Gå till innehåll

manos RSM


mano

Rekommenderade inlägg

Har startat igång mitt första saltvattensakvarium för ca 3 månader sedan, ett Red Sea Max. Stoppade i 14 kg ls efter nån vecka och har sedan dess beundrat alla små kryp som kommit fram ur stenen:

  • tre små krabbor av olika arter,
  • några snäckor bl.a. två "bumble bee",
  • några små sjöstjärnor och ormstjärnor,
  • några polyper av någon kolonianemon typ Zoanthus,
  • några rörmaskar och
  • massor av små kryp.

Jag skaffade även 10 snäckor och 10 eremiter för drygt en månad sedan och börjar nu bli sugen på att börja skaffa fisk och koraller men har inte riktigt funderat på vilka djur som:

  • man helst vill ha,
  • inte kräver för mycket,
  • går bra att ha tillsammans,
  • är bra att börja med.

;)).

Har såklart tänkt en del på dessa frågor, typ sjöhästar (hur häftiga de än är) så är det bara att ge upp (eller starta ett till akvarium

Behöver hur som helst lite hjälp att komma igång med val av djur, de som jag är sugen på nu (dvs att skaffa nu eller senare) är;

  • Clownfisk, ocellaris/percula (man påverkas ju av disney),
  • Blennid,
  • Mandarinfisk,
  • Kardinalfisk, Pterapogon kauderni,
  • Smörbult,
  • Jättemussla, crocea,
  • Putsarräkor,
  • Pistolräkor,
  • Läderkoraller,
  • Xenia,
  • Kolonianemoner,
  • Skivanemoner,
  • Bubbelkorall,
  • Fungia,
  • Acropora och
  • Montipora.

Jag förstår att jag inte kan ha allt detta i mitt akvarium men det kanske ändå hjälper någon att ge mig tips på vad jag borde börja med, stryka helt och vad jag borde vänta med.

Förutom standardutrustningen i RSM-paketet har jag än så länge bara en hemmabyggd vattenpåfyllare som fungerar riktigt bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 297
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

mandarinen kan du vänta, sök på mandarin så ska du få se varför.

Den vill ha ett väl inkört kar. Alternativet är om du ser att den äter typ artemia i butik. Då kan det fungera.

Clownen är ju ett säkert kort.

Bubbelkorallen har jag också varit sugen på men av nån anledning bestämde jag mig för att vänta. Kommer inte ihåg riktigt varför.

Sen får dom med mer vana svara vidare, och rätta mig om jag skrivit nåt galet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

acropora och montipora har jag inte fått till att växa i mitt RSM.. o mandarin har en tendens att

svälta ihjäl på den volym sten som får plats i ett rsm tyvärr.. jag har testat detta själv,

numera är fisken flyttad till ett större kar.. testat en acropora utan den minsta tillväxt

o samma för montipora.. men dock större 'chans' med montipora då dom klara mindre ljus..

dock ville det inte i mitt rsm så numera har jag ett 600L dit SPSerna är flyttade

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den där hemmabyggda vattenpåfyllaren är jag intresserad av att se.

Här är en bild på den om någon är intresserad så finns fler bilder i mitt galleri. Kan även fixa kretsscheman om någon vill det.

23.jpg

23.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mandarinen kan du vänta, sök på mandarin så ska du få se varför.

Mandarin var den enda på listan som jag vet att den ska väntas med...

mandarin har en tendens att svälta ihjäl på den volym sten som får plats i ett rsm tyvärr.. jag har testat detta själv,

numera är fisken flyttad till ett större kar..

...om den nu ska skaffas över huvud taget :smiley13:.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är nog på gränsen till för klent ljus att ha acropora och mussla där i även fast du sätter dom precis under ytan.
acropora och montipora har jag inte fått till att växa i mitt RSM...

Acropora, montipora och musslan är något av framtidsdrömmar som jag skrev med för att få reda på om något av de andra djuren på listan skulle sätta stopp för att skaffa dem någon gång i framtiden, (inte måla in sig i ett hörn).

Tackar så mycket för åsikterna och hoppas på svar om tex;

  • vilken av fiskarna som skulle vara "bäst" att skaffa först,
  • vilken korall som skulle vara bra att börja med,
  • vad som inte går bra att hålla i samma akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Acropora, montipora och musslan är något av framtidsdrömmar som jag skrev med för att få reda på om något av de andra djuren på listan skulle sätta stopp för att skaffa dem någon gång i framtiden, (inte måla in sig i ett hörn).

Tackar så mycket för åsikterna och hoppas på svar om tex;

  • vilken av fiskarna som skulle vara "bäst" att skaffa först,
  • vilken korall som skulle vara bra att börja med,
  • vad som inte går bra att hålla i samma akvarium.

Vet inte så mycket om fisk men nog borde du kunna lyckas med Montipora om du vill testa någon lättskött SPS. Antagligen kan Stylophora gå rätt bra åxå.

Jag var "tvungen" att snabbstarta (1 månad ca) min nya burk och även om inte montipororna växt så mycket så ser de inte direkt ut att lida. En del nya polyper har de fått till.

DSC05302.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu köpt min första fisk, två små clownfiskar, inköpta som ocellaris men de var lite osäkra i affären om de kanske var percula, men det spelar väl inte så stor roll med tanke på hur lika arterna är. Sjukligt söta är de iaf :smiley20:.

Köpte även en putsarräka, en ormstjärna och en läderkorall (sacrophyton), så nu får man nog leva på nudlar i en vecka ;).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har nu även köpt en pumpande xenia som är hur cool som helst. Tyvärr var det lite glasrosor på stenen och har nu börjat få lära mig hur svåra dom är att få död på. Roligare var det att jag hittade en svamp på stenen och en liten ormstjärna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
se ut som att du har utökat stenen nu i förhållande till gamla bilden.. ser bra ut.

mvh manne

Tack Manne, efter att ha handlat lite till så tycker jag att det ser ännu bättre ut, har köpt ett kilo LS till. Sen var jag iväg igår för att köpa pepparmintsräkor för att bli av med glasrosorna, blev två såna och sen råkade det även bli en ricordea florida och en rävkorall, att det ska vara så svårt att hålla i plånboken -dregglar-. Här kommer lite bilder också.

post-3383-14468915981902_thumb.jpg

post-3383-14468915982026_thumb.jpg

post-3383-14468915982128_thumb.jpg

post-3383-14468915982234_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
den kan få upp till 5 munnar innan delning i värsta/bästa fall, hur man nu ser det.. kan bli en riktigt fin liten koloni då.

mvh manne

Attans jag som hoppats på att få två stycken efter bara nån vecka.

Efter ytterligare en ommöblering (måste ta det lugnt med det nu, det tog 7-8 timmar innan jag tillslut vart nöjd den här gången) och ytterligare ett besök till en av de stora handlarna i stockholm så har jag lika mycket LPS'er som mjukisar och även min första SPS, en rosa flakväxande montipora och här kommer bilderna...

post-3383-14468916060119_thumb.jpg

post-3383-14468916060234_thumb.jpg

post-3383-14468916060344_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, jag har samma problem , ska man flytta någon/några stenar så tar den en sådan lång tid att få till det , som man vill ha det..

Jo det blir lätt så, fast den här gången var extrem, hade ont i ryggen hela kvällen sen efter att ha böjt mig ner i karet.

snygg Fungia föressten.. ser lite taggig ut.. coolt :)

Tack, jo det är som typ 30-40 små "sågar" som går ut från munnen, 3-4 mm höga och max en halv mm breda.

Måste vädra mina ideér om vilka fiskar som jag ska skaffa, har idag bara två clowner, tror att de är ocellaris men kan vara percula.

Funderar först på att skaffa ett par Gramma loretto.

Funderar sedan på kardinalaborren Pterapogon kauderni, har dock inte fattat hur många man borde ha då jag tolkar beskrivningen på liveaquaria som att den är aggressiv mot andra av samma art medans beskrivningen på reeflex som att det är en stimfisk. Min tanke var iaf ett stim om 3 eller 4 stycken, säg gärna till om det är dumt.

Nästa sort av intresse är sk "firefish" Nemateleotris magnifica alternativt Nemateleotris decora där jag hade tänkt ha ett par.

Till sist kanske en pistolräka med gobie, annan gobie, blennid eller kanske mandarinfisk men alla dessa är de som ligger längst bort i tiden.

Totalt alltså ca 10-11 fiskar som blir ca 6-10 cm är det dags att börja välja bort något?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du vet att mandarinen kräver tillräcklig jaktmark?

P. kauderni kan du köpa kanske 4 eller kanske 6 små av (såvitt jag förstått är de mer i stim som små, men det är väl Stigigemla som är experten här på forumet) - har du tur parar de ihop sig. Blir det oparade individer kvar bör du skicka dem vidare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...