Gå till innehåll

Kent´s 3600L´s


Zoogiganten

Rekommenderade inlägg

blir det zeovit denna gången?

innan du bestämde limmare så skulle du kollat på mitt kar det är av världsklass lite skillnad på mitt och dom karen jag sett som micke limmat

och vet också att Benny på majornas ska till skåne inom kort och limma kar på en lyxkryssare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok då ! här kommer lite bilder. Ikväll fredag ska vi bygga så vi har alla sidor klara plus "sumpen" där skummaren ska stå.

På söndag har jag en veckas semester så det lär bli mycket jobb på akvariet under veckan. Om, allt går som det ska så ska det finnas vatten och fisk etc i karet nästa helg. Jag kommer att köpa djur, stenar, sand, vatten etc från ett kar på 1500L plus hämta mitt eget 1000L´s innehåll. Det lär väl bli ca 2000L vatten, resten får jag fylla på med nytt osmosvatten.

glas.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Kenta

jag ser att det går framåt men det du skrev att "Kenta och Micke sätter det första glaset" medans jag tror mera på att Micke limar det första glaset och du dricker tredje vin glaset -boxing Hi Hi

Kul att det går framåt för dej, jag får titta på dit bygge medans jag väntar på att min bänk ska bli klar å att min snickare ska sluta ha semester och börja jobba med den igen.

Vi ses

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev tyvärr en spackling till i huset och huset är fullt med damm igen, vår elektriker har inte avslutat sitt arbete som planerat och vi har ingen ström klart ännu i fiskrummet.

Jag har i helgen målat tak och akvariet är klart i alla fall, nu är det bara glas till att gömma pumpar etc som är kvar. Idag eller imorgon ska jag limma på BTN slimlines på botten och sumpens sidor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad händer Kenta.

Du skriver

imorgon ska jag limma på BTN slimlines på botten
:snurrig:

Var det inte du som sa och förespråkade att man skulle ha cement blandat med snäckskalskross till att ha på botte för att bygga upp höjnigar som man kan forma till öar och landskap.

Som då samtidigt skulle hålla sanden på plats, att man kunde lägga LS på så man inte fick orörd sand mellan stenarna och som skulle vara ca:4-5cm tjock, istället för att limma plast skivor mot botten?

:snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt 1000L´s så har liggunderlaget börjat släppa lite i kanterna och när sanden blåser bort så blir det bara "platt grått" kvar och därför har jag ersatt detta med BTN slimlines. Tror att detta kommer att bli bättre och mer verkligt.

Igår har jag börjat forma frigolitrev som jag tycker är en utmärkt idé för att få mindre sand och sandfritt under stenarna och idag fortsätter jag med detta. Det fattas dock ett par slimlines så antagligen är jag inte klar med botten förrän imorgon då Simontorp dyker upp med resten.

Har fått igång min kamera igen så idag blir det lite bilder på karet och botten hoppas jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag fortsatt att arbetat med att sätta BTN slimlines på botten och sumpens sidor. Har fått en del förfrågningar om varför jag sätter slimlines på botten och skriver därför ner varför jag gör detta.

Jag har satt slimlines på botten av tre anledningar:

1) för att skydda glasbotten om någon sten faller

2) för att skydda silikonen från att bli nersliten av rakbladsdragningar

3) för att inte få "glasbotten" om sanden försvinner pga cirkulation

När jag satte bakgrunderna på sumpens sidor fick jag sätta dem fel för att komma över vattenlinjen vilket gjorde att jag fick fula kantränder. Detta löste jag genom att skära ut nya bitar och satte fast dessa över linjen. I hörnan av sumpen fick jag också en ful linje med svart silikon vilket jag löste med att silikonera om och sanda linjen med vanlig sand. se bilder...

När jag gör bakgrunder eller revöar till akvarium använder jag oftast finspackel av märket Ardex A 45 som inte avger några ämnen i vatten och som stelnar på ca 15minuter, blandar denna med vanlig sand och korallsand.

Jag har dessa öar för att få mindre sand på botten och det gör även underhållningsarbetet lätt med att blåsa med en cirkulationspump under den levande stenen som ligger på desa öar när jag stormar karet för rengöring.

Det blev fem öar och jag lämnar en stor bit av botten öppen för att ha flera alternativ av revformationer senare, får väl då lägga stenen direkt på sandbotten eller så riggar jag upp något som stenarna kan stå på.

Nu är det snart dags för att sätta upp pumpar, har kommit på en idé om att de ska vara mobila. Har bett Micke på MM-design om att konstruera en glaslåda som är mobil där pumpen ska gömmas i. Lådan ska helt enkelt kunna dras på förstärkningsstaget, vi får se om det lyckas...

Några bilder blir det inte för jag klarar inte av att förminska dem själv....är det någon som kan ge mig ett bra och lätt förslag om hur man förminskar bilder. ( Paint finns inte i min dator, tror jag ) har suttit i en timme och försökt nu....ger upp !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag gör bakgrunder eller revöar till akvarium använder jag oftast finspackel av märket Ardex A 45 som inte avger några ämnen i vatten och som stelnar på ca 15minuter, blandar denna med vanlig sand och korallsand.

Kent,

Helhäftigt bygge!

Är detta nåt spackel som finns att köpa i bygghandeln?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...