Gå till innehåll

manos RSM


mano

Rekommenderade inlägg

Tänkte tipsa om en väldigt bra artikel om sambandet mellan pH, KH, kalcium och magnesium som precis har hjälpt mig förstå hur allt hänger ihop och varför jag inte får upp mitt KH trots upprepade doseringar av buffer. Dvs att jag borde köpa ett magnesium-test så fort som möjligt. Hade en känsla att det kunde ha något med magnesium att göra så jag har gjort ett par vattenbyten för att se om det hjälper.

Jag rekommenderar stark alla att läsa den som inte till fullo har förstått sambandet mellan de fyra.

Har du inte läst den, gör det! http://reefkeeping.com/issues/2006-06/rhf/index.php

Den finns länkad till i en spikad tråd under Kemi & Vatten men det är inte det första man ser där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 297
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har nu köpt ett magnesium test och det verkar vara som jag trodde.

  • Magnesium 1000-1100 ppm
  • Kalcium 400 ppm
  • KH 6.0 dKH

Det känns som om det är magnesium som begränsar KH och kalcium.

Ska ta och mäta magnesium i nyblandat saltvatten, så fort jag har blandat till en hink, för att se om jag kan fixa till det med hjälp av vattenbyten eller om jag måste köpa nån magnesiumtillsats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Sen gick jag och startade igång ZEOvit, är bara inne på min andra dag än så länge men är väldigt nyfiken på hur korallerna kommer att reagera de närmsta veckorna.

Kör än så länge med ZEObac, ZEOfood7 och ZEOstart2. Använder ett ytterfilter som reaktor där jag även har det aktiva kolet vilket jag hittills tycker funkar bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har det hänt lite nytt i karet, köpt en likadan nakensnäcka som lasse, tycker att dom är så fruktansvärt snygga.

Min nakensnäcka hade en liten olycka för några dagar sedan då den åkte igenom överrinningskammen. En halvtimme efter jag räddat den från sumpen så tappade den "stjärten" eller rättare sagt cirka en tredjedel av sin kropp, jag var övertygad om att den skulle dö inom ett par timmar, nu några dagar senare ser den faktiskt ut att må riktigt bra.

Hur som helst är den iaf inte död än och såren verkar läka riktigt bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har man varit iväg och köpt lite koraller igen :ler:.

post-3383-14468916330643_thumb.jpg

Seriatopora hystrix, en av mina absoluta favoriter (OBS hystrix, ej hysterix).

post-3383-14468916330284_thumb.jpg

En Faviid, tror det är Favia sp. som jag tyckte hade väldigt snygga färger.

post-3383-14468916329854_thumb.jpg

Och en liten chansning, en väldigt snygg mörkergorgonia som jag hoppas att jag ska kunna hålla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt snygga koraller! -Tummen upp

Hur går det med nakensnäckan? Lever den ännu?

Mvh

Tack, jo den lever än så jag tror nog att den kommer att klara sig från skadan sen så får vi se om den lyckas hitta tillräckligt med mat. Glömde även skriva att jag gjorde flickvännen glad och köpte en Fromia sjöstjärna.

Tänkte även göra första rapporten om hur det går med zeoviten nu efter drygt 2 veckor. Jag har blivit av med all den lilla cyanon som fanns i sanden, rävkorallen har börjat utvidga sina polyper mer och fått lite grönare skimmer. Fungian har börjat få lite mer lila färg i kanterna och den gröna färgen runt munnen har börjat sprida sig över munskivan. Tycker även jag börjat få lite mindre alger på rutorna. Än så länge är jag mycket nöjd -dans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Riktigt snygga koraller! -Tummen upp

Hur går det med nakensnäckan? Lever den ännu?

Mvh

Tyvärr så har den nu efter ytterligare en olycka dött, ibland krävs det två misstag innan man lär sig något och tyvärr så har jag väl nu lärt mig att jag inte ska skaffa någon ny nakensnäcka då det finns fler svårigheter än att de ska hitta mat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Efter en mycket trevlig helg med besök hos 4 andra akvarister, salar och jaken i lördags och ted caminus och en i bålsta så har det blivit lite nya koraller. Har fått, bytt och köpt till mig Montipora digitata (ljusgrön), Clavularia viridis, Seriatopora caliendrum (grön), Stylopora "milka" (lila) och en liten brun Acropora som ska kunna bli lila.

Just ja, har även köpt en eldräka.

Bilder kommer så fort jag har tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Efter en mycket trevlig helg med besök hos 4 andra akvarister, salar och jaken i lördags och ted caminus och en i bålsta så har det blivit lite nya koraller. Har fått, bytt och köpt till mig Montipora digitata (ljusgrön), Clavularia viridis, Seriatopora caliendrum (grön), Stylopora "milka" (lila) och en liten brun Acropora som ska kunna bli lila.

Just ja, har även köpt en eldräka.

Bilder kommer så fort jag har tid.

Först en bild på det senaste tillskottet, en Neosynchiropus ocellatus. Hittils har jag bara fått den att äta fryst artemia av det jag har provat men det är ju iaf bra att jag fått den att äta något.

post-3383-14468916467902_thumb.jpg

Sen kommer det en bild på Seriatopora caliendrum, bilden är tagen uppifrån för att man ska se den grymt snygga färgen. Tyvärr så bleknade färgen när jag sparade bilden som ".jpg".

post-3383-14468916467058_thumb.jpg

Sen måste jag säga att jag är rätt nöjd med att man börjar kunna ana lite färg på min Acropora, trots att jag "bara" har standardljus i ett RSM och dessutom använder kranvatten.

post-3383-14468916467356_thumb.jpg

Till sist en bild på Stylopora'n, väldigt liten än men den har växt, när jag fick den kunde man bara ana att den var påväg att förgrena sig. Hemskt dålig bild, skyller på slöhet, orkade inte ta fram ett stativ.

post-3383-1446891646767_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Först en bild på det senaste tillskottet, en Neosynchiropus ocellatus. Hittils har jag bara fått den att äta fryst artemia av det jag har provat men det är ju iaf bra att jag fått den att äta något.

Jag köpte ju en Stellatus för ett par veckor sen och det bör väl vara likvärdiga matkrav. Min äter även gärna fryst mysis. Jag brukar stänga av pumparna och hälla ner maten ovanifrån - nu har han lärt sig att det som dalar ner brukar vara gott och simmar snabbt dit för att äta. Mitt mål är att blanda ut godbitarna med mer och mer flingor och krossade pellets för att se om han börjar associera även det till mat om det "serveras" på samma sätt som frysfodret. Tänker även att han kanske tillvänjer sig vid smaked av torrfoder om den får ligga och dra lite i vattnet jag tinar det frysta i. I morse stoppade han flingor i munnen för första gången i alla fall men spottade ut och gav sig på artemian istället. Jag ser det ändå som ett steg framåt att han provsmakar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte ju en Stellatus för ett par veckor sen och det bör väl vara likvärdiga matkrav. Min äter även gärna fryst mysis.

Jo jag ska köpa mysis så fort jag kommer förbi en butik.

Jag brukar stänga av pumparna och hälla ner maten ovanifrån - nu har han lärt sig att det som dalar ner brukar vara gott och simmar snabbt dit för att äta. Mitt mål är att blanda ut godbitarna med mer och mer flingor och krossade pellets för att se om han börjar associera även det till mat om det "serveras" på samma sätt som frysfodret. Tänker även att han kanske tillvänjer sig vid smaked av torrfoder om den får ligga och dra lite i vattnet jag tinar det frysta i. I morse stoppade han flingor i munnen för första gången i alla fall men spottade ut och gav sig på artemian istället. Jag ser det ändå som ett steg framåt att han provsmakar.

Det var ett bra tips som jag nu har börjat med, såg att han stoppade en fryspellet i munnen men spottade ut den. Skulle gärna se att man kan lära honom att ta vanliga torrpellets, mest för att han inte ska svälta när man är på semester.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Hej mano,

till din automatpåfyllare, villd du dela med dig av kretskortet? funderar på att ge mig på ett liknande bygge,

det e typ elfa-grejer allt eller?

Det är lite blandning av elfa, kjell & co och clas ohlson men alla delar (iaf likvärdiga) går att få tag på på elfa. Jag har redan lagt ut scheman och sånt i den här tråden, så fråga vidare där om du undrar över någonting mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för de positiva kommentarerna, men Manne, så välfyllt är det väl inte, jag vill ju få in en hel del fler koraller ;). Börjar så smått fundera på att göra mig av med min sacrophyton och istället flytta ner min flakmontipora där sakrophytonen står. Här kommer en tillväxtbild på montiporan, det skiljer 2 månader (+ 2 dagar) mellan bilderna.

post-3383-14468916675052_thumb.jpg

post-3383-14468916675266_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...