Gå till innehåll

petnym

Rekommenderade inlägg

Hej Peter du fick ihop den tillslut , var det värt besväret ? om du ska borra karet så sätt boxen på utsidan om det finns möjlighet , det är det bästa jag gjort , och skippar du avrinnings kammen och använder ett galler rör i boxen så blir det ännu tystare , mvh stefan

Ja, tvivlade någon nånsin på att jag skulle lyckas med LED-rampen? Att det skulle ta en del tid var med i beräkningen, jag har ju bara kunnat lägga strötimmar på projektet... man kan inte räkna med att få så mycket sammanhängande tid för hobbies när man har riktigt små barn att se efter. Att slippa lägga en massa pengar på utbyteslampor till MH-ramperna känns bra. Vad gäller ytavrinningen så är min känsla att den fungerar bättre efter att jag ökat flödet genom rören. Den var ju trots allt konstruerad för ett betydligt större flöde än jag kört med tidigare, så jag avvaktar med ombygge där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Peter , en nivåvakt i karet och en i sumpen som bryter matar pumpen och påfyllningen är en billig lösning , men man måste alltid göra manuell uppstart om det stannat , jag har kört med det i sumpen i flera år för jag vill aldrig att det startar automatiskt , åtmindstonde med dom DIY skummarna jag använt då är det garanterat vattentorkning som gäller , mvhstefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med LED-rampen färdigbyggd över akvariet har jag nu börjat limma PVC-delar till min återcirkulerande biopellets-reaktor... Den återstående frågan är bara vilken pump jag skall ha för att driva den? Jag är främst ute efter en driftsäker och hyffsat energisnål pump. Reaktorn kommer eventuellt sitta utanför sumpen någon gång i framtiden, så jag vill ha en pump man kan lita på även läckagemässigt.

De alternativ jag överväger är:

  • Min befintliga pump - Aquabee UP2000/1, 2000 l/h, 3,0 m, 33 W
  • Välbeprövad teknik - Eheim 1250, 1200 l/h, 2,0 m, 28 W
  • Liten och effektiv - Eheim Compact+ 2000, 2000 l/h, 2,3 m, 32 W

Det finns ju en del andra alternativ också:

  • Tunze silence
  • Sicce

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag förstår rätt så har du ut/in via dom blåa nipplarna?

Då jag körde BP så brukade dom bygga på med ett lager bakterier rätt fort i rörvägarna och jag misstänker att du kan få problem med flödet efter ett tag.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag förstår rätt så har du ut/in via dom blåa nipplarna?

Då jag körde BP så brukade dom bygga på med ett lager bakterier rätt fort i rörvägarna och jag misstänker att du kan få problem med flödet efter ett tag.

Jag tänkte faktiskt samma sak när jag kollade på hur andra gjort. Som tur är har jag inte limmat de blå grejerna då de är gängade. Överväger nu att köpa några bredare anslutningar att gänga dit istället.

Sen var det här med val av pump... Jag har svängt över mot välja med en Tunze silence istället för Eheim. Vad tror ni om det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska bli intressant att se hur det blir Peter, du brukar ju göra fina/bra byggen.

Kul att du tycker det. Jag tycker ju att själva byggandet är kul, så ambitionsnivån brukar ligga ett par snäpp högre än att bara få ihop något som funkar. När man bygger själv så inspireras man ju att verkligen ta reda på hur tekniken verkligen funkar, ned i minsta detalj, vilket tilltalar mig.

Är rätt sugen på att bygga något själva också, men det är ju det där med tiden :-)

Det är nog en fråga om prioriteringar... Jag kan inte förstå hur du hinner löda ihop en massa LED-drivar-elektronik åt andra här på guiden... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört min recirkulerande reaktor några veckor nu och är mer än nöjd, just att kunna styra flödet ur reaktorn oavsett flödet i reaktorn är väldigt bra. Jag använder mig tav en Maxijet 1000 som funkar fint i min reaktor, men skulle den visa sig vara för svag om jag fyller på mer och mycket pellets så kan jag alltid byta till en 1200 då den biten framför impellern är lika stor på dem båda och jag hade för avsikt att limma fast denna i PVC'n på reaktorn, men som än så länge int blivit av då det fungerar så bra utan att limma. Hade jag inte haft MJ'n liggandes så hade jag nog kört med en Sicce 1,5 eller något åt det hållet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Rensade ur lite gamla döda korallskelett ur akvariet och till min förvåning hittade jag en av mina rödbenade eremiter, som jag köpte i februari 2009, och inte sett skymten av på tre år. Trodde inte ens de blev så gamla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är alltid en boost när man fyller upp med lite nytt i karet.. Får lite wow känsla över karet sen när man ser fragmenten ta sig o börja växa..

Ja, med ny LED-belysning över akvariet hoppas jag äntligen få uppleva det där med tillväxt, och med en Hanna-fotometer har jag även lite bättre möjligheter att hålla koll på fosfatvärdena... ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, med ny LED-belysning över akvariet hoppas jag äntligen få uppleva det där med tillväxt, och med en Hanna-fotometer har jag även lite bättre möjligheter att hålla koll på fosfatvärdena... ;-)

Bästa tipset nu är dock att du ser till att din kalcium reaktor gör vad den ska för att hålla liv i fragmenten..

Med vänlig hälsning, Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick slut på mitt fragglim, så för att lösa den akuta situationen så limmade jag ihop en fragghylla av en begagnad magfloat algskrapa och en akrylskiva som jag borrade ett antal hål i. (Den uppmärksamme ser att det återstår några hål att borra i skivan - batteriet i min skruvdragare tog slut)... Jag har länge velat skaffa mig en fragghylla och tycker denna flyttbara variant för fraggar monterade på fraggpluggar blev mycket bra. (Idag när bilderna togs så har fragghyllan varit i akvariet i några dagar)...

post-2486-14468926134913_thumb.jpg

post-2486-14468926134702_thumb.jpg

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har bättrat på flödet ordentligt genom att byta en trasig Tunze stream 6102 mot en ny 6105. Nu har jag återigen 3 st (fungerande) Tunze stream 610x i akvariet. Det är ganska lagom till mitt akvarium. Passade också på att modda min andra 6102 så den skulle få ett större flöde genom att knipsa bort varannan plastbit som skyddar insuget. Det blev markant skillnad.

Jag satte ju ner en hel del fraggar i akvariet för två veckor sedan... Tyvärr hade jag betydligt högre fosfat- och nitrat-värden i akvariet än jag trodde, vilket resulterade i bleknande korallfraggar. Jag har sedan dess tryckt ned värdena genom aggressiv dosering av vodka, nästan en hel snaps om dagen utslaget på 2-3st doseringar, (i kombination med de biopellets jag redan använde), vilket har fungerat bra, fosfaten har sedan igår parkerat på 0,1 ppm PO4 (mätt med Hanna-fotometer), men jag fortsätter med vodkan för att se om den kan tryckas ned ytterligare.

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du höga värden så borde reaktionen vara motsatt, korallerna borde bli mörkare och eventuellt behålla färgerna i topparna...

Blekning av koraller kan vara en reaktion på pelletsen eller på ljuset om dom inte acklimatiserats ordentligt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du höga värden så borde reaktionen vara motsatt, korallerna borde bli mörkare och eventuellt behålla färgerna i topparna...

Blekning av koraller kan vara en reaktion på pelletsen eller på ljuset om dom inte acklimatiserats ordentligt.

Jag hoppas att du har fel, för annars vet jag inte vad jag skall göra... På vilket sätt menar du att pelletsen skulle kunna påverka om inte genom nitrat och fosfatnivåerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja jag kan inte ge en förklaring på hur det påverkar korallerna men däremot så har jag erfarit detta själv.

Ett tag trodde jag att det handlade om bottnade värden men jag har börjat bli tveksam då värdena inte var låga nog.

När korallerna bleknar så tyder det på att zoohex har minskat drastiskt, sker detta inte kontrollerat(som i tex zeo) så finns risken att man slår ut symbiosalgerna helt och därmed riskerar o döda korallen.

Hur ser dina nitratvärden ut, finns det risk för mätfel?

Jag har haft framgång med att dosera nitrat för att få fram färger i vissa lägen, bland annat vid blekning.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...