Gå till innehåll

petnym

Rekommenderade inlägg

Den är ju himla fin... Se tex bilderna hos reefbuilders... Alla fiskar behöver ju inte vara stora. Jag har ju mina två frökenfiskar också och dom är betydligt mindre...

http://reefbuilders.com/?s=Polyzona

kollade lite i dejongs listor, och de verkar ju ha allt hemma, typ. :-)

Ja den är verkligen himla fin! Kul, då är vi två som håller ögonen öppna ok?

De har tyvärr inte min andra "drömfisk" hemma:

http://www.dejongmarinelife.nl/fish/acanthuridae/ctenochaetus-flavicauda/3

De fick in 7 stycken 3 veckor innan DO åkte upp senast men de försvann på ett par dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Xanthichthys auromarginatus Du slår på stort:) Helt underbar.

Får en hint av din fisk lista att du ej prioriterar koraller?

Himla fin mix på fiskar kommer del bli.

Akvariet är i stort sett fish-only och verkar så förbli då ingen svarat på min annons... Fast det är ju heller inte så lätt att kombinera korall-skötsel med egen yngelvård så mitt akvarium har inte haft så särskilt mycket koraller sedan vår förste föddes 2011, och vi skaffade ju en till 2012, så jag har haft en hel del att göra vid sidan av personliga hobbies...

Var iväg och köpte en andra omgång fiskar på KF från deras USA-sändning ikväll... Ingen Xanthichthys auromarginatus, men några andra riktigt fina (men rätt vanliga) fiskar från min önskelista blev det... :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lite lätta koraller. Som vi kan lösa när det vuxit till sig lite. :P Jag är ju själv sugen på lite fisk som står på din lista. Så för mig är det win win äts dom upp vet jag att risken är övervägande :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har köpt en pavona cactus som skall få agera "Kamikaze-fragg" och visa ifall det är någon ide att försöka sig på att hålla koraller i mitt akvarium under gällande betingelser... Om den påvisar tillväxt är planen att skaffa fler koraller/fraggar så akvariet blir det "mixed reef" som var min ursprungliga vision för akvariet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helbild över akvariet:

post-2486-14468930975468_thumb.jpg

...och så lite bilder på fiskar:

Elddvärgkejsare, Centropyge loricula

post-2486-14468930974973_thumb.jpg

Zebrasoma desjardini

post-2486-14468930975222_thumb.jpg

Gulstjärtad kirurgfisk, Zebrasoma xanthurum

post-2486-14468930975667_thumb.jpg

Palettkirurgfisk "Doris", Paracanthurus hepatus (yellowbelly)

post-2486-14468930975987_thumb.jpg

Citrondvärgkejsare, Centropyge flavissima

post-2486-1446893097625_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu med en "kamikaze-fragg" i akvariet försöker jag återigen hålla lite bättre koll på mina vattenvärden... Ligger lite lågt i magnesium (Mg) och kalcium (Ca) då min kalciumreaktor varit avstängd en tid... En 1 kg-burk med med magnesium gick åt i ett huj... Hela burkens innehåll tillsattes fördelat på några dagar, och hela burken höjer faktiskt bara akvariets Mg-värde med 100 ppm.

Påmind om mitt stora akvariums förbrukning har jag nu surfat runt och läst allt jag kunnat hitta om "Balling" och dess kemikalier. Det verkar kunna passa mig som har ett förflutet med växtakvarium och PMDD. Har skaffat en noggrann våg och beställt nästan 20 kg Balling-kemikalier från Bioted. Funderar även på om man skall slå till på en doserpump och köra med "Balling-light" som komplement till kalciumreaktorn... Känns som att balling-metoden med doserpump är lite exaktare, jämfört med höftandet av kalciumreaktorns flöden. I så fall får ju kalciumreaktorn självklart stå för baskonsumtionen och doserpumpen för finliret.

Såg också att mitt fosfatvärde (PO4) stuckit iväg som en följd av fler fiskar i akvariet. Mitt nitratvärde (NO3) är noll (mätt med Red Sea Nitrate Pro) och då funkar ju varken biopellets eller VÄS... Tänker prova att dosera 1 ppm nitrat (KNO3) dagligen tillsammans med vodka+ättika den närmsta tiden.

"Kamikaze-fraggen" mår ännu bra, men jag ligger lite lågt med införskaffandet av fler koraller...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul korallen verkar funka ! Angående köra kalkreaktor+balling verkar dock vara mer jobb ,till ingen nytta :( Skaffa en bra ventil för flöde av returpump eller doserpump för kalkreaktorn .Kemikalierna kan du ha för att justera när det behövs(räcker mäta kh när du fått i lite koraller , så kan du mäta ca-mg ibland och då enklast justera med kem) . När du har ett så stort kar blir det väldigt mycket blandade av balling när du har mycket koraller , och även mycket dyrare -är ju inköpet av reaktor som är kostnaden sen är det så nära gratis man kan komma i den här hobbyn :) Och med balling light doserar man olika ur dunkarna ,ännu mer mätande och justerande :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt! Hoppas nu allt tar sig fint!

Tack!!! Mina vattenvärden börjar arta sig och jag har ju betydligt bättre ljus nu än när jag startade för 5 år sedan, så det gör de nog, Ca=470 ppm, Mg=1320 ppm, NO3 < 1 ppm, PO4 < 0,1 ppm. Som bonus har även algerna i min nystartade UAS börjat växa.

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...