Gå till innehåll

Mitt första sva....800 L


amatören

Rekommenderade inlägg

  • Svar 714
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nej det är ju sant, det är väldigt konstigt det där, samma som med mina koralldödar i mitt kar. kan inet förstå vad som är fel.. börjat tänka på dom mest konstiga sakerna men ingen tror det är så.. såntdär är väldigt tråkigt och svårt att lista ut.

Du ska inte prova med en firre som gått i karantän en längre tid?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Konstigt att du har sådan otur med hans fisk!!

Jag har också handlat en del hos honom och jag har inte haft några sjukdoms relaterade dödsfall på fisk från hanom.

Hoppas imperatorn klarar sig !!

Tror inte det har nåt med handlaren att göra igentligen......borde vara mer skit som händer då tycker man.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fy fasen, lider med dig, hoppas dina andra fiskar klarar sig!

Låter som sagt som Brooklynella hostilis(clownfisksjukan), det är ju en riktigt jobbig sjukdom på så sätt att det egentligen inte finns något man kan göra åt den när väl en fisk har blivit smittad, och att den har så hög dödlighet. Det som är "bra" med den är att den i princip bara gör clownfiskar sjuka, men vad jag förstått så kan andra fiskar bära på smittan en kortare tid. Jag hade ett clownfiskpar som tyvärr den ena visade sig ha denna sjukdom, jag trodde att den andre hade klarat sig ifrån att bli smittad, men några veckor efter den första gått bort så syntes en fläck på den och rätt så plötsligt(efter några dagar) så dog den med :(.

Den upplevelsen gjorde ju att jag lärde mig vikten av karantän, och det man måste förstå är att 1-2 veckors karantän inte räcker till något alls egentligen utom väldigt akuta tillstånd där dom dör så snabbt. De flesta rekommenderar en karantän på absolut minimum på 4 veckor men helst 6veckor. Och det är väldigt viktigt att man bara karantänför ett djur per karantänkar samtidigt. För annars kan dom smitta varandra o.s.v. Jag tycker att fixa en karantän är en liten investering jämfört med den skada som kan ske om man inte karantänför sina djur. Då man på blocket kan köpa ett begagnat akvarium som passar som karantän för 2-300kr, sen behöver man bara en luftpump och ett gammalt hederligt luftpumpsdrivet vattenfilter (såndär med svamp längst ner och ett rör upp till ytan). Så karantänet kostar bara ca 4-500kr att få igång och detta kan rädda djur ens akvarium som idividuellt kan kosta mycket mer än det, och totalt har många av oss djur för väldigt många tusenlappar. Jag har ett 54L kar som står och tuggar vid sidan av mitt revkar, i detta har jag bara ett litet innerfilter, doppvärmare och en belysningsramp (totalt under 500kr) vattnet tar jag vid vattenbyten ifrån mitt huvudkar, matar lite varannan dag för att hålla bakterifloran pigg och glad och redo för nästa patient för karantän, rensa bort matrester vid vattenbytet. Inget egentligt jobb med det. Rekommenderar det varmt för alla!

Några artiklar om karantän:

http://www.reefkeeping.com/issues/2004-10/sp/feature/index.php

http://www.reefsanctuary.com/forums/fish-diseases-treatments/23584-fish-quarantine-process-step-step.html

http://www.reefkeeping.com/issues/2002-02/atj/feature/index.php

http://www.advancedaquarist.com/2009/1/short

http://www.chucksaddiction.com/quarantine.html

Det bästa med det hela är ju att kör man karantän på allt man tar i karet så slipper man de flesta jobbigheter man kan få i karet, plattmaskar, parasiter, sjukdomar, glasrosor och det bästa, man ger det nya livet som ska introduceras en chans att vänja sig till ett liv i fångenskap, då dom ofta kommer direkt ifrån havet, där dom ofta bara fångades för några dagar sen. Och så ger man djuret en möjlighet att återhämta sig ifrån resan som den har utsatts för dagarna innan den kom till dig, utan att andra djur stressar den.

Och klart att du inte ska ge upp! saker händer i livet som inte alltid är kul, men du vet ju hur mycket ditt kar ger dig också, är ju som med en mänsklig relation, man får ta det jobbiga med det roliga!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

alltid trist när sånt händer, men man ska alltid ha i åtanke att kejsare är svåra.

jag tycker oxå du ska kolla nitrit o ammoinium, har varit med om burkar som verkat

bra, för att sen slå om snabbt. tänk o tänk igen innan du lägger ner det fina karet!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag vet att han var fin som *** det är därför man undrar.

Hoppas att det funkar bättre framöver !!

Ja man gör ju det....men iom att all död fisk jag har haft är från samma handlare så är där ju en tanke till. Men jag vill ju inte säga att det är fel på handlaren iom att jag inte har nån koll på vad mina värden är. skall som sagt kolla vad nitriten är i morgon och posta det här så får vi se...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...