Gå till innehåll

petnym

Rekommenderade inlägg

Hmm... wierd, fick mina ifrån ledgroupbuy på en vecka, och beställde samtidigt som du... Står det att det är skickat eller är det nån specialfärg som dom inte kunde få tag i den mängden som du behövde?

Det var nog Cree XT-E RB som inte fanns hemma... Nu är ordern iallfall "Completed", vet inte om det betyder att den är skickad eller något annat(?)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett mindre misstag vid cadningen av kontrollerkortet gjorde att jordplanen inte hängde ihop som de borde på alla ställen, men efter att jag lött dit några patchtrådar så kickade mjukvaran igång på kontrollerkortet... så nu snurrar den! Mjukvaran för LCD, knappar och realtidsklocka (RTC) är redan på plats. Nu återstår att drifta PWM-kontrollern och fläktstyrningsdelarna...

post-2486-14468924068629_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Smidigt att styra TV från den också! Kanske lite överdrivet men... :) ska bli kul att se slutresultatet iallafall..

Ja, det hade ju varigt smidigt ;-) ...men det var inte tanken utan TV står här för True Violet, dvs LED med ca 420 nm våglängd.

PWM-kontrollern var lättare än jag trodde att styra, och fläktstyrningen är på plats med rpm mätning och allt. Menysytemet är nog det som tar mest tid att få till. Skall försöka få till den mekaniska lösningen för själva rampen också. Hoppas att LED:arna från LedGroupBuy kommer snart...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tjuvstartade min planerade "nystart av akvariet" med att köpa lite fraggar av Mattias (mfl) på saltvattensträffen som Linköpings akvarieföerning anordnade. Jag hade egentligen planerat att skaffa nya koraller/fraggar först när den nya belysningen är på plats, men jag kunde inte hålla mig när jag såg alla fina fraggar... Fick också hem en ny "leksak" idag med posten... Jag hoppas att den skall hjälpa mig på vägen mot tutti-frutti färgerna i mitt akvarium framöver... ;-)

[ATTACH=CONFIG]73466[/ATTACH]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hannas fosfor-testare (ULR) har lite bättre upplösning och precision i det ultralåga området. Se nedanstående jämförelse:

Phosphate Checker:

Range: 0-2.5ppm, Resolution: 0.01ppm

Phosphorus Checker: (converted to Phosphate (*3.066/1000))

Range: 0-0.61ppm, Resolution: .0031ppm

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Mitt akvarium har väl fungerat sisådär på siståne, det är väl främst problem med att hålla SPS, samt probem med små partiklar i vattnet som jag stör mig på, så här är mina planer för en nystart för akvariet de närmsta månaderna...

Öka flödet genom sumpen

Förbättra skumningen av partiklar i vattnet och bättre matcha flödet genom min skummare genom att byta ut nuvarande returpump, en Eheim 1250 med uppskattat flöde på 1500 l/h vid ca 1,5 meters lyfthöjd, mot en Laguna powerjet max-flo 6000 PT344. Detta kommer nog också medföra att jag behöver uppgradera "trattarna" som jag använder som ytavrinning till en större modell.

Återcirkulerande biopellets-reaktor

Modifiera den ena behållaren av min hemmabygda biopellets-reaktor till en modernare återcirkulerande design med möjlighet att individuellt kunna justera fluidisering av pellets och flödet genom reaktorn. Nuvarande cirkulationspump, en aquabee 2000/1, byts mot en powerjet 1000 som är lite strömsnålare.

Ny belysning (LED, 2x275W)

Öka tillväxten och skapa förutsättningar för att kunna hålla mer ljuskrävande koraller såsom SPS genom att byta nuvarande belysning bestående av 2x250W MH och 4x39W T5 mot en LED-belysning på 2x275 W med Cree XT-E/XP-G LEDs.

Mekanisk filtrering mha filtersocka

Förbättra klarheten och få bort små partiklar i vattnet genom att göra ett nytt försök att filtrera vattnet som kommer till sumpen genom en 200 mikron filtersocka.

Aktivt kol

Minska de negativa effekterna av korallernas kemiska krigföring genom att börja filtrera vattnet med aktivt kol igen. Den andra behållaren av mitt uppflödesfilter skulle kunna användas som reaktor och kompletteras med en kran för justering av flödet genom filtret.

Rengöra gruset

Börja med en ny rengöringsregim som syftar till att få bort små partiklar i vattnet genom att periodiskt rengöra gruset på akvariets botten.

Mäta fosfat

Har tröttnat på Saliferts fosfattest som alltid visar omätbara nivåer av fosfat och införskaffat en Hanna fosfor-fotometer för att kunna mäta låga fosfathalter i akvarievattnet. Mha detta test hoppas jag kunna trimma in min biopellets-reaktor för en jämn och låg fosfatnivå.

Jag har också gått i tankar kring att börja använda ozon för att få ordning på partiklarna i vattnet men en ozonreaktor kostar ju en slant så jag avvaktar resultaten av ovanstående åtgärder innan jag några fler investeringar...

Någon som har några tips eller kommentarer kring allt detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...