Gå till innehåll

petnym

Rekommenderade inlägg

Tack för alla grattis-meddelanden!

Tog mig tid att fixa plastnätet som jag har som insugskydd på akvariets överrinning. Tidigare var rutorna i nätet ca 0,5x0,5 cm men det fastnar så mycket frysfoder och annat bös som begränsar flödet vilket får mina rör att ta luft vilket minst sagt påverkar ljudet negativt. Nu är nätet tillklippt så att rutorna är 1x1 cm och förhoppningsvis påverkar detta inte flödet lika mycket över tid.

Överrinningen har blivit lite känsligare för intrimning med det större flöde som Laguna-pumpen ger (jämfört med min tidigare Eheim-pump). Det vore skönt om ytavrinningen kan förbli så gott som ljudlös utan återkommande intrimmning.

Nätet är det gröna som syns överst i bilden...

post-2486-14468926750697_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Doserar vodka i kombination med biopellets för att få ordning på vattenvärdena (N&P) i akvariet. Fosfatvärdena har pendlat kring 0,03-0,05 ppm (mätt med Hanna) de senaste veckorna men nitratvärdena är fortfarande skyhöga (50+ ppm enligt mitt salifert-test) så jag får väl göra lite fler vattenbyten framöver. Doserar 15 ml/dag av vodkan. Funderar på att byta ut en del av vodkan mot ättika för att minska driftskostnaden på akvariet. Ättika är ju betydligt billigare än Vodka från systembolaget.

post-2486-14468926829741_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror du får lättare att sänka nitraten om du har lite mer fosfat i vattnet.

Prova att öka fosfaten till 0,1 så tror jag att du kommer få fart på bakterierna.

Det tycker jag låter lite bakvänt eftersom fosfaten är det svåra att bli av med då den lätt binder i stenen. Nitraten är ju bara att byta bort med vattenbyten. Eller hur resonerar du? Eftersom jag kommer från en betydligt högre fosfatnivå så kan man nog dra slutsatsen att jag redan har mycket bakterier i systemet. Jag siktar på lägre nivåer av både fosfat och nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Doserar vodka i kombination med biopellets för att få ordning på vattenvärdena (N&P) i akvariet. Fosfatvärdena har pendlat kring 0,03-0,05 ppm (mätt med Hanna) de senaste veckorna men nitratvärdena är fortfarande skyhöga (50+ ppm enligt mitt salifert-test) så jag får väl göra lite fler vattenbyten framöver. Doserar 15 ml/dag av vodkan. Funderar på att byta ut en del av vodkan mot ättika för att minska driftskostnaden på akvariet. Ättika är ju betydligt billigare än Vodka från systembolaget.

[ATTACH=CONFIG]83327[/ATTACH]

Borde det inte fungera att öka på dosen av biopellets? Om ditt nitrattest är 6 månader eller äldre så skulle jag inte lita på det, kanske köpa ett till för att kontrollera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bakterietillväxten begränsas av tre faktorer.

Nitrat fosfat och kolkälla.

Om vi gör ett enkelt exempel.

0,1 ppm fosfat till bakterierna kommer att förbruka 1,6 ppm nitrat.

Att bara öka kolkällan kommer inte hjälpa i detta fallet.

Man kommer behöva öka fosfaten alt. plocka bort fosfatremovern för att öka förbrukningen av nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bakterietillväxten begränsas av tre faktorer.

Nitrat fosfat och kolkälla.

Om vi gör ett enkelt exempel.

0,1 ppm fosfat till bakterierna kommer att förbruka 1,6 ppm nitrat.

Att bara öka kolkällan kommer inte hjälpa i detta fallet.

Man kommer behöva öka fosfaten alt. plocka bort fosfatremovern för att öka förbrukningen av nitrat.

Precis detta bekymmer hade jag när jag körde zeovit, stört omöjligt att få ner nitraten men fosfaten var mer eller mindre omätbart.

Sen började dom blå små flaskorna ta slut för mig, och slängde ut allt vad zeo hette (funka ju ändå inte för mig).

Inom en månad efter det så var både nitrat och fosfat på riktigt låga fina nivåer.

Började tom mata mer frysfoder utan att skölja, det var melodin i mitt kar.

Slutade helt med kolkällor efter det.

Kan säga att innan jag började med zeo så testade jag vodka och väs metoderna med, samma bekymmer där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du är inne på helt rätt spår Peter, jag tvivlar inte på att det inte skulle fungera med att tillsätta fosfat. Jag skulle aldrig tillsätta fosfat, när man så enkelt kan avhjälpa problemet med vattenbyte som har så många andra fördelar som man får på köpet.

/Janne

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du är inne på helt rätt spår Peter, jag tvivlar inte på att det inte skulle fungera med att tillsätta fosfat. Jag skulle aldrig tillsätta fosfat, när man så enkelt kan avhjälpa problemet med vattenbyte som har så många andra fördelar som man får på köpet.

/Janne

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Man behöver inte tillsätta alltid - det kan räcka med att plocka bort removern bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som skrivits tidigare i tråden så kan inte bakterierna ta tillgodo nitraten (i den utsträckning som behövs) om det inte finns tillräckligt med fosfat, oavsett hur mycket brännvin man häller i byttan.

Då måste den bort på annat sätt än genom kvävecykeln, tex vattenbyten, ofta och stora.

En annan variant kan vara ett svavelfilter, tror att det fungerar även om fosfaten är väldigt låg.

Jag vet det låter avigt, men testa mata med mer frysfoder som du inte sköljer ur först, det kan mycket väl räcka för att det ska bli balans i N&P kvoten.

Det funkade som sagt för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag hade jag ett litet bakslag när spänningsadaptern (från Clas Ohlson) som driver två av mina tre streampumpar "brann upp". Tack och lov har jag hittat en annan spänningsmatning som kan driva en av streampumparna lite på halvfart tills jag får hem nya spänningsadaptrar som jag beställt från conrad. Conrad är ju tyvärr inte kända för att leverera nästföljande dag...

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roade mig med att mäta lite vattenvärden i mitt akvarium för att få en uppfattning om hur mycket fosfat, PO4, som min återcirkulerande biopellets-reaktor filtrerar bort...

Med ca 2 liter media (biopellets) i reaktorn har jag idag ett ungefärligt utbyte (flöde) av 120 l/h vatten genom reaktorn. Ingående vatten har 15 ppb P (ca 0,046 ppm PO4) medans utgående vatten har 5 ppb P (ca 0,015 ppm PO4). Förutsatt att dessa båda mätvärden är någorlunda korrekta (mätt med Hanna fotometer) så filtrerar reaktorn alltså bort 10 ppb P ur vattnet medans det passerar genom reaktorn. Detta motsvarar då ca 3,7 mg/h PO4 ur akvarievattnet förutsatt att skummaren tar alla bakterier i det utflödande vattnet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara hunnit denna mätning, men det är mycket intressanta resultat. Jag hade faktiskt ingen aning om ifall jag skulle mäta 0 eller en omätbar förändring på vattnet ut ur reaktorn innan jag utförde detta test! Verkligheten visade sig vara någonstans mitt emellan.

Tanken är att jag i framtiden skall koppla biopellets-reaktorn via en kran till min returpump så jag skall kunna styra flödet mer exakt men idag har jag ingen kran så flödet skapas av pumpen som cirkulerar vattnet inuti reaktorn och flödet in-/ut ur reaktorn "blir vad det blir"... (i dagsläget 2 liter/minut). Kanske PO4-nivån går ned till noll om jag försöker strypa flödet en aning (vem vet?).

Det skulle också vara intressant att göra ett motsvarande test på NO3-nivåerna men jag har inte tillgång till något noggrant NO3-test.

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju haft ganska höga nivåer när jag började med min återcirkulerande biopelletsreaktor så jag vet inte om detta är en nivå som är hållbar i längden när eventuella lagrade depåer gått ur LS, eller om jag får minska flödet lite. Idagsläget kör jag ju också min gamla biopelletsreaktor med några få deciliter media samt daglig dosering av vodka+ättika.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant mätning Peter!

Har du testat att öka upp eller ner flödet för att se var begränsningen ligger i effektivitet?

Det skulle ju också kunna vara så att det är nitratet som tar slut. Jag får mäta NO3-nivån på utflödet även om ett Salifert-test inte ger några exakta värden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det intressanta är om du gör dessa mätningar med jämna mellanrum för att se om du får någon minsknig över hela karet eller om du bara tar bort överskottet.

Eftersom jag även doserar vodka+ättika i akvariet så förstår jag inte riktigt vad det skulle påvisa...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roade mig också med att mäta NO3-nivåerna i mitt akvarium för att få en uppfattning om hur mycket nitrat, NO3, som min återcirkulerande biopellets-reaktor filtrerar bort...

Med ca 2 liter media (biopellets) i reaktorn har jag idag ett ungefärligt utbyte (flöde) av 120 l/h vatten genom reaktorn. Med Salifert NO3-test så kan man med blotta ögat inte se någon färgskillnad på ingående vatten och utgående vatten. Det var lite oväntat med tanke på den stora skillnaden i PO4-nivåer, särskilt med tanke på att en del anser att biopellets nästan bara tar nitrat. Så är inte fallet i mitt akvarium i varje fall! :-)

post-2486-14468926960429_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...