Gå till innehåll

Kent´s 3600L´s


Zoogiganten

Rekommenderade inlägg

Då blir omedelbart följdfrågan - var hittar JAG likadana?!?! Och behöver de matning?

De behöver högre näringsvärden än vad man oftast vill ha i ett revkar. Räknas därför som svåra. Jag har faktiskt skaffat likadana på (gissar jag) samma ställe som Kenta. Som ett experiment - se om de klarar sig. Har haft dom några veckor nu och några få har dött men det var nästan väntat - stenbiten var rätt kaotisk med massor av konstiga makro-alger, svamp och några olika sorters sjöpungar. Räknade med att en del skit var dött eller döende redan när jag la i stenen - såg det som ett extremt högkvalitativ LS som behövde lite inkörning för att ta sig. Men just eftersom det var mycket olika grejer gjorde jag en chansning. Jag matar med nåt sånt Ocean Nutrition-pulver för SPS och filtrerare ca 1 gång per vecka och sen har jag efter detta inköp börjat köra Sponge Power varje dag - ett foder som speciellt riktar sig mot svamp, sjöpungar, musslor och liknande filtrerande djur. Resultat för mig: det som blev kvar när klumpen var inkörd ser hittills väldigt fint ut - 4 stora läderaktiga gula sjöpungar och 4 av de små blå samt ytterligare ett par blekturkosa små som eventuellt är en tredje sort eller så är det bebisar av de blå. De ömsar regelbundet skinn vilket borde vara ett tecken på hälsa - har inga skador och uppför sig naturligt, öppnar och stänger sina in- och utblåshål, det är väl allt beteende en sjöpung har? Tiden får avgöra om jag klarar dom - det vore roligt för de är snygga och spännande djur och jag skulle gärna skaffa fler sorter. Tilläggas ska också att jag fått in ytterligare en sort (men rätt ful) av misstag på en korallsten som såg fin och frisk ut (utan Sponge Power) efter ca 6 veckor vid inköpet av de nya, vilket gjorde mig lite mer benägen att chansa på ett svårt djur.

Sorry för kanske lite OT, Kenta - men jag skulle gärna vilja att du berättade lite om dina sjöpungar också, så kan vi dela med oss lite av våra erfarenheter och öka chanserna att lyckas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hittade mina på Kents jobb (ZG)

samma erfarenhet som du Mattias matar med spongpower och koralvitilazer (stavning ?)

mina växer och ser ut att trivas bra, läste någonstans att dom små blå är kortlivade, lever några månader men förökar sig oxå snabbt så det kommer nya hela tiden. jag har nog fått 5-7 nya på en månad (tror som Mattias att dom ljus blå är nya)

http://se.reeflex.net/tiere/909_Clavelina_caerulea.htm

http://se.reeflex.net/tiere/722_Polycarpa_aurata.htm

sen har jag en till den rosa som finns på kents bild . såg död och skrynklig ut när jag köpte den, men den hämtade sig på ett dygn och är oxå riktigt snygg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Ja, då är det dags igen med lite nya bilder...

Jag har haft problem med mjölkigt vatten länge, hittade till slut problemet i mitt fosfatfilter som gav detta mjölkande. Nog, om det !

Har lite problem just nu med cyano, men ska droppa in lite medicin mot detta snarast. Det växer på i karet, har lagt ner lite nytt. Ska ha in lite mer fisk och koraller snart tänkte jag...

post-1117-14468916825801_thumb.jpg

post-1117-14468916825918_thumb.jpg

post-1117-1446891682604_thumb.jpg

post-1117-14468916826143_thumb.jpg

post-1117-14468916826239_thumb.jpg

post-1117-14468916826347_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...