Gå till innehåll

akvariets höjd från golvet?


Ted Camenius

Rekommenderade inlägg

Kommer under Augusti att påbörja ett bygge för att uppgradera till 750l. Akvariet kommer ha måtten L180xB60xh70. Jag vill ha tips och råd på hur hög ställningen till akvariet bör vara.

Akvariet kommer byggas som en rumsavdelare mellan vardagsrum och arbetsrum/hörna och ha 3 sidor synliga. I vardagsrummet kommer en soffa med höjden till ryggstödet på 75cm stå.

Akvariet kommer vara bakom soffan på minst 80 cm höjd från golvet.

Nackdelen med att ställa det högre upp är som jag ser det är att man nästan måste stå upp för o titta i akvariet för att bara inte se undersidan på alla sps.

Hur högt har ni andra som byggt in akvaret i vägen satt det?

En tanke var 85cm ovan golvet då 85cm+70(akvarie)+85cm =240(takhöjd) så blir det lika under och ovan akvariet.

dela med er av era åsikter tack. hur skulle ni gjort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Iom att jag köpte allt mitt begagnat hade jag inte så mycket att välja på.

Bänken är 90 cm och sitthöjden ca 47 cm. Är ju inte ens igång men det lär inte bli optimalt för SPS och musslor om man sitter i soffan.

Dock kommer jag nog inte ha något av dem så spelar mindre roll för mig ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du bygga en ny bänk?

Jag har ca 1 m från golvet till underkant på karet då man till stor del ser in i karet när man står upp. Jag har dock ändrat uppfattning som det är nu och hade nog nöjt mig med 90 om jag byggde om det.

När du tittade på Johanskar har han också underkanten på 1 meter och det stämmer suväränt med soffan de har på ena sidan av karet men också matsalsdelen som är på andra sidan.

Titta förbi och skaffa dig en egen uppfattning hur det känns med ett högt kar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har dryga 60cm. Perfekt när man sitter i en soffa och kollar, eller när man har yngre barn. Även jäkligt smidigt att ha överkantenpå akvariet på ca 125130cm höjd när man inte är så lång och ska ner å grejja i karet.

DOCK är det värdelöst när man står upp. Man måste i princip sätta sig ner för att kunna njuta av det. Min bänk var redan byggd vid köpet, så jag orkade inte bygga en ny komplett möbel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du bygga en ny bänk?

Japp, blir smidigast så då akvariet stod på lecablock när jag köpte det och då blir det dåligt med plats för sumpen. Har skaffat en sump på 100x50x40.

Tack alla som svarat, det var fler än jag trodde som körde på 80-100cm. So det känns nu blir det nog runt 85-90.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mät ut höjden och djupet på något sätt så att du kan testa att plocka i karet från den pall du brukar nyttja! Detta är avgörande då ditt nya kar är 70 djupt.

Kommer du borra karet också innan du startar? Frågar här då jag inte sett någon tråd om karet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mät ut höjden och djupet på något sätt så att du kan testa att plocka i karet från den pall du brukar nyttja! Detta är avgörande då ditt nya kar är 70 djupt.

Kommer du borra karet också innan du startar? Frågar här då jag inte sett någon tråd om karet!

Har inte startat en tråd, än....

Jag kommer ha det borrat på ena kortsidan. Två hål det ena till avrinning och det andra som säkerhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mät ut höjden och djupet på något sätt så att du kan testa att plocka i karet från den pall du brukar nyttja! Detta är avgörande då ditt nya kar är 70 djupt.

Kommer du borra karet också innan du startar? Frågar här då jag inte sett någon tråd om karet!

Klokt sagt!

Det tillsammans med om du kommer se in i akvariumet stående eller sittandes borde vara avgörande av valet av höjden. Mitt kar står 90cm ovanför golvet, jag är 190cm lång och om jag skulle bygga nytt hamnar det förmodligen 100-110cm ovanför golvet. Kom ihåg att det är du som i första hand ska kolla in i burken, så betraktningshöjden är det avgörande. Tänk på vart och hur du vill se i burken, sedan får du anpassa =-)

En tanke var 85cm ovan golvet då 85cm+70(akvarie)+85cm =240(takhöjd) så blir det lika under och ovan akvariet.

När man jobbar med layout så finns det något som heter "mitten" och sedan finns det någonting som heter optisk mitt. Att sätta någonting precis i mitten blir oftast inte riktigt lika "snyggt" som om man placerar det liiiiiite högre än den exakta mitten. Jag har snackat med snickare, hantverkare, monterbyggare och div formmänniskor om detta och alla är ense. Det blir ytterligare ett skäl till att höja akvarie möbeln till 90-100cm ur ren estetisk syn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller själv på att fundera lite på hur jag mkt jag ska kapa benen till mitt temporära kar, det är 70cm djupt på en 110-120cm ställning... tror jag kom fram till att 90cm kommer vara rätt lagom, då kan man både stå och sitta när man ser in i det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...