Gå till innehåll

DIY kalkmixer


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Tänkte bygga enklaste varianten av kalkmixer.

Ett stycke avlång behållare (PET-flaska i dagligt tal) med inlopp nära botten och utlopp i toppen. Kör sedan vattnet från osmolatorn genom PET-flaskan. Lagom med pulver i botten som rörs om när det kommer in nytt vatten och sedan förhoppningsvis inte så mycket som följer med vattnet ut i toppen.

Jag har dock ett problem. Hur löser jag hävertarna?

Om flaskan står högt kommer ju allt rinna baklänges ned i behållaren för osmosvattnet. Om den står lågt så kommer den göra samma när ytan i osmosbehållaren hamnar lägre än toppen på flaskan. Vill inte ha den under osmosvattnet vilket jag tror skulle lösa problemet då jag i så fall måste ha dunken med osmosvatten stående på en pall ute i rummet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Deltec Kalkmixer har en backventil på ingångsslangen för detta. Backventiler för slangmontage är ju ett vanligt sötvattenstillbehör (görs bl.a. av Tetra), så det borde vara enkelt att få tag på.

Jag antar att du avser att trycka vattnet genom flaskan med en vanlig osmolatorpump?

"Riktiga" kalkmixers har ju omrörningsstavar. Jag är osäker på vad man missar genom att inte ha detta. Antagligen är tanken med omrörningsstaven att vattnet i behållaren hela tiden ska vara mättat av kalciumhydroxid så att inga variationer i tillskott av kalciumhydroxid till karet uppstår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Deltec Kalkmixer har en backventil på ingångsslangen för detta. Backventiler för slangmontage är ju ett vanligt sötvattenstillbehör (görs bl.a. av Tetra), så det borde vara enkelt att få tag på.

Jag antar att du avser att trycka vattnet genom flaskan med en vanlig osmolatorpump?

"Riktiga" kalkmixers har ju omrörningsstavar. Jag är osäker på vad man missar genom att inte ha detta. Antagligen är tanken med omrörningsstaven att vattnet i behållaren hela tiden ska vara mättat av kalciumhydroxid så att inga variationer i tillskott av kalciumhydroxid till karet uppstår.

Jag har backventil, men den är för luft. Kanske att den ändå fungerar även för vatten. Är ju inget saltvatten som går igenom, så bore inte vara något problem att fjädern är i metall.

Jo, jag tänkte/hoppades att det skulle rörars om lagom av vattnet som går in från osmolatorpumpen. Har ju tänkt ha den i botten och dessutom riktad nedåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du bör kunna hitta sådan i första bästa akvariebutik typ.. finns på dom flesta ställena här nere.. då blir det tryck i petflaskan ? dvs höjden upp till kanten där du häller i ev kalkvatten

mvh manne

Ej säker på hur du menar.

Kan du inte ta ett fotografi eller kanske har du en skiss på det. låter som ett lagom småmeck att pyssla med i veckan...

Får ju testa om det hela fungerar först, men det är ju en trivialt enkel konstruktion.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv funderat på hur man kan använda en pump till att röra om kalkvatten.

Tänk dig att behållaren för osmosvatten är ett litet akvarium säg 4*4*4 dm och att det sitter en mellanvägg som är ca 3,5dm hög nära (5cm) ena kanten som delar av behållaren i två delar.

En del är alltså 4*3,5*3,5 (49l) och en är 4*3,5*0,5 (7l).

I mellanväggen borrar man ett hål så att en liten pump kan pumpa från den stora behållaren till den lilla behållaren (där pulvret ska ligga på botten) så att vattnet stiger och rinner tillbaka i den stora behållaren.

Idén är alltså att pumpen ska röra runt kalkpulvret men inte så mycket att det följer med vattnet tillbaka till den stora delen där det då bara ska vara mättat kalkvatten.

PS. blev kanske lite väl stor behållare i mitt exempel men det var ju principen som var viktig. DS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, du kan använda ett vanligt pvc rör,eller om du gör den i sumpfacket , men då blir det bökigt att tömma den vid rengörning , den jag har är en AQ filterbehållare , ta en lämplig pump och sätt på en bit pvc rör ,på mitten ungefär sätter du en blå filtermatta ,gör hål i mattan och sätt dit pumpen ,pumpen på ovansidan och röret ner till botten, funkar utmärkt , mvh stefan

post-1262-14468915858939_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du ej använda nått som denna självrörande mugg till botten omrörare

7fed1957ef3334c518d4d47ef4fea29b.jpg

Finns på http://www.coolstuff.se/Den_Sjalvrorande_Muggen

3000 rpm kan vara lite i överkant. :)

Jag låg och funderade på detta igår kväll i sängen, och det är som bekant i de ögonblick precis innan man somnar som de bästa idéerna kommer. (Antagligen därför man glömmer dem till dagen efter.)

Varför inte bara ta ett urverk, fästa en skruv på minutvisaren, och vips, så har du en omrörare som går ett varv i minuten!

urverk_lang_stamme_250x250.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det krävs stegmotorer för att kunna röra om geggan och dom utgör nog den största delen (förutom PVC:t) i t.ex Deltecs "kalkwassermischer".

Nä, då tror jag hellre på ett avlångt rör (i valfri plast, självklart) med en cirkulationspump placerad långt upp i riggen, som alltså tar in vatten från toppen och blåser det neråt och in i botten på röret. Det kanske finkänsliga i det hela är att hela tiden hålla cirkulation på botten då det annars blir rena cementen där nere, då man måste kanske få till någon rotation eller liknande med hjälp av inloppsröret från pumpen.

En kritisk del är att inte få in kalciumhydroxiden i pumpen, så någon strypkran eller garanterat lågt flöde är nog ett måste, samt att pumpen måste vara så långt upp man kan utan att för den delen få in luft i systemet.

Jag tror det är lättast med en illustration med mina elite-mspaint skills:

post-2432-14468915859634_thumb.jpg

Jag tror inte att pumpen kommer att kalka igen av detta, men i så fall har du ytterligare ett moment att göra i samband med den periodvisa servicen. Iofs gäller detta även "vanliga" mixers som också får kalkavlagringar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade förr en 5-liters dunk som jag blandade kalkvatten i, och ett par cm ovanför botten satt det en liten grön plastventil, typ den som går att köpa i de flesta välsorterade akvariebutiker, och på ventilen satt det en bit slang som mynnade ut i karet. Varje kväll fyllde jag på med vatten och blandade runt, och varje morgon öppnade jag kranen och lät det droppa ner i karet, så jag fyllde på ca 4 liter kalkvatten om dygnet. Media bytte jag en gång i månaden. Det var när jag hade mitt Percula kar, sen efter det så har jag inte kört det men funderar på att göra det igen och funderar nu på att försöka hitta någon form av långsamtgående motor. I många leksaker sitter det ju motorer, och vissa av dessa är ju faktiskt rätt så starka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv funderat på hur man kan använda en pump till att röra om kalkvatten.

Tänk dig att behållaren för osmosvatten är ett litet akvarium säg 4*4*4 dm och att det sitter en mellanvägg som är ca 3,5dm hög nära (5cm) ena kanten som delar av behållaren i två delar.

En del är alltså 4*3,5*3,5 (49l) och en är 4*3,5*0,5 (7l).

I mellanväggen borrar man ett hål så att en liten pump kan pumpa från den stora behållaren till den lilla behållaren (där pulvret ska ligga på botten) så att vattnet stiger och rinner tillbaka i den stora behållaren.

Idén är alltså att pumpen ska röra runt kalkpulvret men inte så mycket att det följer med vattnet tillbaka till den stora delen där det då bara ska vara mättat kalkvatten.

PS. blev kanske lite väl stor behållare i mitt exempel men det var ju principen som var viktig. DS.

Jag min stolle köpte en kalkvattenmixer fran DEltec och upptäckte att den inte fungerade nagot bättre än den enkla flaska jag köpte fran Tunze som fungerar pa samma sätt som tradstartaren föreslar. Har haft möjlighet att mäte vad som kommer ut ur de bada flaskarona med avancerade intrument och det var ingen skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag min stolle köpte en kalkvattenmixer fran DEltec och upptäckte att den inte fungerade nagot bättre än den enkla flaska jag köpte fran Tunze som fungerar pa samma sätt som tradstartaren föreslar. Har haft möjlighet att mäte vad som kommer ut ur de bada flaskarona med avancerade intrument och det var ingen skillnad.

Betyder det att Tunzen var bra eller båda dåliga?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag min stolle köpte en kalkvattenmixer fran DEltec och upptäckte att den inte fungerade nagot bättre än den enkla flaska jag köpte fran Tunze som fungerar pa samma sätt som tradstartaren föreslar. Har haft möjlighet att mäte vad som kommer ut ur de bada flaskarona med avancerade intrument och det var ingen skillnad.

Vet inte riktigt varför du citerade mig i det där inlägget men men...

Här kommer iaf en bild på ett experiment av min idé

post-3383-14468915859996_thumb.jpg

Skulle inte använda en PET-flaska och skull nog även använda en lite större pump och sätta den på motsatt sida från "PET-flaskan" med en slang istället.

Huvudsaken är inga backventiler eller liknande som kan gå sönder eller strula bara en extra pump (det tror jag är något som de flesta av oss har någonstans).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det finns många olika sätt att lösa detta, mer eller mindre bra.

Ett par saker att tänka på;

- Undvik att klumpa ihop kalciumhydroxiden i botten, det blir bara en klumpig sörja som har svårt att lösa sig i (osmos)vattnet.

- Undvik att kalciumhydroxiden går ut i saltvattnet... sägs bli fadäs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...