Gå till innehåll

manos RSM


mano

Rekommenderade inlägg

  • Svar 297
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jo men åtminstone enligt reeflex så borde man ha ett typ 3-4 gånger så stort akvarium för att ha dom minsta... visserligen så är det väl inte så många som strikt följer reeflex's rekommendationer men ändå. Enligt liveaquaria så räcker dock 100 liter för tex six-line så jag vet inte riktigt vad man ska tro.

tror inte att en liten six-liner hade varit något problem i ett rsm, hade säkert funkat fint.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har läst på om wrassar, enligt något gammalt reefkeeping-nummer så finns det risk att de terroriserar både käkfiskar som jag vill ha och mandariner som jag har en (scooter blenny)...

eller rättare sagt hade... jag har funderat ett bra tag på om jag ska ge bort honom med tanke på att jag inte får den att äta tillräckligt bra. Men som mina farhågor varit senaste veckorna så har jag väntat förlänge... den skulle aldrig ha klarat en flytt och nu under helgen så dog den tyvärr.

Hmm... reeflex's rekommendationer på akvariestorlekar för olika fiskar kanske man ska tänka lite mer på.

Tillbaks till wrassen så är det fortfarande (de kommande) käkfiskarna som jag inte vill att den ska terrorisera, dessutom så läste jag att om jag ska försöka med den kombon ändå så ska jag definitivt ha i wrassen efter käkfiskarna (som jag försökt få tag på sen i augusti).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det finns ju en risk att de terroriserar, men verkar ju vara lite så med alla saltvattenfiskar tyvärr, att dom är ganska territoriella. Jag hade ju samma oro för min sixline som jag hade i mitt kar med min ganska mjäkiga bicolor blenny, men har inte varit några problem, dom verkar inte ha nåt emot varandra, verkar nästan som blennyn gillar sällskapet. Och sixlinen har stor respekt för blennyn och viker alltid undan om blennyn vill nånstans. Men sen tycker jag absolut att du gör rätt i ta i den sist, gärna nån månad efter käkfiskarna så dom får tid att vänja sig, och köp en mindre sixline i så fall, allt för att den inte ska tro han är nåt. Sen tror jag det har mycket med individualitet att göra, min sixline är en ganska blyg typ, andra kan vara lite tuffare av sig, studera dem i butiken och välj den mest tillbakadragna... Om dom är som min så är det ett underbart inslag i karet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kanske ska testa en liten wrasse då, men det får bli efter sommaren isåfall, är allmänt lite orolig hur det ska gå med karet då. Kommer att vara borta nånstans mellan 3-6 veckor, beroende på vädret, under tiden kommer akvariet skötas av min brorsa som inte kan något alls om akvarier.

Har iaf börjat få ordning på KH/Ca värdena med hjälp av kalkvatten så den delen är jag inte så orolig för längre, verkar hålla konstant 6,5-7 och 400-410 vilket jag känner mig väldigt nöjd med. Största orosmomentet inför sommaren är temperaturen, kommer att köpa en golv eller bordsfläkt som jag hoppas på ska ta hand om det problemet men om det inte räcker så blir det problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Börjar bli redo för sommarsemestern... en fläkt... en matare... sen måste jag bara bära ner en lite större sötvattensbalja från vinden. Ja just det, ska koppla bort zeovitfiltret också, kan inte vara nån mening med att ha det igång när det aldrig blir skakat och aldrig kommer i nån zeostart.

post-3383-14468917540678_thumb.jpg

Fläkten gjorde faktiskt mer än jag trodde, igår hade jag 29 grader när lyset släcktes och idag var det 26 grader efter bara några timmar, synd bara att jag inte har nån temperaturreglering utan får använda tidsreglering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft den sen i påskas...

fanns ingen del av den grå/bruna zoonen så kan jag uppleva att den växt helt ok, som jag förstått så vill musslorna ha ganska höga Kh resp Ca för att skalet ska växa på fint, ett kh på 10 är helt ok för musslorna, medans det kan vara i övre regionen för andra koraller , så man får kompromissa lite så musslan kanske inte kan växa optimalt. sen är väl alla musslor soldyrkare så det är också en parameter att fundera på.

mantlen på musslan , hänger den ut över skalet eller precis till skalet i 'utslaget' läge ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KH kan det ligga något i... har legat mellan 6-7 under de senaste månaderna snarare än 7-8 där jag hellre vill ligga.

Manteln sträcker ut sig ganska rejält när lyset går på... så pass mycket att man precis inte kan se skalet om man tittar uppifrån... jag antar att det var så du menade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Är nu hemma från semestern som varade 5 veckor...

...såklart har en del mindre och större katastrofer skett under tiden. Dels pågrund av misstag från min sida med överdoseringar av zeovitprodukter precis innan semestern och dels för att kalkvattenpåfyllningen kalkade igen... såklart just när min bror som skötte karet var borta en dryg vecka. Resultatet av det är att allt som var 0-7cm från vattenytan har dött.

Här kommer lite bilder på förödelsen...

post-3383-1446891782109_thumb.jpg

post-3383-14468917821303_thumb.jpg

post-3383-14468917821526_thumb.jpg

post-3383-14468917821805_thumb.jpg

post-3383-14468917822078_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för att vara sånn ,men ser mest ut som du förlorat en fungia det andra ser väl hyfsat ut.

En fungia, tre olika seriatoporor, en acropora, en montipora är helt eller nästan helt döda och en stylopora och en pocillopora har skador.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bara att röja undan dött o dra igång med lite roligt nytt i korallväg, är ganska säker på att du kommer att ta nya tag o testa lite annat i korallväg nu. ? ? ? ? ?

mvh manne

Absolut, bland det första jag gjorde däremot var att gå och köpa en osmos, har tröttnat på att göra det svårare än nödvändigt för mig själv.

Sen får vi se vad det kommer att bli för nya koraller... kanske kommer att skaffa nån ny likadan som någon av de förlorade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut, bland det första jag gjorde däremot var att gå och köpa en osmos, har tröttnat på att göra det svårare än nödvändigt för mig själv.

Sen får vi se vad det kommer att bli för nya koraller... kanske kommer att skaffa nån ny likadan som någon av de förlorade.

man har ju sina 'guldägg' som jag kallar det, favorit koraller som man troligtvis alltid kommer att ha i någon form, o skulle en sådan stryka med så hade jag också köpt en ny av samma art. men sen är det roligt o blanda.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skall definitivt inte ge upp på fungian, dom kan komma tillbaka efter riktiga smällar och i värsta fall få för sig att föröka sig...

//NiXoN

Nej det tänker jag inte göra förens den har sett helt död ut i minst en månad, nu tycker jag att ca 30% återstår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha läst om augustis TOTM i Reefkeeping så har jag kommit på vad jag ska göra för att undvika samma problem igen, jag ska fixa en andra vattenpåfyllare, en som ska sitta som reserv och fylla på med rent vatten istället för kalkvatten om nivån sjunker ett par cm mer än den borde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha läst om augustis TOTM i Reefkeeping så har jag kommit på vad jag ska göra för att undvika samma problem igen, jag ska fixa en andra vattenpåfyllare, en som ska sitta som reserv och fylla på med rent vatten istället för kalkvatten om nivån sjunker ett par cm mer än den borde.

se där, i med en nivåsensor o en liten pump till, som backup. gissar att det börjar bli trångt i sumpdelen. :)

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...