Gå till innehåll

manos RSM


mano

Rekommenderade inlägg

Tack för de positiva kommentarerna, men Manne, så välfyllt är det väl inte, jag vill ju få in en hel del fler koraller ;). Börjar så smått fundera på att göra mig av med min sacrophyton och istället flytta ner min flakmontipora där sakrophytonen står. Här kommer en tillväxtbild på montiporan, det skiljer 2 månader (+ 2 dagar) mellan bilderna.

nu börjar du sortera bland guldäggen låter det som.. förutom din DIY vattenpåfyllare, har du

meckat något ner utöver det ?

fin tillväxt på montiporan.!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 297
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

nu börjar du sortera bland guldäggen låter det som.. förutom din DIY vattenpåfyllare, har du

meckat något ner utöver det ?

fin tillväxt på montiporan.!

mvh manne

Ja, vattenpåfyllaren har fått en Tunze-style kalkvattensmixer (DIY PET-flaska) och så har jag ett ytterfilter som zeovitreaktor. Har även satt en korallia 1 i högra hörnet.

Sen har jag funderingar på nån kylarlösning och lite småtankar på att få in nån belysning i foderluckan. Man får ju aldrig börja känna sig klar, då är det ju nästan lika bra att lägga ner karet och starta ett nytt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, vattenpåfyllaren har fått en Tunze-style kalkvattensmixer (DIY PET-flaska) och så har jag ett ytterfilter som zeovitreaktor. Har även satt en korallia 1 i högra hörnet.

Sen har jag funderingar på nån kylarlösning och lite småtankar på att få in nån belysning i foderluckan. Man får ju aldrig börja känna sig klar, då är det ju nästan lika bra att lägga ner karet och starta ett nytt.

vem vill inte det..

, då har du ny kört allt i korallväg som du har nu med ordinarie belysning,, imponerande faktiskt.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vem vill inte det..

, då har du ny kört allt i korallväg som du har nu med ordinarie belysning,, imponerande faktiskt.

mvh manne

Då tappar du väl nästan hakan om jag dessutom säger att jag inte använder osmos, än iaf.

Tänker ta med vattenprov till triton och be dem testa fosfat, nitrat, silikat och koppar. Efter det så kanske man beslutar sig för att skaffa en osmos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då tappar du väl nästan hakan om jag dessutom säger att jag inte använder osmos, än iaf.

Tänker ta med vattenprov till triton och be dem testa fosfat, nitrat, silikat och koppar. Efter det så kanske man beslutar sig för att skaffa en osmos.

själv hade jag gett upp med spser i mitt, hade en bit montipora som test, den slutade växa i

princip när den kom i karet.. trodde det hängde på belysningen som gjorde att jag slutade att

testa fler spser.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej mano..

jag ser till min förtjusning att du lyckas hålla både flakväxande montipora och seriatora hysterix (stavar som en kråka..) för det är väl en hysterix jag ser i där uppe va?

Det ger hopp för mig också att ha dem i mitt rsm..

Riktigt snyggt.

Vad är det lila som klownen tittar på i bild 2? som ser ut som en mjuk variant av hysterix?

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej mano..

jag ser till min förtjusning att du lyckas hålla både flakväxande montipora och seriatora hysterix (stavar som en kråka..) för det är väl en hysterix jag ser i där uppe va?

Det ger hopp för mig också att ha dem i mitt rsm..

Riktigt snyggt.

Vad är det lila som klownen tittar på i bild 2? som ser ut som en mjuk variant av hysterix?

Peter

Tack, jo det är Seriatopora hystrix, brevid den sitter även en Seriatopora caliendrum (den lilla gröna). Har totalt 11 olika arter av stenkoraller, varav 7 är SPS'er och 4 LPS'er.

De 7 SPS'erna är;

  • Acropora sp.

  • Montipora digitata

  • Montipora capricornis
  • Porites sp.
  • Seriatopora caliendrum
  • Seriatopora hystrix
  • Stylophora sp.

LPS'erna är;

  • Cynaria sp.
  • Favia sp. möjligtvis annan Faviid
  • Fungia sp. möjligtvis anna Fungiid
  • Nemenzophyllia turbida

Det lila som du refererar till är jag rätt så säker på att det är någon form av alg, det finns en hel tråd som diskuterar vad det är för nånting och ingen verkar riktigt säker på vad det är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

själv hade jag gett upp med spser i mitt, hade en bit montipora som test, den slutade växa i

princip när den kom i karet.. trodde det hängde på belysningen som gjorde att jag slutade att

testa fler spser.

mvh manne

Det är möjligt att belysningen är precis på gränsen att man kan ha sps'er. Jag har hela tiden testat fler och fler och svårare och svårare för att hitta gränsen när det inte går längre. Det enda i korallväg som jag har "lyckats" misslyckas med än är en mörkergorgonia och i det fallet är det ju väldigt svårt att skylla på belysningen.

Sen är det möjligt att "de små blå flaskorna" (zeovitsystemet), tillåter mig att kunna ha sps'er på lite mörkare platser i karet.

Såg att du skaffat ca 300W belysning nu, då antar jag att det blir ett nytt försök med sps'er i ditt RSM?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är möjligt att belysningen är precis på gränsen att man kan ha sps'er. Jag har hela tiden testat fler och fler och svårare och svårare för att hitta gränsen när det inte går längre. Det enda i korallväg som jag har "lyckats" misslyckas med än är en mörkergorgonia och i det fallet är det ju väldigt svårt att skylla på belysningen.

Sen är det möjligt att "de små blå flaskorna" (zeovitsystemet), tillåter mig att kunna ha sps'er på lite mörkare platser i karet.

Såg att du skaffat ca 300W belysning nu, då antar jag att det blir ett nytt försök med sps'er i ditt RSM?

kommer att prova lite sps fraggar nu igen.. kul om man kan få behålla dom lite roligare färgerna på korallerna om det går. , jag kör ju inte zeo i mitt rsm, så vi får se hur det går..

har du någon sps som du anser växer på bra i ditt rsm ? inte "bara" överlever.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänker ta med vattenprov till triton och be dem testa fosfat, nitrat, silikat och koppar. Efter det så kanske man beslutar sig för att skaffa en osmos.

Det slutade med att jag bara testade fosfat, vilket fortfarande var omätbart med Saliferts test. Så än blir det inga förändringar vad det gäller osmosens vara eller icke vara, tänker hålla extra uppsikt efter konstiga alger nu under våren. Jag väntar mig fortfarande inte att det ska fungera men ju längre tiden går desto mer börjar jag hoppas.

Det som jag är mest rädd för är att koppar (och eventuellt andra metaller) sakta ska öka i karet och tillslut skapa stora problem.

Varför skaffar jag då inte bara en osmos? Jo jag har;

  • ett litet kök och badrum med ont om plats,
  • ingen lust att lägga minst 1000kr på något så tråkigt,
  • ingen lust att krångla med osmosen varje gång man ska byta vatten,
  • funderat en del på om inte kranvatten fått skulden för många problem som berott på allmänt dålig skötsel och
  • en vilja att bevisa att det går att hålla "svåra" koraller utan osmos i flera år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kommer att prova lite sps fraggar nu igen.. kul om man kan få behålla dom lite roligare färgerna på korallerna om det går. , jag kör ju inte zeo i mitt rsm, så vi får se hur det går..

har du någon sps som du anser växer på bra i ditt rsm ? inte "bara" överlever.

mvh manne

Ja, den röda flakväxande montiporan är ser man rätt så klart. Båda Seriatoporor (hystrix och caliendrum) har också växt en del, inte lika dramatiskt som montiporan men ändå klart synbart.

Styloporan, Acroporan och Montipora digitatan har alla växt några enstaka millimeter på längden men har växt ganska mycket "neråt", dvs täckt limmet, antar att de kommer att börja växa lite snabbare när de har "läkt" limningen helt och hållet.

Montipora digitatan har stått nästan helt skuggad av en makroalg, men ändå växt lite. Acroporan var helt brun från början men har nu fått lila toppar och resten är "ljusgul".

Har tyvärr bara bra tillväxtbild på den röda montiporan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var förbi triton idag och kom därifrån med 3 små nya fraggar, från höger till vänster är det en Pavona cactus, en Acropora sp. (om nån kan klura ut vilken art det är får den gärna fylla i) och en Pocillopora damicornis (tror jag iaf).

post-3383-14468916759536_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vackert mano.! gillar den rosa, har en sådan i mitt stora kar, dock är den brun där.. :smiley3:

mvh manne

Tack, däremot så verkar det som om den rosa med allra största sannolikhet är en Seriatopora caliendrum och inte en Pocillopora som jag trodde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu börjar du sortera bland guldäggen låter det som.. förutom din DIY vattenpåfyllare, har du

meckat något ner utöver det ?

fin tillväxt på montiporan.!

mvh manne

Ja, vattenpåfyllaren har fått en Tunze-style kalkvattensmixer (DIY PET-flaska) och så har jag ett ytterfilter som zeovitreaktor. Har även satt en korallia 1 i högra hörnet.

Sen har jag funderingar på nån kylarlösning och lite småtankar på att få in nån belysning i foderluckan. Man får ju aldrig börja känna sig klar, då är det ju nästan lika bra att lägga ner karet och starta ett nytt.

Kom på en till grej som jag har ändrat, jag har satt hydor flo's på båda pumputblås. Tycker att det fixar ett problem, man behöver inte längre krångla med att ställa in utblåsen så att de inte blåser för mycket på nån korall och ytavrinningen funkar även lite bättre, blir inga små virvlar där ythinnan stannar kvar.

Enda problemet är att det har hänt ett par gånger att en snäcka fastnat mellan den vänstra hydorn och rutan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Här kommer en bild på två av de senaste fraggarna och den tidigare acroporan (som man förövrigt kan se att den har växt något), tycker att de fått ganska mycket mer färg än när de var nya. Sen måste jag väl erkänna att den ytan som är med på bilden är välfylld.

post-3383-14468916911186_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har man råkat köpa ett par nya koraller igen, en citron/neon-gul Goniopora och en vinröd skivanemon.

Har förövrigt kommit på hur man ska tackla regeringen inför nyköp, man ser till att de har druckit en halv flaska champagne innan man åker till fiskaffären Banana man.

Här kommer bilderna... är dock missnöjd då båda koraller har mycket mer färg på riktigt.

post-3383-14468916948445_thumb.jpg

post-3383-14468916948694_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, jo skivorna är rejält röda, dock ganska små. Har ingen regering som måste godkänna några inköp men idag var det faktiskt flickvännen som var mer minst lika sugen på att ta båda koraller som jag var.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Igår köpte jag den nya ytavrinningsbalkongen på akvarieleasing. Den var lite större än jag trott vilket innebar att jag blev tvungen att möblera om mitt rev (detta är jag med allra största sannolikhet ensam om att behöva göra, då mitt rev gick hela vägen upp till ytan precis framför ytavrinningen). Tyvärr bröt jag av en hel del korallspetsar under ommöbleringen (en möjlighet att lära sig lite om att fragga sps'er) och jag tycker inte att revet vart riktigt lika snyggt efteråt.

Vad tycker jag då om den; det har blivit tystare (inget "skvalpande"), ingen antydan till hinna på ytan längre (ytvattnet rör sig märkbart snabbare). Det bästa är nog däremot att man inte längre behöver se vattenytan då den går att höja den där ½-1 centimetern som den var för låg från början.

Sen är det även ett perfekt ställe att dosera buffert och liknande på, allt som allt lätt värt de ca 300 kronorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...