Gå till innehåll

petnym

Rekommenderade inlägg

Fick hem en ny impeller till Kalciumreaktorns pump som jag beställt från aquaristic.net... Den gamla impellern var så sliten att den vobblade inuti pumphuset och förde ett jäkla oväsen. Akvariet upplevs mycket tystare efter bytet.

Fick också hem en sista PVC-koppling till min DIY återcirkulerande biopellets-reaktor. Finns väl hopp om att få den i drift inom en inte allt för avlägsen framtid.

Modifieringen av min ena streampump har gjort att all sand ligger i hörnen på akvariet. Man kanske blir tvungen att byta till lite grövre sand.

Har också lite beslutsångest över vad jag skall göra med mitt åttkantiga sötvattens-akvarium som jag fått torrlägga pga en läcka i en fog...

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Av alla fraggarna jag skaffade förra månaden verkar det bli intet... *trist*

Jag har fortfarande en aning för hög nitrat och fosfat i akvariet (ca 0,1 ppm fosfat enligt min Hanna) så jag doserar kompletterande vodka för tillfället. Planerar att öka mängden biopellets också, så snart min hemmabyggda återcirkulerade biopellets-reaktor blir klar. Återstår lite limning och att fixa slang med lämplig diameter så jag kan koppla utflödet till skummaren på samma sätt som min nuvarande pellets-reaktor. Hoppas på att hinna provköra den någon gång under helgen. Den gamla reaktorn får köra aktivt kol framöver.

Har också beställt en TDS-mätare och ny osmos-anläggning med rejäl kapacitet. Då orkar jag förhoppningsvis använda osmosvatten till påfyllningen framöver. Det riskerar ju att ackumuleras en del dåliga ämnen från kranvattnet i akvariet om man inte är så flitig med vattenbyten.

Akvariet får nog gå som FOWL (i stort sett) ett bra tag till, pga tidsbrist (tillökning i familjen om nån månad! Med två barn under två år kommer man få anstränga sig att hålla akvariet riktigt "low maintenance" framöver). Nu blir det inte fler SPS-fraggar köpta innan dess jag mätt låga näringsämnen under lång sammanhängande tid. Min nya DIY 550W LED-ramp känns lite overkill för FOWL, men det funkar ju bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ser det ut med dina nitratvärden, tänkte bara att med pellets så borde fosfaten sjunka om du har lite nitrat med.

Utan nitrat så kan även SPS bete sig lite konstigt, annars skulle mitt förslag vara o köra järnremover som komplement.

Vill minnas att även BP tillverkaren har kommenterat att detta kan vara sakligt då pelletsen kan driva mot en skev balans annars.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är övertygad om att de dött pga för starkt ljuse. jag sänkte mina MH för nära ytan och detta resulterade i att vissa koraller blektes och dog. Att du har 0,1 i ph4 är inte orsaken.... Jag skulle höjja din Led bel en bit då du köper fraggar nästa gång så tror iaf jag att det kommer gå mkt bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är övertygad om att de dött pga för starkt ljuse. jag sänkte mina MH för nära ytan och detta resulterade i att vissa koraller blektes och dog. Att du har 0,1 i ph4 är inte orsaken.... Jag skulle höjja din Led bel en bit då du köper fraggar nästa gång så tror iaf jag att det kommer gå mkt bättre.

Eller bara börja med fraggarna på botten :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att jag missade det hela med belysningen, suck!

Ja Andreas är nog säkerligen inne på nåt där, har du nån möjlighet o mäta ljuset å vore det ju intressant o se hur mycket du har...

Annars så kan du ju bara sänka effekten o prova med nån fragg, dioderna är trots allt väldigt effektiva och du har en hel del av dom.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter, vi har ungefär samma mängd watt över våra kar, du o ja.. Mitt kar är isf bara på 740liter i visningsdelen, men jag kör mina vita på 50% o blå på 80% som Max under dagen, och SPSer växer på botten i karet ändå.. Linser ~60 grader på alla 3watt.

Så prova o se vad som händer med lite dimning på dina chip.. Om du nu har svårt o hitta annan anledning till besvären.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPad 2 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet får nog gå som FOWL (i stort sett) ett bra tag till, pga tidsbrist (tillökning i familjen om nån månad! Med två barn under två år kommer man få anstränga sig att hålla akvariet riktigt "low maintenance" framöver). Nu blir det inte fler SPS-fraggar köpta innan dess jag mätt låga näringsämnen under lång sammanhängande tid. Min nya DIY 550W LED-ramp känns lite overkill för FOWL, men det funkar ju bra.

Grattis till kommande bebis!!

Vet exakt hur det är med akvariets skötsel när man har barn under 3,5 år hemma. Just nu är det bara för intressets skull det är igång, men extra kul att pojken på 3år säger att det är lite lite i akvariet å pappa måste köpa mer.

Sniglarna å sjöborren är mest intressanta å vill gärna hålla i dom...

Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kanske sticker ut hakan lite, men jag tror att dina bekymmer ligger i att du har för mycket fisk gentemot de koraller du sätter i.

Koldriven bakterieodling som ger för stort överskott av Co2 nattetid som sänker PH till nivåer som gör att korallerna inte klarar sig, dessutom kan lågt PH lösa fosfat från sten och detritus. Vilket gör att du inte kan köra utan att tillsätta kolkälla. Ett ont hjul som är svårt att komma ur. En variant kan vara att skippa all kolkälla och börja odla alger nattetid, det kan vara en väg ut som är fullt möjligt att testa utan att det kostar en förmögenhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kanske sticker ut hakan lite, men jag tror att dina bekymmer ligger i att du har för mycket fisk gentemot de koraller du sätter i.

Koldriven bakterieodling som ger för stort överskott av Co2 nattetid som sänker PH till nivåer som gör att korallerna inte klarar sig, dessutom kan lågt PH lösa fosfat från sten och detritus. Vilket gör att du inte kan köra utan att tillsätta kolkälla. Ett ont hjul som är svårt att komma ur. En variant kan vara att skippa all kolkälla och börja odla alger nattetid, det kan vara en väg ut som är fullt möjligt att testa utan att det kostar en förmögenhet.

Larry du får sluta ha trådar som (500 liters och helt ny inom salt) när du skriver som du gör=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har precis installerat en ny kraftfull 5-stegs osmos med boosterpump som jag köpt av en av forumets sponsorer. Nu skall jag nog till skillnad från tidigare orka använda osmosvatten för påfyllning av nytt vatten till akvariet. Den här anläggningen skall kunna fylla en 10 liters vattenkanna med osmosvatten på ca 10 minuter. Vi får hoppas att detta kan förbättra förutsättningarna för korallerna och bidra till att uppnå ULNS-värden i akvariet.

Nu återstår bara att koppla in TDS-metern på kranvattensidan, för medföljande anslutningar till TDS-metern passade inte på den grövre slangen!, samt att koppla in mitt silikatfilter som jag hade sedan tidigare. Utgående vatten hade 3 ppm TDS när jag provade utrustningen utan silikatfiltret...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...