Gå till innehåll

petnym

Rekommenderade inlägg

Jag tror på den vänstra "pelaren" borde vara lite lägre men bredare. Inte mycket bredare, men en aning. Tänk "area" istället för att jaga höjder. Samtidigt diggar jag verkligen ditt luftiga upplägg... hmm...

Anledningen är att oavsett vilka koraller du än väljer så kommer du underfund med att dom både vill växa på bredden och höjden och då kommer du att vilja strukturera om för att göra plats, vilket kanske inte är så kul.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som är 'trångt' är nog att du har inte så extremt mycket plats att fästa Koraller på.

vattenvolymen har du garanternat.. jag kan uppleva att 70kg är snålt tilltaget.

tänk tanken att ev korall blir uppåt en handboll tex.. hur mycket stenyta tar den då i beslag..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur man sätter stenen är en samksak och jag menade inte att den var felaktig. Ville bara upplysa dig om att det antagligen kommer bli trångt att fästa korallerna som Manne säger. Du har mycket vattenvolym vilket är bra för frisimmande fiskar.

Jag tror på dig att det är så mycket sten som du säger!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fråga: Hur tusan får du dem att stå så ???

Tja... Jag har staplat dom precis tvärtom mot vad som först kändes naturligt. Dvs minst sten underst och sedan större och större. Den högra pelaren är ihopsatt med snabblim (pulver) för akvariebruk, men det gick åt så mycket så jag övergav den metoden. De andra båda pelarna sitter ihop med buntband. Vi får hoppas att den nylon de är gjorda av inte blir sprött och går av efter en tid i saltvatten... ;-)

Hur man sätter stenen är en samksak och jag menade inte att den var felaktig. Ville bara upplysa dig om att det antagligen kommer bli trångt att fästa korallerna som Manne säger. Du har mycket vattenvolym vilket är bra för frisimmande fiskar.

Insåg det när jag lämnat datorn... ;-)

Å andra sidan är jag realist så jag inser att det kommer ta mig flera år att fylla ett så stort akvarium med koraller. Därför har jag behållt lite av sötvattenstänkandet och strävar efter att även stenen skall vara snyggt staplad då det är den som kommer att dominera akvariet det första året/åren...

Mer levandesten borde man ju kunna komplettera med när den nuvarande blivit full med koraller...(?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste säga att jag gillar "tänket" med pelare !

Jag har dock kanske en lite annan syn på det förutom det estetiska ?

Cirkulation över/under/runt och igenom tror jag underlättar skötseln ordentligt !

Sen kan man ju bara undra hur mycket sten det är under senaste TOTM på RC. Det ser rätt så glest ut... med sten alltså !

fulltank.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätte mina vattenvärden för första gången... Det ser väl bra ut?

Salt: 1,025 (Refractometer)

KH: 12,8 (Salifert)

Mg: 1170 ppm (Salifert)

Silikat, Si: 0 ppm (Salifert)

Nitrit, NO2: 0 ppm (Salifert)

Nitrat, NO3: 2,5 ppm (Salifert)

Skall man verkligen orka vänta i flera veckor innan man stoppar i något levande...(?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite lågt Mg, vilket salt använder du?

Hur långt har det gått nu?

Sniglar burkar jag vara snabb med....Fiskar beror väl på vilka du tänk stoppa ned, finns ju de som klarar att simma i kärnavfall och de som faller av pinn bara en annan fisk fiser i dess närvaro.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok... Jag använde ett salt som heter Reef Crystals. Det är nog ingen panik med Mg-nivån. Antar att det bara är korallerna som bryr sig, och det har jag ju inga ännu... Jag har ett kilo ZeoMag liggande som jag tänkt ha i kalcium-reaktorn när det är dags att starta den...

EDIT: Appropå designen så finns det nu en liten film... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalkalgerna bryr sig om Magnesium åxå. Dom försvinner (blir vita) någonstans emellan 1000-1100ppm.

Vad borde jag göra i dagsläget då? Skall jag köra igång kalciumreaktorn (med Kalcium och ZeoMag) eller köpa andra dyra(?) Mg-preparat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad borde jag göra i dagsläget då? Skall jag köra igång kalciumreaktorn (med Kalcium och ZeoMag) eller köpa andra dyra(?) Mg-preparat?

Hej peter! Snygg burk!

Kalkreaktorn tycker jag du ska köra igång när värdena ligger bra. Det brukar vara svårt att få dessa att ändra sig med kalkreaktor.

Magnesium är bra för bla att det motverkar att kalcium binder sig i sten, sand osv. Därför är det klokt att höja det värdet. Förslagsvis använder du Grotech magnesium (OBS köp instant=pulver). Det är någorlunda billigt.

Kanske ska du mäta resten av de viktiga värdena? Fosfat och kalcium tex (eller missade jag dem)?

Fosfat rekommenderar jag ROWA testet och Salifert till Kalcium.

Kul att följa ditt projekt. Har du vägarna förbi Örebro hoppa in för en kopp kaffe och surra akvarium!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej peter! Snygg burk!

Kalkreaktorn tycker jag du ska köra igång när värdena ligger bra. Det brukar vara svårt att få dessa att ändra sig med kalkreaktor.

Magnesium är bra för bla att det motverkar att kalcium binder sig i sten, sand osv. Därför är det klokt att höja det värdet. Förslagsvis använder du Grotech magnesium (OBS köp instant=pulver). Det är någorlunda billigt.

Kanske ska du mäta resten av de viktiga värdena? Fosfat och kalcium tex (eller missade jag dem)?

Fosfat rekommenderar jag ROWA testet och Salifert till Kalcium.

Kul att följa ditt projekt. Har du vägarna förbi Örebro hoppa in för en kopp kaffe och surra akvarium!

Tack för tipsen! Mitt Kalcium ligger på ca 400...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...Mer levandesten borde man ju kunna komplettera med när den nuvarande blivit full med koraller...(?)

Helt klart kan man det. Dock är det svårt då då du ändrar hele helhetsbilden samt att det är fullt med koraller som försvårar placering av ny sten.

Mata med mycket bilder för det ska bli intressant att följa!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Lite högt KH och lite lågt Mg. KH runt 7-11 , Mg 1250-1350 är bättre.

direkt plockat från guiden för dummies här på SG.

Mätte precis lite vattenvärden och denna gång låg KH-värdet på 10,2 dKH och Mg-värdet ligger på ca 1230 ppm efter att under en veckas tid tillsatt totalt 3-4 dl flytande Mg-lösning. Nitratet ligger under 2 ppm. Belysningstiden ligger på 5 timmar. Inga koraller eller djur förutom lite snäckor, sjöstjärnor, rörmaskar och räkliknande varelser från den levandestenen... Akvariet börjar få lite kiselalger i gruset, lite gröna strån på rutorna och en liten koloni med gröna bubbelalger. Det kanske är naturligt eller skall man försöka motverka någon av dessa alger på något sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall din kalkreaktor sitta innanför din 3:e dörr på skåpet?

Ja, mitt skåp är uppbyggt 2+1 där sumpen står i den "våta" dubbeldelen och kalciumreaktorn får samsas med CO2-tub, el, timers och annat i den "torra" delen av möbeln. Möbeln ventileras också genom ett hål i baksidan i den torra delen och flödar sedan genom ett litet hål i mellanväggen och ut på baksidan över sumpens i den "våta" delen. Fläkten skymtas förövrigt på filmen...

Upprepar frågan från mitt senaste inlägg så att den inte missas:

Akvariet börjar få lite kiselalger i gruset, lite gröna strån på rutorna och en liten koloni med gröna bubbelalger. Det kanske är naturligt eller skall man försöka motverka någon av dessa alger på något sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp är vatten värdena bra så testa med att köpa några sniglar.

Jag gjorde det misstagen då jag startade upp det kar jag har idag. Är nu ca 4 månader hela karet var ludet med alger nu några månader å fick ta upp all sten och skrubba det hela. Kör nu både med häglsen och bälte.

1st Sjöhare

1st Porslins snäcka

10st sniglar mer skall skaffas

Bättre att ta algerna innan de får bra grogrund å snabbt växer i karet

Bubbelalgerna tar du bort med en gång. ta upp stenen och pilla bort bubblorna

Så tipps skaffa sniglar så fort det bara går ;)

testa med några så du ej köper en massa å alla dör

Höj upp MG till högre med som magnus skriver Grotech Instant magnesium.

Har fått för mig att det är lättare att höja med pulver än att dosera en flytande

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätte precis lite vattenvärden och denna gång låg KH-värdet på 10,2 dKH och Mg-värdet ligger på ca 1230 ppm efter att under en veckas tid tillsatt totalt 3-4 dl flytande Mg-lösning. Nitratet ligger under 2 ppm. Belysningstiden ligger på 5 timmar. Inga koraller eller djur förutom lite snäckor, sjöstjärnor, rörmaskar och räkliknande varelser från den levandestenen... Akvariet börjar få lite kiselalger i gruset, lite gröna strån på rutorna och en liten koloni med gröna bubbelalger. Det kanske är naturligt eller skall man försöka motverka någon av dessa alger på något sätt?

Börjar alger komma så kör i ett antal turbo snäckor som motmedel. någon ermit kan inte skada heller.. tex blåbenad. , sen kan du nog lugna dig någon vecka o se så att dom klara sig bra

innan du 'bygger' vidare.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...