Gå till innehåll

Alla fiskar dog


Rekommenderade inlägg

Hej

Har haft olycka hemma nån idiot på fest hemma hos mig hällde klor i karet alla fiskar dog på en gång jåtte ledsen just nu undrar finns det något chans att rädda någonting som levande stenen, har den i några hinkar med luft för tillfället vågar man riskerar att starta på nytt med den eller är dom så kontaminerade att den är kört . tror du att man kan vågar att använda samma kar igen efter rengöring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grrr - jag blir i första hand arg när jag hör detta, det är ju rent djurplågeri, inte helt skilt från att jäklas med någons kanin, katt eller annat husdjur. Sedan blir jag självfallet mycket ledsen för din skull.

Vad var det för klor? Klorin? Risken är ju självfallet att din LS är död, men om du kan tvätta ur den ordentligt kanske du kan få liv i den över tid om du ympar in ny LS i ditt kar vars bakteriestammar kan kolonisera din gamla LS igen.

Tvätta ur karet ordentligt bara, så tror jag inte att det är något problem att använda det igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hoppas du förklarar i nycktert tillstånd vad du tycker om den personen och vad han kosta dig och det djurplågeri han utförde.

Jag tror klorin omvandlas till salt om det torkar ut dvs du dödar stenen sen får du tvätta rent och starta om den som Vargklo säger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Folk som gör en sådan sak är inga kompisar.

Jag vet inte vad jag hade gjort om någon gjort så hos mig, tror att monstret i en hade kommit fram.

Säg åt dom att dom får betala eller så polisanmäler du det hela. Det blir ju djurplågeri, och att dom har förstört bör ju vara något i stil med förstörande av egendom osv samt att du kommer att kräva skadestånd. Det är ju rätt högt värde i det dom förstört.

Mina grannar är poliser, ska höra med dom imorgon om jag träffar dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såja, tänk nu på vad ni skriver, vi vill inte ha något medborgargarde som tar lagen i egna händer. En begäran om skadestånd eller polisanmälan är väl det man kan göra i en sådan här situation.

Ben, skriv gärna här vad som händer framöver, det kan ju vara bra för oss andra om det leder till att du får ersättning på något vis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såja, tänk nu på vad ni skriver, vi vill inte ha något medborgargarde som tar lagen i egna händer. En begäran om skadestånd eller polisanmälan är väl det man kan göra i en sådan här situation.

Sant.

Alla andra metoder hade förmodligen kunnat resultera i att man själv får sitta i häkte med ev påföljder.

Finns studerande gratisadvokater som jag läste om för ett tag sedan. Man kunde ringa och höra vad man ska göra osv. Ska se om jag hittar artikeln igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag funderar på är vad det är för fest ni har där man använder klorin hade förstått om de hällt öl eller sprit i karet ;)

Skämt o sido det är min värsta mardröm om man har fest att någon dåre ska hälla eller lägga något i karet.

Hoppas ni löser detta smidigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En polare fick en snusprilla i sitt sötvattenskar på en fest jag var på, han var inte så nöjd kan jag säga, iofs inga fiskar i det, bara precis uppstartat med sten och ett par växter, men han tömde det och en vecka senare var det sålt. Han har ännu inte fått reda på vem som slängde prillan i karet.

Det finns alla typer av männiksor, så är det tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt i stenen kommer naturligtvis att dö, men du behöver inte slänga stenen. Du måste laka ur den under några veckor genom att skölja den i vatten och låta den ligga i vatten hela tiden. Lägg i stenen i hinkar, byt vatten 2-3 gånger i veckan och när du byter vatten så sköljer du stenen under rinnande vatten.

Det är ju snyggt inredningmaterial och ympa du in lite ny färsk sten så kommer kalkalger att sprida sig även till den förstörda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kloren i klorin kan du oskadliggöra med vattenberedningsmedel för sötvatten som tar hand om klor.

Sedan behöver du skölja för rester av de medlen får skummaren att balla ur helt. Låter du stenen stå en vecka kan du kolla med en klortest om det är rent. Sedan gäller det att göra en ny uppstart med nitrittopp och allt. Efter den kan man ympa in ny bakteriekultur från annan levande sten.

Men du får väl också överväga vilka som är vänner och vilka som bara är bekanta eller kanske släktingar. Det är nog ännu svårare tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir ledsen och rasande när man läser sådant här!

Du kan nog hälsa den som gjorde det ett och annat från oss här på SG!

Håller med fullt i inlägg 8,9 &10!

Inget snack om att de skall ersätta dig, om inte personen i fråga gör det så får väl alla som var där lösa det!

Stå på dig!, det är ju ändå djurplågeri det handlar om.

(Nu går det åt kaffe & snus för att lugna ner sig igen:) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte får tag i dom som gjorde det kan du höra med ditt försäkringsbolag om det går på hemförsäkringen. Jag köpte nyligen en fisk som troligen hade parasiter med sig så att alla fiskarna dog, när vi då ringde till försäkringsbolaget så sa dom att om det varit en pump eller dyligt som gått sönder och allt dött så hade vi fått ut allt på försäkringen. Vet inte hur det gäller om någon häller klorin i men du kan ju höra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir så j-a lessen när man får läsa sånahär historier.

Snacka med dom såkallade polarna och tala om för dom hur mycket du lagt på det. Har dom inte förståelse för att du vill ha ersättning så rekommenderas polisanmälning, det är dock tufft att anmäla någon i vänskapskretsen.

Som sagts tidigare kolla med försäkringsbolaget, dom brukar oftast inte vara omöjliga.

Om du besluter dig för att köra på helt ny sten, släng inte den gamla. Låt den torka och lägg ut en annons här så finns det säkert någon som har tid och plats för att kurera den igen. Dumt att kasta bort sten som går att kurera.

Lycka till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte får tag i dom som gjorde det kan du höra med ditt försäkringsbolag om det går på hemförsäkringen. Jag köpte nyligen en fisk som troligen hade parasiter med sig så att alla fiskarna dog, när vi då ringde till försäkringsbolaget så sa dom att om det varit en pump eller dyligt som gått sönder och allt dött så hade vi fått ut allt på försäkringen. Vet inte hur det gäller om någon häller klorin i men du kan ju höra.

Jag jobbar på försäkringsbolag, och jag har tidigare försökt reda ut vad som gäller. Se t.ex. detta 3 år gamla inlägg, som fortfarande är aktuellt länk (Förändringar sker långsamt i denna bransch...)

I fallet ovan gäller inte hemförsäkringen, eftersom det var en medveten handling av en vuxen person. För att hemförsäkringen ska gälla i exemplet med klorin ovan, så måste det vara en ren olyckshändelse (i betydelsen "plötslig, oförutsedd och ofrivillig händelse") (typ "snubblade med klorinflaskan när jag skulle tvätta en fläck på väggen") alternativt gjort av ett minderårigt barn i oförstånd. I det senare fallet får det inte vara ett barn i samma hushåll som en själv, utan det måste vara någon annans barn, som då är täckt via sina föräldrars hemförsäkring. Om de egna barnen förstör får man ansvara för det själv (barn ska hållas under uppsikt).

Tråkvarning på inlägget ovan... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...