Gå till innehåll

manos RSM


mano

Rekommenderade inlägg

Du vet att mandarinen kräver tillräcklig jaktmark?

Jo jag vet, har en liten idé om att skaffa ett refugium på 30-40 liter fullt med LS för att en mandarin skulle kunna få tillräckligt med mat, men det kommer nog bara vara en idé. Fast jag har ju ändå plats för ett sånt kar bakom RSM'et då det står i en hörna, har alltså outnyttjat utrymme bakom som är en trekant med sidan ~40cm.

P. kauderni kan du köpa kanske 4 eller kanske 6 små av (såvitt jag förstått är de mer i stim som små, men det är väl Stigigemla som är experten här på forumet) - har du tur parar de ihop sig. Blir det oparade individer kvar bör du skicka dem vidare.

Man kan alltså skaffa ett stim av små fiskar som när de börjar bli fullvuxna blir man tvungen att göra sig av med alla utom en eller två?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 297
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tjena Magnus,

holler med om att du kan fo det lite svort med en mandarin men det ska nog inte vara nogot problem med resten.

altso.. kauderni e jette fint.. och tror 4a funkar bra utan problem..

en annan stimmfisk som du kanske vill kika po ar apagon leptacanthus...

... tror den ar lite mindre en bangaien dessutom..

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

altso.. kauderni e jette fint.. och tror 4a funkar bra utan problem..

en annan stimmfisk som du kanske vill kika po ar apagon leptacanthus...

... tror den ar lite mindre en bangaien dessutom..

Den (Apagon leptacanthus) är inte i närheten av lika snygg som kauderni'n men det är möjligt att den skulle vara mer intressant i akvariet, om den visar tydligare stimbeteende, sen så är den rätt snygg när det börjar bli ett hyffsat stimm, med alla blåa ögon. En annan jag funderar på är Sphaeramia nematoptera men det kanske mest är ett misslyckat försök att få fördelarna från båda de andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett par Gramma loreto i mitt stora kar tillsammans med 10 Banggaier och litet annan fisk.

De bryr sig inte det minsta om varann men Banggaierna har tre revirhävdande par och de fyra som är över syns mest vid matning. Leptacanthusen verkar vara mer för att gå i stim om man skall döma efter det lilla jag sett av dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett par Gramma loreto i mitt stora kar tillsammans med 10 Banggaier och litet annan fisk.

De bryr sig inte det minsta om varann men Banggaierna har tre revirhävdande par och de fyra som är över syns mest vid matning. Leptacanthusen verkar vara mer för att gå i stim om man skall döma efter det lilla jag sett av dem.

Om man vill ha ett par Gramma loreto bör man då köpa dem som ett par eller räcker det med att köpa en hona och en hane? Kan man ha ett par i ett så litet akvarium som RSM?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De gick i karantän en månad i ett hundraliters kar utan problem. Men de gick för sig själva.

Det där med fiskarna är det knepigaste, tror du alltså att det inte skulle vara bra att ha ett par tillsammans med 8-9 eller ens 4-5 andra fiskar i ett hundratioliters?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De kan mycket väl gå tillsammans med ett par Banggaier och kanske några mindre smörbultar.

11-12 fiskar i ett 100 liters låter mycket för mig.

Gramma och Banggaier blir ju ganska stora för ett hundra liters tycker jag.

Det sista jag vill är att ha ett akvarium med så mycket fisk att det blir svårhanterat, men samtidigt vill man ju ha så många intressanta (snygga/roligt beteende) sorter som möjligt. Både Gramma och Bangaier står som "minimum 30 gallons" på liveAquaria, RSM'et är ju 34 gallons, tycker du att deras rekommendationer är för låga eftersom du tycker att de blir "ganska stora" för ett hundraliters?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det är mera intrycket av fiskarna jämfört med karet. Grammans färgkombination gör att de lyser på långt håll i mitt 1550 liters. Trots att de bara är runt fem cm nu istället för 7 - 8 som vuxna. Jag har Banggaier parvis i 100 literskar men inga tankar på att sätta i mer fiskar i de karen.

Det känns lagom med ett Banggaipar i varje kar. Men det är nästan oinredda odlingskar. I ett inrett kar med koraller och sten vill jag se fiskarna i samspel med varann och inredningen.

Jag vill gärna inbilla mig att karet är som ett litet stycke natur alltså en miljö med invånare inte fiskar med en inredning.

Jag har den absolut uppfattningen att fiskarna trivs bättre om man arbetar från den utgångspunkten.

När man ser ett heminredningsreportage i en tidning syns möblerna mer än de som bor där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det är mera intrycket av fiskarna jämfört med karet. Grammans färgkombination gör att de lyser på långt håll i mitt 1550 liters. Trots att de bara är runt fem cm nu istället för 7 - 8 som vuxna. Jag har Banggaier parvis i 100 literskar men inga tankar på att sätta i mer fiskar i de karen.

Det känns lagom med ett Banggaipar i varje kar. Men det är nästan oinredda odlingskar. I ett inrett kar med koraller och sten vill jag se fiskarna i samspel med varann och inredningen.

Jag vill gärna inbilla mig att karet är som ett litet stycke natur alltså en miljö med invånare inte fiskar med en inredning.

Jag har den absolut uppfattningen att fiskarna trivs bättre om man arbetar från den utgångspunkten.

När man ser ett heminredningsreportage i en tidning syns möblerna mer än de som bor där.

Håller fullständigt med dig där, tror att jag både har överskattat karets storlek och underskattat fiskarnas och det är just därför som jag frågar och läser så mycket jag kan istället för att bara gå iväg till en affär och köpa första bästa fisk jag tycker om och sedan få höra att tex en picassotryckare kanske blir "aningen" stor för ett 100liters.

Jag gjorde långt ifrån lika överdrivna men dock liknande misstag när jag började med akvariehobbyn och skaffade ett malawiakvarium för 2 år sen.

Nu när jag insett att den förra "helhetsidén" var lite för mycket så har jag börjat spana på en helt ny fisk, som jag tycker är tillräckligt häftig för att jag faktiskt skulle börja bli rätt så nöjd med fiskbeståndet efter det... och den nya fisken är en käkfisk (Opistognathus aurifrons).

Så nya helhetsplanen lyder;

  • 2 A. ocellaris (har redan),
  • 1 O. aurifrons (vill absolut ha),
  • 2 N. magnifica (skulle mycket gärna vilja ha),
  • en 2a O. aurifrons (skulle gärna vilja ha) och
  • någon goby eller blenny (skulle kanske vilja ha).

Svårigheter jag känner till;

  • måste bygga upp mycket tjockare sand/grusbotten,
  • måste jag gör mig av med pepparmintsräkorna?
  • skulle verkligen två käkfiskar kunna samsas på 100 liter?
  • finns det någon intressant liten blenny eller goby som inte nafsar på sps'er?

Nu har jag alltså minskat ner totala fiskantalet till 5-7, tror ni att det börjar likna något nu?

Jag vill tacka så hemskt mycket för alla tips hittils men en fråga som jag tycker kan vara värd att betänka; varför får de som redan begått stora misstag mycket mer hjälp än de som försöker att undvika samma misstag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju bygga upp den delvis djupare bädd för aurifronsarna (kruka eller dyl).

Varför skulle du göra dig av med pepparmintarna?

Läste att de (aurifronsarna) kan attackera "small ornamental shrimp" men det kanske är ännu mindre räkor som syftas till då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste att de (aurifronsarna) kan attackera "small ornamental shrimp" men det kanske är ännu mindre räkor som syftas till då?

Det kan nog stämma om proportionerna är fel, men ofta så är räkorna för stora och aurifronsarna små - Thor amboniensis och bumble-bees kanske ligger risigt till, men jag har aldrig sett dessa ge sig på vanliga putsarräkor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan nog stämma om proportionerna är fel, men ofta så är räkorna för stora och aurifronsarna små - Thor amboniensis och bumble-bees kanske ligger risigt till, men jag har aldrig sett dessa ge sig på vanliga putsarräkor

Dåså, dom är ju båda ännu lite mindre, trodde att pepparmintarna skulle räknas som små de också... då är jag ännu mer säker på att jag vill ha käkfisk.

Tillbaks till tidigare frågor, hur stor "djupsandsyta" behövs för att kunna ha två istället för en?

Och... låter den nya helhetsplanen vettig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter ett par dagar av frånvarande från guiden så har det hänt mycket i akvariet;

  • ytterligare en ommöblering (jag vet, jag skulle ju sluta med sånt men nu är jag klar),
  • ett stort misstag under ommöbleringen som resulterade i 2 timmars desperat letande i sanden efter min ricordea,
  • fångat en liten krabba som troligtvis dödat 5 snäckor och 5 eremiter,
  • fångat en till likadan krabba som troligtvis inte hunnit döda något av värde (hälften så stor),
  • lite ny LS som limmats ihop till en "kruka" till käkfiskarna,
  • ny sand/grus till käkfiskarna,
  • en av mina pepparmintsräkor har dött, :ledsen: av okänd anledning och
  • lagt en förfrågan om käkfisken Opistognathus aurifrons i en affär.

Och här kommer den obligatoriska bilden på nya designen...

post-3383-14468916086278_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Hehe, jag har samma problem , ska man flytta någon/några stenar så tar den en sådan lång tid att få till det , som man vill ha det.. snygg Fungia föressten.. ser lite taggig ut.. coolt :)

mvh manne

Har förövrigt kommit fram till att Fungian inte är någon Fungia dock en annan medlem av Fungiidae som heter Cycloseris och skulle kunna vara Cycloseris patelliformis men jag är inte helt säker på arten.

Enligt reeflex ska den vara ovanlig i handeln, -Tummen upp kul att man har någonting som är ovanligt då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har börjat tröttna på att det är svårt att hitta riktigt bra info om koraller på nätet så nu har jag beställt en bok om koraller. Hoppas bara att den är så bra som Produktguiden utlovar. Det enda tråkiga är att man blir tvungen att vänta i 1-2 veckor på att få den, vill börja bläddra nu -bok, det är därför jag inte tycker om att handla på nätet. :smashcomp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där var du på god väg.

Dock hade du inte laddat upp en bildfil verkar det som.

Ja det var ju inte meningen att trycka på Skicka, skulle trycka på Förhandsgranska. Nu har jag fattat hur man gör.

post-3383-14468916177135_thumb.jpg

Men jag blir tvungen att skriva [noparse][attach]*****[/attach][/noparse] själv. Jag förstod hur jag skulle göra efter att ha kollat på den här hjälpsidan.

OBS! För att kunna skriva [noparse][attach]*****[/attach][/noparse] i ett inlägg måste man skriva [noparse][noparse][attach]*****[/attach][/noparse][/noparse].

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du väljer gemet i avancerat läge och infogar bilderna det hållet slipper du skriv attach själv.

Jaha, gemet är lösningen, varför har jag aldrig funderat på vad gemet gör när jag har testat alla andra knappar. Tack för hjälpen. Lösningen var ju ganska skrattretande enkel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...