Ricke Postat 21 januari 2010 Författare Postat 21 januari 2010 Satt o kikade in i karet och såg att min fungia såg ihopdragen ut och medans jag funderade på vad det var med den kom det ett moln rök ifrån den. Först tänkte jag att det var en snäcka bakom den eller nått, men sedan tittade jag närmare och då kom en ny puff, Sprang o hämta kameran och filma fick till en bra puff film. Nu min fråga vad den gör! skiter den eller strutar den spermier?
Ted-m Postat 21 januari 2010 Postat 21 januari 2010 Oj jag är inte säker på vad den gör ser ju ut som fortplantning.Men filmen var kanonbra kvalite så jag tror du får ett snabt svar.
Jaken Postat 21 januari 2010 Postat 21 januari 2010 Vilken filmkvalitet Ricke, snyggt, det syns att du är utbildad.Innan jag såg filmen så gissade jag på att den bajsade, men nu när jag sett filmen så gissar jag på fortplantning.
-=Mr_B=- Postat 21 januari 2010 Postat 21 januari 2010 Äh, ni har ju fel allihopa. Den eldar rökelse, och släpper ut överskottet i puffar.Nä, jag tror oxå på fortplantningsförsök.B!
Trollsvans Postat 22 januari 2010 Postat 22 januari 2010 Riktigt häftig film!Speciellt att man kan se att den liksom spänner sig för att klämma ut röken.
Ricke Postat 22 januari 2010 Författare Postat 22 januari 2010 Tackar!! Jo var bara tvungen o ta tillfället i akt. Men är inte koraller 2 könade? jag fick för mej det, men hur besämmer de kön, då är alltså min fungia en hane?
mano Postat 22 januari 2010 Postat 22 januari 2010 Tackar!! Jo var bara tvungen o ta tillfället i akt. Men är inte koraller 2 könade? jag fick för mej det, men hur besämmer de kön, då är alltså min fungia en hane?Det finns både de koraller som har båda kön inom en koloni och de som bara har ett kön inom kolonin. Men en polyp tror jag bara kan ha ett kön, så enpolypiga koraller som tex fungia, cynarina och scolymia är alltid antingen en hane eller hona (detsamma gäller väl för anemoner).EDIT: Snygg film förövrigt, synd bara att inte bakgrunden var mörkare så att man såg molnet lite tydligare.
Ricke Postat 22 januari 2010 Författare Postat 22 januari 2010 Det var det jag trodde oxå att det var flerkoloni koraller som var 2 könade, men tänkte kanske att det var så med fungiorna med.Det med mörka bakgrunden så kan man inte få allt här i världen hehe. Ska fixa det nästa gång den utlöser
stigigemla Postat 22 januari 2010 Postat 22 januari 2010 Det finns alla tänkbara varianter av könbyte bland korallerna.Litet att läsa här: http://www.tau.ac.il/lifesci/departments/zoology/members/loya/documents/185.pdf med en massa länkar att gå vidare i.
Ricke Postat 22 januari 2010 Författare Postat 22 januari 2010 Bra länk, då kan man ju fastställa att det var ett parnings försök av fungian. Synd att man inte hade 2 st hehe.
Ricke Postat 22 januari 2010 Författare Postat 22 januari 2010 Tycker det är kul med LPS koraller då de äter, det ser groteskt ut hehe.Filmade lite till idag när fungian fick mat och då råkade den få en jäkla massa mat fast det inte riktigt var meningen.Fick höja hastigheten på filmen 500% för det inte skulle bli som o kolla på när färg torkar hehe. själva förloppet tar ungefär 5 minuter. ursäkta om det ser kontigt ut när tentaklerna fladdrar hela tiden men jag tyckte det var fränt när han sluter munnen. Är det farligt för koraller att få för mkt mat?
Ricke Postat 28 januari 2010 Författare Postat 28 januari 2010 Hde besök igår av lionofmarley här på Guiden och han hade med sej en liten fragg av Lemnalia sp är riktig läcker färg för o vara mjukis.Hängde även med några små ormsjöstjärnor.Hoppas fraggarna du fick får bra platser
lionofmarley Postat 29 januari 2010 Postat 29 januari 2010 de har fått sig fina platser nu:) fick möblera om lite igen, så nu ser det bra ut.kul att jag fick komma och kolla på ditt akvarium, verkligen snyggt. man blir ju bara mer sugen på att skaffa ett större nu.
Ricke Postat 1 februari 2010 Författare Postat 1 februari 2010 Jahapp verkar som mitt kar är västa erotik mässan nu är det helt vitt i karet, men denna gången är det en snäcka på rutan som har roligt.Funderar på om det är vanligt att snäckor gör så har hänt några ggr på 1 år karet varit igång.
Ted-m Postat 6 februari 2010 Postat 6 februari 2010 Kula filmer.Brukar du punktmata din fungia och hur ofta?
Ricke Postat 6 februari 2010 Författare Postat 6 februari 2010 Tackar!Ingen punktmatning, den får det som trillar ner mot botten som den fångar med sina tentakler.
Ricke Postat 9 februari 2010 Författare Postat 9 februari 2010 Tog lite bilder igen, tycker det är kul nu när karet har stabiliserat sig o frodas.
Ricke Postat 13 februari 2010 Författare Postat 13 februari 2010 Tänkte skriva vad som går i karet, för det var ett tag sedan.Fiskar.2st Amphiprion ocellaris/pecula (svårt o bestämma det på den ena)1st Siganus corallinus 1st Pictichromis porphyrea 2st Pholidichthys leucotaenia 1st Pterosynchiropus splendidus 3st Chromis viridis Mjukkoraller.Sarcophyton ehrenbergi Sacrophyton sp (Olika arter)Sinularia sp (Olika arter)sinularia DuraLemnalia spLobophytum sp (Olika arter)Xenia umbellataKoloni och skivanemoner.Protopalythoa sp. (Olika arter)Rhodactis sp. (Olika arter)Rhodactis sp. (Olika arter)Rörkoraller.Clavularia viridisLPS.Caulastrea furcata Euphyllia paradivisa Fungia repanda SPS.Montipora DigitataMontipora hispida8st Blåbenta Eremiter 10st Turbo snäckorDet var det hela tror jag
Ricke Postat 21 februari 2010 Författare Postat 21 februari 2010 sen visar jag en bild på utvecklingen på min ena gobie (Pholidichthys leucotaenia)Meiacanthus atrodorsalis är den nya firren är dok lite väl mager nu, men hoppas den hittar mat så den blir tjock o glad .
Ricke Postat 28 februari 2010 Författare Postat 28 februari 2010 (ändrat) Liten trevlig bild på min Caulastrea furcata när karet var släkt.Bytte även ut mitt gula osram rör till ett Actinic pure rör så karet skulle få lite mer flouroserande ljus har även fått förslag från olika håll om att det fattas nått i karet och det som fattas är då ljust grus så det kommer läggas i under dagarna Bilder kommer när allt är klart Helbilden är med alla rör tända. Ändrat 28 februari 2010 av Ricke
Ricke Postat 2 mars 2010 Författare Postat 2 mars 2010 Jahapp då var man med sand iallafall trots mitt försöK att inte ha det så blev trycKet för stort och jag säger bara att det gör en jäKla sKillnad.Nu valde jag att inta ha i så mKt som jag hade innan då jag vet av erfarenhet att det kan gå åt sKogen så nu har jag så det precis täcker botten nästan...Har några zooner med barebottom Kvar Bild Kommer i veckan när det lagt sig.Tyvärr så har min senaste firre gett upp, han ville inte ha torrfoder och när jag nu idag köpte fryst artemia var det för sent. Det tråkiga var ju att han redan var mager när jag fick han men det är sånt som händer.
Johan W Postat 2 mars 2010 Postat 2 mars 2010 Härligt att du stoppade i sand igen, det gör ju hela karet!! Synd på firren men vi får ju skaffa nya, väntar på att Stig ska få nästa sändning sen kan vi åka dit.
Ricke Postat 3 mars 2010 Författare Postat 3 mars 2010 Här kommer helbilder på hur karet blev med sand.Ja en tripp till stig vore väldigt kul, bara det inte dröjer för lång tid.
Rekommenderade inlägg