Gå till innehåll

petnym

Rekommenderade inlägg

  • 6 månader senare...

Uppdatering: Har kört mer eller mindre fish only (FOWLR) sedan några år tillbaka, och tappade dessvärre halva fiskbesättningen i vita-prick i våras (7st stora fiskar, mest kirurger, inklusive min Naso, min Paru, min gula kirurg och min mycket stora sötläpp). Så nu passar jag på att uppdatera filtreringen i akvariet innan det är dags för nya fiskar och koraller... En ozon-anläggning, delvis custom-made av Avast Marine skall kopplas in så småningom, och en hemmabyggd "almost floating algae scrubber", en riktig "Belgian Blue"-variant av "SURF2":an som är det senaste inom kommersiella algae scrubbers... Skall bli intressant att prova hur detta faller ut... En del kör den som enda filtrering, men jag skall ha den som komplement. Andra modeller av algae scrubbers odlar alger i 2D på en nätmask, men denna odlar algerna i 3D i sina kammare, tyst och utan stänk, och framför allt enkelt att skörda. För tekniknördar kan tilläggas att den vattentäta LED-rampen är nästan 40W 660nm LED, med en helt sjuk ljusstyrka.

post-2486-14468930635981_thumb.jpg

Finns för övrigt en tråd om min "Belgian Blue" algae scrubber på algaescrubber.net:

http://algaescrubber.net/forums/showthread.php?2897-PNY-s-almost-floating-algae-scrubber-The-Belgian-Blue

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen tillbaka!

Trist med fiskarna, kommer du köra någon karantän och variant för att aldrig få in prick igen eller kommer du försöka hålla ner antalet parasiter med ozon och uvc?

Jag får nog läsa tråden om din ats innan jag börjar fråga på den :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken fin ATS! Den där ser riktigt intressant ut. Jag tycker mycket om att den är horisontellt orienterad och en-dimensionell. Altså att den bara har ljus från ovan. Det besparar så mycket besvär. Jag måste bygga en egen.

Hur fäste du gruset på väggarna? Vad rekommenderar du för lim om det är så du gjorde?

Det är kanon att den går på luft för jag har sedan min tidigare ATS en luftslang dragen genom väggen till rummet brevid om jag skulle få för mig att mina Schego pumpar faktiskt kan höras(eller ja, de gör faktiskt lite ljud ibland...).

Väldigt synd med förlusterna dock. Många fina fiskar som försvann där...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde akvariet utan fiskar två månader i somras, så jag borde nu ha ett akvarium helt utan prick, men jag har skymtat någon prick på fiskarna sedan dess så jag vet med säkerhet inte... Direkt efter jag genomfört TTM-behandling och träda (vilket kräver ett heroiskt tålamod!) tänkte jag att jag skulle fortsätta med karantän, men det blir så fruktansvärt mycket jobb att ha minsta lilla fragg i två månaders karantän, så jag tror att jag kör på som vanligt. De flesta akvarieägare har ju trots allt vita prick i sina akvarium, och med både UVC och Ozon är jag numera bättre rustad än de flesta.

En vanlig ATS odlar alger på ett substrat där algtillväxten bara blir någon centimeter tjock (2D). Denna algae scrubber (som tekniskt sett är en UAS, Upflow Algae scrubber) odlar alger i hela utrymmet därav benämningen 3D-growth. Jag hoppas kunna köra min Belgian Blue Algae Scrubber utan bubblor, (vilket jag ännu inte vet om det går), men om jag blir tvungen att tillföra luft så är den isolerad med skumplattor som kommer att ta det mesta av ljudet, se SM's video på en liknande scrubber:

Här är förövrigt min ozon-reaktor plus efterföljande (custom-made!) reaktor för kol-filtrering. (Den uppmärksamme ser att jag på bilden kopplat ihop dessa felaktigt)... :-)

post-2486-14468930642035_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I saltvatten kan man aldrig karantäna bort vita prick då det kan komma på friska fiskar från angenstans...... så vida inte vitaprick kan flyga i luften från ett akvarie många mil bort så är iaf min slutsalt att detta finns latent i fisken och bryter ut om man inte ger den ett gynnsamt förhållande.

För mig har det kommit någon gång efter att jag mublerat om eller stressat fiskarna. Låter man dom få lite tid så är min erfarenhet att pricken är borta på några dagar även fast jag aldrig anv ozon eller UVC.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I saltvatten kan man aldrig karantäna bort vita prick då det kan komma på friska fiskar från angenstans...... så vida inte vitaprick kan flyga i luften från ett akvarie många mil bort så är iaf min slutsalt att detta finns latent i fisken och bryter ut om man inte ger den ett gynnsamt förhållande.

För mig har det kommit någon gång efter att jag mublerat om eller stressat fiskarna. Låter man dom få lite tid så är min erfarenhet att pricken är borta på några dagar även fast jag aldrig anv ozon eller UVC.

Jovisst går det! Det finns en del forskning kring detta och experterna har en helt annan slutsats, kolla sticky-trådarna på reefcentral... Tyvärr sprids det en massa felaktiga hobby-tänkar-ideer kring vita prick på forum som dessa...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Andreas N: i den här tråden har jag skrivit lite om vita prick, där finns även ett par trevliga källor:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?55489-Hur-l%E4nge-finns-Vita-Prick-kvar-i-akvariet

Speciellt det här inlägget kan vara intressant för dig då det tydligt visar hur man kan bryta Irritans livscykel och utrota den ur sitt kar:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?55489-Hur-l%E4nge-finns-Vita-Prick-kvar-i-akvariet&p=538585&viewfull=1#post538585

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok. det är kanske så. Jag har iaf både leucosternon och nigricans som anses få prick väldigt lätt men det kanske mest är vid nyinförskaffande som de är känsliga.

Om det vore så lätt varför om du kanske köper en fisk av en privat person som haft fisken i 2+ år utan prick och sedan lägger du i den i ditt akv som inte haft prick på flera år och när du sedan tillsätter fisken och det blir lite stress mm så kommer pricken.... var fanns den är då min fråga i detta teoretiska samhälle.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fisken kan självklart bära smittan utan att ta skada av den tills den blir stressad eller av någon annan anledning får försvagad motståndskraft, men man kan fortfarande döda bort smittan genom karantän i kombination med medicin eller hyposalinitet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går inte alltid att se på en fisk om den har prick eller inte.

Det kan sitta i gälar eller parasiten syns inte bara. Bara för att dina fiskar inte visar synliga sympton betyder inte det att prick inte finns i karet eller på fiskarna.

Så svaret på din fråga är att pricken finns på fisken eller i karet (och har funnits där i 2 år) men fisken visar inte synliga symptom innan den blir stressad och immunförsvaret försvagas temporärt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag syftade bara allmänt liksom botar du en fisk från en parasit eller sjukdom och försäkrar sig om att den är frisk. Då kan det ej komma samma igen om man ej inför just den parasiten/sjukdomen igen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...