mano Postat 20 augusti 2009 Författare Postat 20 augusti 2009 se där, i med en nivåsensor o en liten pump till, som backup. gissar att det börjar bli trångt i sumpdelen. mvh manneSlangen sitter redan där sen innan jag började med kalkvatten och jag använder den fortfarande till vattenbyten. Det är snarare skåpet som börjar bli trångt.Skulle inte ha något emot att byta karet mot ett RSM250 .
_Manne_ Postat 20 augusti 2009 Postat 20 augusti 2009 Slangen sitter redan där sen innan jag började med kalkvatten och jag använder den fortfarande till vattenbyten. Det är snarare skåpet som börjar bli trångt.Skulle inte ha något emot att byta karet mot ett RSM250 .det är bara att beställa hem ett 250 då, själv har jag inte platsen till att byta ut mitt 130 mot 250't tyvärr , men så har jag ett 600L i storarummet o andra sidan att leka med..mvh manne
mano Postat 20 augusti 2009 Författare Postat 20 augusti 2009 det är bara att beställa hem ett 250 då, själv har jag inte platsen till att byta ut mitt 130 mot 250't tyvärr , men så har jag ett 600L i storarummet o andra sidan att leka med..mvh manneJag har ju inte plats jag heller, igentligen, inte utan att göra mig av med malawikaret iaf.Ska man sen skaffa större så blir man ju sugen på att gå upp till ~500 liter så att man kan ha lite större fisk.
_Manne_ Postat 20 augusti 2009 Postat 20 augusti 2009 Jag har ju inte plats jag heller, igentligen, inte utan att göra mig av med malawikaret iaf.Ska man sen skaffa större så blir man ju sugen på att gå upp till ~500 liter så att man kan ha lite större fisk.det var anledningen till att jag drog igång 600at, just för fiskvalet som blir roligare med lite kirurger tex.. sen om man stoppar i en fragg på 4cm så syns den knappt!mvh manne
mano Postat 21 augusti 2009 Författare Postat 21 augusti 2009 Här kommer en liten film på vågeffekten i mitt RSM.XKXVuhbXz1o
_Manne_ Postat 21 augusti 2009 Postat 21 augusti 2009 ser riktigt bra ut tycker jag, lite snabbt längts upp någon korall typ exenia flaxar på hårt längst upp. men knappar o dylikt ser kanon ut ju i vågeffekten.
mano Postat 25 september 2009 Författare Postat 25 september 2009 hur går det med karet mano ? mvh manneDet går lite blandat, den sämsta nyheten är att min mussla tyvärr har dött, om det beror på för lite ljus, sommarens missöden eller att min kamp mot "riskornssnäckorna" blev för mycket vet jag inte. Inser nu att den har varit på väg att dö sedan åtminstone nån gång under sommaren, den har inte försökt få något fotfäste sedan dess.I övrigt så tror jag att det mesta är påväg att ordna upp sig, fungian ser något bättre ut, en flakmontipora som jag trodde var helt död har fått ett 20-tal polyper som börjar växa ihop till små grupper. De koraller som hade skador efter sommaren ser lite bättre ut och de framförallt acroporor som var oskadda har börjat få tillbaka lite färg.
_Manne_ Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 då har det gått lite upp o ner.. är nog så för alla i hobbyn, själv förlorade jag också en mussla nyligen, men man får inte ge upp för det.!kör du nu med din diy wavebox på heltid ?mvh manne
mano Postat 25 september 2009 Författare Postat 25 september 2009 Jo, det är bara så tråkigt när fel sak går ner... jo jag kör waveboxen på heltid, hur går det för dig med 6055'an?
_Manne_ Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 Jo, det är bara så tråkigt när fel sak går ner... jo jag kör waveboxen på heltid, hur går det för dig med 6055'an?har du skaffat sensorn som inte ingår i lilla kontrollen ? för att dra ner på flödet på natten ? sensorn ingår i den stora men inte lilla kontrollern..jo min 6055a rullar på, kör kortaste intervall o max o min på rattarna.blir inget svaj i den bemärkelsen men allt ser ut att trivas i karet.. mvh manne
mano Postat 25 september 2009 Författare Postat 25 september 2009 Jo, en sensor ligger i "bra-att-ha-lådan" men jag tänkte ta och fundera på om man kan fixa det på något annat sätt, typ en sladd in i lysrampen som går till timern på något sätt.
_Manne_ Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 Jo, en sensor ligger i "bra-att-ha-lådan" men jag tänkte ta och fundera på om man kan fixa det på något annat sätt, typ en sladd in i lysrampen som går till timern på något sätt.du menar o ersätta ljus sensorn , igenom att koppla in timern i rsmet på den signalen istället typ.. borde inte vara svårt för din del kan man tycka.!mvh manne
mano Postat 25 september 2009 Författare Postat 25 september 2009 du menar o ersätta ljus sensorn , igenom att koppla in timern i rsmet på den signalen istället typ.. borde inte vara svårt för din del kan man tycka.!mvh manneNej det borde inte vara så svårt, men rampen är ju ett helvete att skruva isär.
_Manne_ Postat 25 september 2009 Postat 25 september 2009 Nej det borde inte vara så svårt, men rampen är ju ett helvete att skruva isär. aaa, använder ju inte rampen själv sen en bra tid tillbaka, så mycket snyggare med 'flimmer' lampa istället mvh manne
mano Postat 25 september 2009 Författare Postat 25 september 2009 aaa, använder ju inte rampen själv sen en bra tid tillbaka, så mycket snyggare med 'flimmer' lampa istället mvh manneKan tänka mig det, håller utkik på "Köp & Sälj"... flimret borde dock bli ännu snyggare med en wavebox-boxing
mano Postat 5 november 2009 Författare Postat 5 november 2009 Nu har jag äntligen blivit av med rsm-skummaren, köpte en begagnad tunze 9002 nanoskummare. Efter att ha vridit lite på ställskruven så verkar den betydligt mycket mer lättinställd än orginalet men mycket mer än så kan jag inte säga än. Tycker att den låter mer än jag förväntat mig men det minskar säkert med tiden.
GimliX Postat 6 november 2009 Postat 6 november 2009 Har själv en 9002:a, nästan helt tyst, ibland hörs ett litet vinande ljud. =) Hur har du luftskruve inställd?
mano Postat 6 november 2009 Författare Postat 6 november 2009 Har själv en 9002:a, nästan helt tyst, ibland hörs ett litet vinande ljud. =) Hur har du luftskruve inställd?Så att skummet kommer upp till koppens underkant (som det stod i instruktionerna), men jag tror att den börjar bli tystare redan nu.
mano Postat 6 november 2009 Författare Postat 6 november 2009 Nu händer det mycket på kort tid i karet, idag köptes en ny fisk, en liten sixline wrasse som jag än så länge inte sett till, förutom när jag matade så var den framme någon minut och åt några artemia.
mano Postat 15 november 2009 Författare Postat 15 november 2009 Efter att ha bytt ut skummaren så började man förstå hur mycket akvariet har väsnats egentligen och nu har jag äntligen bytt ut orginalfläktarna som sitter i lampan. Vilken skillnad det har blivit, kan inte fatta att man stått ut med jetplanen som vrålat i vardagsrummet fram tills nu.
mano Postat 6 december 2009 Författare Postat 6 december 2009 Har nu varit och köpt fisk igen, har äntligen hittat två stycken Opistognathus aurifronssom jag har letat efter i över ett år!
mano Postat 6 december 2009 Författare Postat 6 december 2009 Här kommer ett par tillväxtbilder.Först en Pavona cactus där första bilden är från februarioch den andra från "idag"Sen kommer en Acropora där första bilden är från apriloch andra från "idag"tyvärr har den ju tappat en hel del färg men färgen är påväg tillbaka
mano Postat 6 december 2009 Författare Postat 6 december 2009 En ny Ricordea florida från Akvarieleasing.
BQGrogg Postat 6 december 2009 Postat 6 december 2009 En ny Ricordea florida från Akvarieleasing.Otroligt vacker!!Jag var själv på akvarieleasing häromdan, samma dag som de fick in en massa ricordea florida. Nästan så att de blev tvungna att slita bort en från ricordea-karet! Sjukt snygg!
Rekommenderade inlägg