Gå till innehåll

manos RSM


mano

Rekommenderade inlägg

se där, i med en nivåsensor o en liten pump till, som backup. gissar att det börjar bli trångt i sumpdelen. :)

mvh manne

Slangen sitter redan där sen innan jag började med kalkvatten och jag använder den fortfarande till vattenbyten. Det är snarare skåpet som börjar bli trångt.

Skulle inte ha något emot att byta karet mot ett RSM250 -dregglar-.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 297
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Slangen sitter redan där sen innan jag började med kalkvatten och jag använder den fortfarande till vattenbyten. Det är snarare skåpet som börjar bli trångt.

Skulle inte ha något emot att byta karet mot ett RSM250 -dregglar-.

det är bara att beställa hem ett 250 då, själv har jag inte platsen till att byta ut mitt 130 mot 250't tyvärr , men så har jag ett 600L i storarummet o andra sidan att leka med..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är bara att beställa hem ett 250 då, själv har jag inte platsen till att byta ut mitt 130 mot 250't tyvärr , men så har jag ett 600L i storarummet o andra sidan att leka med..

mvh manne

Jag har ju inte plats jag heller, igentligen, inte utan att göra mig av med malawikaret iaf.

Ska man sen skaffa större så blir man ju sugen på att gå upp till ~500 liter så att man kan ha lite större fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju inte plats jag heller, igentligen, inte utan att göra mig av med malawikaret iaf.

Ska man sen skaffa större så blir man ju sugen på att gå upp till ~500 liter så att man kan ha lite större fisk.

det var anledningen till att jag drog igång 600at, just för fiskvalet som blir roligare med lite kirurger tex.. sen om man stoppar i en fragg på 4cm så syns den knappt!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
hur går det med karet mano ?

mvh manne

Det går lite blandat, den sämsta nyheten är att min mussla tyvärr har dött, om det beror på för lite ljus, sommarens missöden eller att min kamp mot "riskornssnäckorna" blev för mycket vet jag inte. Inser nu att den har varit på väg att dö sedan åtminstone nån gång under sommaren, den har inte försökt få något fotfäste sedan dess.

I övrigt så tror jag att det mesta är påväg att ordna upp sig, fungian ser något bättre ut, en flakmontipora som jag trodde var helt död har fått ett 20-tal polyper som börjar växa ihop till små grupper. De koraller som hade skador efter sommaren ser lite bättre ut och de framförallt acroporor som var oskadda har börjat få tillbaka lite färg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det är bara så tråkigt när fel sak går ner... jo jag kör waveboxen på heltid, hur går det för dig med 6055'an?

har du skaffat sensorn som inte ingår i lilla kontrollen ? för att dra ner på flödet på natten ? sensorn ingår i den stora men inte lilla kontrollern..

jo min 6055a rullar på, kör kortaste intervall o max o min på rattarna.

blir inget svaj i den bemärkelsen men allt ser ut att trivas i karet..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, en sensor ligger i "bra-att-ha-lådan" men jag tänkte ta och fundera på om man kan fixa det på något annat sätt, typ en sladd in i lysrampen som går till timern på något sätt.

du menar o ersätta ljus sensorn , igenom att koppla in timern i rsmet på den signalen istället typ.. borde inte vara svårt för din del kan man tycka.!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du menar o ersätta ljus sensorn , igenom att koppla in timern i rsmet på den signalen istället typ.. borde inte vara svårt för din del kan man tycka.!

mvh manne

Nej det borde inte vara så svårt, men rampen är ju ett helvete att skruva isär. :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu har jag äntligen blivit av med rsm-skummaren, köpte en begagnad tunze 9002 nanoskummare. Efter att ha vridit lite på ställskruven så verkar den betydligt mycket mer lättinställd än orginalet men mycket mer än så kan jag inte säga än. Tycker att den låter mer än jag förväntat mig men det minskar säkert med tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv en 9002:a, nästan helt tyst, ibland hörs ett litet vinande ljud. =) Hur har du luftskruve inställd?

Så att skummet kommer upp till koppens underkant (som det stod i instruktionerna), men jag tror att den börjar bli tystare redan nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Efter att ha bytt ut skummaren så började man förstå hur mycket akvariet har väsnats egentligen och nu har jag äntligen bytt ut orginalfläktarna som sitter i lampan. Vilken skillnad det har blivit, kan inte fatta att man stått ut med jetplanen som vrålat i vardagsrummet fram tills nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Här kommer ett par tillväxtbilder.

Först en Pavona cactus där första bilden är från februari

post-3383-1446891878702_thumb.jpg

och den andra från "idag"

post-3383-14468918787175_thumb.jpg

Sen kommer en Acropora där första bilden är från april

post-3383-14468918787325_thumb.jpg

och andra från "idag"

post-3383-1446891878747_thumb.jpg

tyvärr har den ju tappat en hel del färg men färgen är påväg tillbaka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...