Gå till innehåll

petnym

Rekommenderade inlägg

Den alldeles utmärkta bilden på din blogg är jag rätt så säker på att det är en "Chrysiptera parasema"

Såna har jag och dom är faktiskt jättetrevliga, dräller ut och in varje skrymsle dom kan hitta !

Tåliga åxå gissar jag för dom lever ju hos mig :)

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar din layout med stenen, sjukt snyggt! Tänk om man hade det utrymmet att leka med...

Det är garanterat en C. parasema du har, trevlig liten rackare. Min är alltid framme, kommer och hälsar varje gång man går in i köket (eller så tigger den mat, antar jag).

Hemicyanea betyder väl ungefär "övre halvan blå".

C. hemicyanea ser ut så här:

Chrysiptera%20hemicyanea.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick 7st fraggar igår av Borg (Stort tack!), och medans jag koppade in dom mätte jag mitt Mg igen som av någon konstig anledning sjunkit under 1200 ppm igen. Vart tar allt Mg vägen? Den enda lilla korall som fanns i akvariet kan ju omöjligt ätit nästan 100 ppm Mg i 1050 liter vatten på några dagar! ??? Kan det vara min levandesten (som legat mörkt i två månader) som har något uppdämt behov av Mg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Ett par bilder på mina koraller... (Fler finns på min blogg). De flesta av mina fraggar/koraller verkar trivas som framgår av bilderna(!)... :) men en Euphyllia paradivisa och en annan Euphyllia sp. släpper inte ut polyperna riktigt... Några tips om hur man får dessa att trivas?

post-2486-14468916045187_thumb.jpg

post-2486-14468916045408_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut :) En bra början. Hoppas man kan få komma o se karet live sen när man oxå blir Linköpingsbo :)

Så du skall gå och bli Linköpingsbo... :) Jag är riktigt nöjd med min början även om korallerna "valts" enligt kriterierna: "det som funnits att tillgå i annonsbörsen"...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätte lite vattenvärden ikväll... Något lågt Ca (~400 ppm) och lågt Mg (<1200 pm) samt mycket högt KH (~12 dKH). Antar att det är Kalciumreaktorn som höjer KH för mig. Hur skall jag kunna hålla uppe Mg och Ca med hjälp av Kalciumreaktorn utan att KH-värdet blir för högt???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för reaktor och vad har du för reaktormedia?

Det är Schuran jetstream med korall- och magnesium granulat.

Tack för tipset om nässelgifterna, ramq.

Det börjar klarna var all magnesium går åt; för jämför man mängden lila kalkalger i akvariet nu med de bilder jag tog precis i början så har tillväxten på dessa kalkalger varit helt enorm...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Köpt fyra nya fiskar till akvariet. En Korallväktare / Långnäsad hökfisk, en Palettkirurg och två sötläppar (Plectorhinchus chaetodonoides)... De två sistnämnda var väl inte så väl genomtänkt inser jag när jag läser på om dom...

Har också haft lite problem med vita döda toppar på någon korall... Tror det är nitratbrist eller något sånt. Mätte noll i nitrathalt någon vecka innan det började. Det känns iallafall nu som att jag lyckats stoppa det när jag doserat KNO3 och även aminosysror i akvariet. Kan också vara strontiumbrist för det har jag ingen koll på... (?)

I övrigt ser det fortsatt bra (och lite tomt) ut... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpt fyra nya fiskar till akvariet. En Korallväktare / Långnäsad hökfisk, en Palettkirurg och två sötläppar (Plectorhinchus chaetodonoides)... De två sistnämnda var väl inte så väl genomtänkt inser jag när jag läser på om dom...

Har också haft lite problem med vita döda toppar på någon korall... Tror det är nitratbrist eller något sånt. Mätte noll i nitrathalt någon vecka innan det började. Det känns iallafall nu som att jag lyckats stoppa det när jag doserat KNO3 och även aminosysror i akvariet. Kan också vara strontiumbrist för det har jag ingen koll på... (?)

I övrigt ser det fortsatt bra (och lite tomt) ut... :)

Från en nybörjare till en annan :)

Är de döda vita topparna verkligen döda och inte tillväxtzoner?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpt fyra nya fiskar till akvariet. En Korallväktare / Långnäsad hökfisk, en Palettkirurg och två sötläppar (Plectorhinchus chaetodonoides)... De två sistnämnda var väl inte så väl genomtänkt inser jag när jag läser på om dom...:)

Idag hittade jag tyvärr en av mina Plectorhinchus chaetodonoides död på botten. Den visade inga som helst tecken på sjukdom så sent som igår... Kan den ha dött av svält på bara några dagar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...