det minsta billigt.

Å tänk dessutom på att oavsett hur mycket man snålar så kommer du märka att en osmos endå är en mycket liten del av kostnaden när du haft karet ett år eller så...

Lycka till...och det där med 100kr/liter har iallafall för min del visat sig stämma rätt bra på alla mina 3 kar jag haft...trots att jag handlat många saker begagnat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...