Gå till innehåll

petnym

Rekommenderade inlägg

Inventering av det levande i saltvattensakvariet:

Levandesten: ca 70kg

Koraller:

Grön Stjärnpolyp "Clavularia sp." (2008-08-20)

Stenkorall, LPS, Hammarkorall, "Euphyllia paranchora" (2008-08-21)

Stenkorall, LPS, "Euphyllia paradivisa" (2008-08-21)

Stenkorall, LPS, "Euphyllia sp." (2008-08-21)

Stenkorall, "Caulastrea sp" (2008-08-21)

Stenkorall, SPS, "Montipora digitata" (2008-08-29)

Stenkorall, SPS, Röd flakväxande "Montipora capricornis" (2008-09-08)

Stenkorall, SPS, Grön flakväxande "Montipora capricornis" (2008-09-08)

Stenkorall, SPS, "Montipora digitata" (2008-09-08)

Fiskar & djur:

8st Turbo-snäckor, "Tectus fenestratus" (?) (2008-08-19)

Fia & Ferdinand, Blågul Frökenfisk, "Chrysiptera parasema" (2008-08-19)

Rut, Långnäsad hökfisk, "Oxycirrhites typus" (2008-09-18)

Frankenstein, Harlekin-sötläpp, "Plectorhinchus chaetodonoides" (2008-09-18)

Doris, Palettkirurg "Paracanthurus hepatus" (2008-09-18)

Ser ni några uppenbara fel i artnamnen ovan så får ni gärna pm:a mig... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Jag har fått en del otäcka alger i gruset, på rutor och ytavrinningsbox. Dom kom nog när jag ökade upp belysningstiden från 5 till 7 timmar... Några tips om hur jag skall göra för att bli av med dom? Borde jag skaffa något som kan reducera fosfat? Jag mäter visserligen 0 i fosfat (Salifert) och mäter ibland 0 i Nitrat också, så jag brukar dosera lite KNO3 för att hålla Nitratnivån mellan omätbar och 1ppm. Dom ser bruna ut men om man torkar av dom på lite papper så går dom lite åt grönt... (Tror inte det är cyano.)

post-2486-14468916352553_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, inget silikatfilter. Andra Linköpingsbor har kört utan så jag trodde jag skulle klara mig. Silikattestet (salifert) visar dessutom noll för kranvattnet...

Är kiselalger lite trådiga? Jag trodde de var som en beläggning... Turbosnäckorna äter min alg med god aptit, men de är ganska få så de ligger lite efter...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag bestämt mig... Det blir att bygga lite filterreaktorer så man kan köra någon effektiv fosfatreduceringsmetod i akvariet. Med ens känns min sump redan liten då jag också börjat fundera i banor att skärma av en del av vattenbytesfacket till ett litet refugium, är nämligen sugen på mandarinfiskar... Men refugium kanske är helt ute ur hobbyn?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte jag har så överdrivet mycket smådjur i akvariet, inte ens på nätterna. Det är lite pods och några fireworms, tidigare hade jag lite småstjöstjärnor men dom har jag inte sett till på ett tag... Kanske det är en bieffekt av att jag köpte begagnad sten, eller så underskattar jag mängden smått. Jag har ju aldrig tittat så nära på någon annans akvarium heller...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har nu kopplat in mitt silikatfilter efter osmosen och börjat lite försiktigt Biophos 3 för att reducera fosfat. Tillsätter även lite KNO3 för att höja nitrat (Alla tre är dock omätbara med Saliferts tester). Tyvärr har en del koraller börjat få vita fläckar... Någon som har en idé om vad de beror på? Tillsatte tidigare lite aminosyror men slutade när de bruna algerna dök upp...

post-2486-14468916401759_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu höftar jag lite med ett par gissningar;)

Dom lite oregelbundna fälten får mig att funder på nakensnäckor, men är det bara montin som drabbats? Annars kan det vara en vara nåt så enkelt som att det alubaserade mediat var för effektivt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är egentligen nästan bara detta exemplar (av flera) som drabbats så det ligger nära till hands att det är något som äter på den, men jag har inte sett något. Fast jag har endå känslan av att det är något bristsymptom... Jag har något flakväxande som är lite allmänt blek också men det är bara denna korall som har de här riktigt vita fläckarna. Biophosen tillsattes efter fläckarna börjat dyka upp så den tror jag är oskyldig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...
Hur gick det med den misstänkta vävnadsdöden?

De vita fläckarna är kvar men det har inte ökat något mer. Min egen teori (gissning) är att det är brist på något tex Nitrat, aminosyror eller något annat som korallen behöver... Min skummare är lite väl effektiv för min nuvarande belastning och jag har inte varit så flitig med vattenbyten hittills.

Ser du någon effekt av silikatfiltret ännu?

De bruna trådarna har avtagit från botten och rutor, nu har jag mest på min ytavrinningsbox där jag låtit dom växa ifred. Jag skall ta bort dom vid nästa vattenbyte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej..

när en av mina cirkulatinspumpar var avständ av misstag så blev det fort bruna trådalger på botten och lite var stans på revet. sen när ja fick fart på pumpen igen så vet dom botrde på nån dag.. du kanske har för lite cirkulation i ditt kar.

nitrat brist? man strävar efter att ha så låga näringsvärden som möjligt. borde väl inte vara det som är fel i ditt kar. matar du korallerna med nån mat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nitrat brist? man strävar efter att ha så låga näringsvärden som möjligt. borde väl inte vara det som är fel i ditt kar. matar du korallerna med nån mat?

Nja, jag tror inte att noll i nitrat är något bra alls...

Numera tillsätter jag kaliumnitrat och aminosyror.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...